„Промишлеността у нас работи на пълни обороти, темповете на износ са по-високи спрямо миналите години, т.е. икономиката на България се развива много добре. Голямата спирачка на икономиката обаче, е цената на горивата и на електрическата енергия. Тези цени са политически и монополно завишени“.
Това коментира финансовият анализатор Светлозар Гледачев в предаването „Точно днес“ на Радио Пловдив.
Той обясни, че само през изминалата година цената на газа у нас се е вдигнала 10 пъти. Неколкократен е и ръстът на електроенергията и свързаните с нея неща.
„Инфлацията тормози най-много гражданите. Тормози и фирмите, но те имат лостове за справяне. В инфлацията до април най-голям ръст има цената на горивата – около 13% на бензина и дизела, и на газа. Всички други цени са се качили с много по-малко, т.е. от тук ефектът от инфлацията - идва от цената на петрола, на горивата, на енергията, на електричеството", допълни анализаторът.
Според него за да се повлияе върху цената трябва политическа воля, но такава няма.
" Защо в момента хората не знаят официалната цена- точно към днес, на дизела е 3,23. В Северна Македония, която се снабдява с гориво през България с цистерни, е с 0,50 ст. по-надолу. В Турция също. Това са официалните данни, навсякъде могат дая се намерят цените. В Малта е почти 0,90 ст. – с лев по-евтино, а там знаете, че се кара с кораби. Хората да си направят проста сметка – цената на бренда – това е мерната единица за сравняване цената на петрола – днес е 104 долара за барел, беше 110, 111, но това са максималните. Същевременно на бензионостанциите за последната седмица цената се вдигна с 0,15 стотинки, т.е. няма никакви индикации, че цената ще става 200 – 300 долара за барел, но цената се вдига. Защо? Т.е. ако вземем цената на софт бренд - 110, най-високата цена в момента, която е била последния месец, ако вземем тази цена значи горивата трябваше да бъдат на цена някъде около 2,50 лв., защото преди Нова година бяха такива. Ако вземем реалната цена, на която се купува руския нефт, с който работи Невтохим Бургас, който е между 65 максимум 70 долара, тогава цената трябва да е под два лева. Този лев- лев и нещо къде отива? Превозвачите стачкуват, защото им е скъпо, но те стачкуват на грешното място. Трябва да статкуват при производителя, който максимално решава цените", обясни Гледачев.
Той посочи, че акциза на дизела в България е най-ниският в ЕС, както и ДДС -ото е едно от най-ниските – 20%, на много места има по 23, 24,25 %.
По думите му от тези акцизи и ДДС се пълни държавния бюджет и се дава на пенсионерите и всички социални групи – здравеоопазване, армия, всичко – непроизводителните сфери.
" Ако те се намалят, фактически става преразпределение, а монополистите ще печелят и то ще печелят монополно, т.е. няма политическа воля това нещо да се промени. Защо? Защото има редица партии, които демонстрират, че са проруски настроени и те не разрешават проблема. Те искат монополни печалби за производителя", посочи Гледачев.
Той даде пример с Италия, където временно влезнаха в управлението на руската рафинерия, а в Германия променят закона в момента за влизане в енергийни сектори.
Според анализатора, ако има политическа воля и тук може да се реши проблемът.
"Ако цените на горивата паднат ще има страхотен стокооборот на покупки от съседните държави, защото Гърция и Румъния са с високи цени, т.е. ние ще спечелим, държавният бюджет ще се пълни, ще има пари за пенсии и за здравеопазване и за всичко. Проблемът е, че в момента се пълнят – частни, олигархични и политически дълбоки джобове. В момента трябва правителството да се уплаши, защото правителство без приходи в държавния бюджет ще са му вързани ръцете и трудно ще решава големите социални проблеми. То трябва да раздава пари, за да не пада от власт. То ще се опита да направи „ и вълка сит, и агнето цяло“, т.е. да не накърнява интересите на Лукойл Нефтохим и да ореже държавния бюджет, от това ще страдаме ние. Това ще е половинчата реформа, която няма да доведе до ръст, напротив обратното", каза Гледачев
Цялото интервю може да чуете в прикачения звуков файл.
Рокадата с уволнението на зам.- кмета по транспорт от "Браво Пловдив" Ерол Садъков е изненадваща, но беше необходима, защото ресор транспорт е проблемен в Пловдив. Това коментира журналистът Ваня Драганова. Припомням, че вчера вечерта стана ясно, че той е освободен от поста, а неговото място ще заеме Александър Държиков. Кадрите на..
За пореден път в Пловдив започна кампания на общината за подпомагане кастрацията на домашни кучета и котки. Инициативата ще продължи почти до края на годината – 10 декември, като в нея могат да се включат собственици на регистрирани домашни кучета и домашни котки, които имат издадени ветеринарномедицински паспорти. Кампанията за кастрация..
Все повече доказателства имаме, публикувани в международната медицинска литература, все повече примери имаме затова как имунната система взаимодейства с другите органи и системи. Една от причините, разбира се, нарушенията при аутизъм, множествена склероза, Алцхаймер и други заболявания. Това заяви в интервю за предаването „Точно днес“ на Радио..
Пловдив отново търси своите съвременни герои. За 14-а поредна година стартира конкурсът „Град на доброто“, който отличава хората, допринасящи със своите дела за развитието на града и общността. До 28 май пловдивчани могат да подават своите номинации за добри хора на официалния сайт - https://gradnadobroto.plovdiv.bg/ , на който могат да..
За рисковете от незаконно извличане на информация бе разговорът на Димитър Владимиров с проф. Илин Савов, експерт по специални разузнавателни средства, киберсигурност, и злонамереното използване на изкуствен интелект. "За съжаление изкуственият интелект започва да навлиза ударно и да се използва от организирани престъпни групи", отбляза той...