"Българска петролна и газова асоциация", която обединява най-големите търговци на горива, вкл. и българската рафинерия, изцяло подкрепя позицията, че ако има дерогация за петрола за някои страни, България трябва също да бъде включена. До този момент ЕС базира решението си за по-дълъг срок, по отношение забраната за внос на руски суров петрол за Унгария, Словакия и Чехия на базата на това, че те са вътрешни държави без излаз на море и се снабдяват изцяло по море по тръбопровод с руски суров петрол. Идеята беше, че България, която граничи с Черно море, може да се снабдява и от алтернативни източници. Това обаче е много трудно и би направило снабдяването със суров петрол за българската рафинерия изключително тежко". Това заяви изпълнителният директор на асоциацията Андрей Делчев.
Той посочи за твърдението си няколко причини. "Доставката на суров претрол в момента се извършва регулярно от пристанище Новоросийск чрез танкери между 50 и 100 000 тона. Може да бъде предвидено докога ще стигне горивото. Логистиката е ясна от години. Докато, ако внасяме горива от трети държави през Черно море, това трябва да стане задължително през Босфора, който е труден за преминаване, особено от танкери. От далечни дестинации петролът би следвало да се кара с големи танкери около 100 000 тона, за които преминаването е по-скъпо, застраховките са по-високи, несигурността кога ще стигне стоката до българския завод също е голяма. На практика няма алтернативни варианти за снабдяване със суров петрол, за да работи рафинерията в Бургас регулярно".
По думите на Делчев, у нас се спекулира с това, дали единствената рафинерия у нас може да работи изцяло с чужд петрол. От технологична гледна точка, вероятно може и при различни миксове, но чисто икономически рафинерията не може да разчита на регулярни доставки. Още повече, че цените биха били такива, че горивата на практика биха били непродаваеми за българския пазар, подчерта Делчев.
Делчев заяви още, че преди три месеца 3 лв. цена за гориво е изглеждала непосилно висока, а сега тя е реалистична.
"В контекста на несигурността и войната цените на петрола и крайните продукти вървят нагоре. Само за последния месец увеличението е около 5%, което е много. И в момента тези цени вече водят до сътресения в транспорта, доставките, цените са недостъпни за българския стандарт и това се отразява и на оборота на бензиностанциите, на оборота на дребно на горива, нещата не са добри".
Според Делчев, ако приемем, че спира доставката на руски суров петрол, България трябва да търси два варианта за снабдяване с горива. "Единият е алтернативи за снабдяване със суров петрол, така, че рафинерията да работи, а другият, ако задължителните резерви бъдат освободени и се изчерпят търговските резерви - снабдяване с горива от съседни държави. Петрол има на пазара има - Северна Африка, Арабските емирства, Саудитска Арабия, но цените биха били много по-високи и транспортът - много по-несигурен".
Снабдяването със суров петрол през рафинерията е тежък и скъп процес и затова настояването на българското Правителство за дерогация по отношение на сроковете за забрана за внос на руски суров петрол са изцяло обосновани, бе категоричен Делчев.
Чуйте повече от звуковия файл:
Съвместната кампания е между МБАЛ - Пазарджик и общината, а инициатор е д-р Димитър Бакалов, заместник-началник на Спешното отделение. " Тази кампания се роди от идеята да успеем да предоставим медицинска помощ в малките населени места, особено за хората, които са трудно подвижни. Получих пълна подкрепа от директора на болницата д-р Красимир..
Спешни законови реформи, по-голям контрол от страна на държавата и право на коопериране на малките производители. За това настояват членовете на Българската аграрна камара, която пое ангажимент да опише нелоялните търговски практики по цялата верига на доставки. "Като Аграрна камара този проблем го поставяме от миналата година и тогава, по..
Според предложения проектобюджет за 2025 година и финансовия план за следващите три години България влиза в дългова спирала, смята преподавателят по икономика и финанси проф. Красимир Петров. Дълговете ще достигнат през тази година 60 млрд. лева, догодина 70 млрд. лв, следват 80 млрд и след това 87 млрд. лева. България затъва в бясна скорост в..
Ръководството на "ЕВН България" (EVN) възрази остро срещу приетия на второ четене от Народното събрание Законопроект за предоставяне на финансова подкрепа на битови крайни клиенти на електрическа енергия, останали без ток в периода 21-31 декември 2024 г. включително. "Изненадани сме от приетото вчера в парламентарната Комисия по енергетика и днес в..
Техническият университет – филиал Пловдив отваря 12 от най-съвременните си лаборатории за практически упражнения на ученици от 58 училища в Южен централен район . Инициативата „Час в лабораторията: иновации в действие“ ще даде възможност – чрез открити уроци и практики, ученици от 11-ти и 12-ти клас и техните учители да надградят знанията си..