Изложбата в испанския град Пинто
Огромни експресивни платна, наситени с цвят и сенки. Анатомия, еротика, митология и разрушаване на митовете. Обреченост. Свобода. Вик. Противоречия. И красота, много красота. Това са само част от впечатленията, които оставят у зрителя 40-те платна на испанския художник Фернандо Ервас. Те са подредени в галерия в родния му град Пинто до Мадрид и са родени от досега му с България.
"Идеята ми хрумна в студиото, докато рисувах. Беше първата картина с балерината Красимира Геновска върху една снимка, направена години по-рано с Нина Николова. Мина много време, докато мислех как да пренеса тази работа върху художествено платно, превеждайки движенията, уловени от камерата, в картините; променяйки нейните цветове и пространства, смесвайки емоциите с поезията, която написах преди време и която завършвам сега" - казва Ервас и допълва пред Радио Пловдив:
Концепцията за затваряне на кръга
"Исках да затворя моя кръг в България, задълбавайки върху това, което научих там; върху всички преживявания, които съм имал. По някакъв начин исках да се върна там и да възстановя това, което времето и дистанцията размазват. По-късно организирах изложбата по глави, като автобиография, написана от дистанция, със спомените, които най-много ми повлияха. Всички творби са в затворено пространство, като нашата памет, която ни представя конкретни сцени, но не и това, което е преди или след тях. Това упражнение услесни композицията на картините и музиката, прекрасната музика на българските гласове, която ни пренася навътре в нас самите, която ме кара, продължавайки да рисувам в Толедо, духът ми да лети над Родопите".
Пловдив в картините
Пловдив може да се види във всички части на изложбата и във всичките ѝ картини, казва Фернандо, живял под тепетата около 7 години и оставил следа в спомените на деца и възрастни от социалните домове, които бе включил още през 2014 година в своя проект ЛУКС– като Светлина, а не като лукс. Тогава някои от портретите видяхме в изложба в Дома на културата „Борис Христов“. Днес портрети на старци от Дома за душевно болни „Св. Врач“ са част от експозицията в Испания. Така, както са и децата от Дом „Мария Муиза“. Така, както е и серията картини с балерината Красимира Геновска като модел.
"Пловдив повлия много на моето рисуване. В годините, в които живях там, малко по малко ме промени, като вълните на морето, които променят брега много бавно без да си даваме сметка за това. Пловдив е на 6000 години и това беше първото, за което мислех, когато започнах картините. Вемето, героите, които можеха да живеят в който и да е негов период. После, както казах и преди, бяха спомените и работите, които направих там. Децата в „Мария Луиза“, Столипиново и хората в „Свети Врач“, които толкова мого ме белязаха и на които посветих няколко поеми в каталога на изложбата.
Целият град е в картините, има много голямо влияние на източноправославната иконография в серията с балерината. Има един мистичен дух в творбите, мистичен, но див също така, нещо животинско и пълно с енергия. Така виждам Пловдив – с една нетрадиционна красота в контраст с картини, понякога с насилие – като лъвица, заспала до разкъсаната си плячка" - обяснява Ервас.
Контрастите се намират навсякъде в картините на тази изложба. Но точно 13-те платна с балерината дават името на изложбата Синкретизми.
Защо "Синкретизми"
"Синкретизмът е нещо ново, което се ражда от обединението на две различни позиции. Далече отвъд теоретичните обяснения, дадох това заглавие на изложбата заради моите противоречия, защото тя се роди от обединението и рарзешаването им. Прекарах година и няколко месеца изолиран и работейки за да дам естетическа форма на тези проблеми, и по някакъв начин да платя дълга си към България и хората там" - посочва метафорично Фернандо Ервас.
Експозицията му, вдъхновена от България, ще остане до края на априлв историческата сграда „Къщата с веригата“ в Пинто до Мадрид .
Репортажа за изложбата на Фернандо Ервас може да чуете в звуковия файл.Асоциация на куклените театри АКТ-Унима, България, Асоциация на работодателите в театралната област, Българска асоциация на работодателите в областта на културата и Съюз на артистите в България отправиха апел към министър-председателя, министъра на културата, председателя на Народното събрание и председателя на Комисията за медии и култура...
В предаването за книги на Радио Пловдив на 01.02.2025 бяха представени следните заглавия: Рубрика „Напълно непознати” (нови книги) Арт Спигелман. Маус. Баща ми кърви история. Ч. 1 и ч. 2 (графичен роман) 300 стр., ок.10А, Нике, 2025. Александър Дюма. Четиридесет и петимата. 536 стр., ок. 5А, Плеяда, 2025. Цончо Родев. Черният..
Премиерата на новия български игрален филм “ Не затваряй очи ” в Пловдив е тази вечер в Лъки - Дом на киното. Прожекцията е в 17.30 часа. Това е първият български игрален филм, вдъхновен от православна тематика, базиран на едноимения роман на Мартин Ралчевски. Разказва историите на двама мъже – Петър и отец Павел. Съдбите им се се преплитат по..
С ритуал по освещаване и първа литургия, отслужена от пловдивския митрополит Николай, ще започне истинския духовен живот на новата църква "Света великомъченица Марина" в Асеновград. Първата копка на храма не направена преди 26 години от тогавашния митрополит Арсений. Богословът и екскурзовод от Асеновград Йвайло Мирчев разказа, че преди години в..
"Два живота" - така се наричат 2000-те страници, живeли половин век в четири машинописни екземпляра. Защо? Коя е авторката Конкордия Антарова? И наистина ли книгата е написана под диктовка на духовни учители? В "Срещите" разказва Васил Пекунов, преводач на книгата. Интересно е, слушайте.