"Проектът за градска железница на Пловдив досега беше препятстван не само заради финансирането, но може би вече му е дошло времето", коментира след срещата на кмета Здравко Димитров с депутатите от Пловдив и областта, инж. Гергана Кривошапкова, един от авторите на транспортно-комуникационната схема към новия Общ устройствен план на Пловдив. На тази среща стана ясно, че проектът за градска железницата е включен в Националния план за възстановяване и устойчивост.
Инж. Кривошапкова беше категорична, че градската железницата е необходима за Пловдив. "Досега имаше един безуспешен опит да се реализира проектът, но той беше направен в неправилна посока. За да стане това реалност, трябват много предпроектни проучвания. Т.е. трябва да се изработи идеен проект, иначе градската железница е включена незаобиколимо в устройствения план на Пловдив".
Според Гергана Кривошапкова, реализацията на S-bahn в Пловдив е осъществима, защото има налична ж.п. инфрактруктура. "Затова реализацията на градската железница няма да е скъпа. Голяма част от мотрисите също са налични и всъщност липсват само предпроектните проучвания".
Инж. Кривошапкова подчерта, че този транспорт е екологичен, ефективен и икономичен. "С него пловдивчани и хората, които имат работа в ТИЗ, ще пътуват бързо и икономично. Именно затова обаче първо трябва да се направи проучване, което да докаже, че пътувайки с железницата, хората ще плащат по-малко, отколкото ако пътуват с кола. Важно е, също така, да се направят пунктове за прикачвания и координация с автобусните линии, за да бъде ефективен проектът. Само така с този транспорт ще се пътува по-евтино, отколкото с други транспортни средства".
Инж. Гергана Кривошапкова поясни, че при реализирането на проекта за градска железница в Пловдив, на мястото на прелезите по трасето ще се изградят кръстовища на едно ниво, както е в София, за преминаването на трамваите. "Градската железница ще върви на принципа на трамваите, но ще е много по-бърза".
Тя подчерта, че НКЖИ и местната власт трябва да работят в синхрон, защото проблемите за реализация на проекта са общи. "Само така ще се осъществят успешни пунктове за прикачване и ефективна система на градския транспорт".
Инж. Кривошапкова потвърди, че градската железница в Пловдив може да превозва около 95 000 пътници дневно и подчерта, че финансовата рамка на проекта ще е ясна след предпроектните проучвания. "Те, заедно с идейния проект, могат да се осъществят за година и в много бързи срокове градска железница може да има, защото реализация след това няма да е трудна".
"Ако не се осъществи проектът за S-bahn на Пловдив, то тапите и задръстваният в града ще станат още по-кошмарни", каза в заключение инж. Гергана Кривошапкова..
Политологът от Българския институт за правни инициативи Теодор Славев коментира за Радио Пловдив бъдещето на коалицията ГЕРБ, "БСП- Обединена левица" и "Има такъв народ" и споразумението им с "Демокрация, права и свободи – ДПС" както и предложения проектокабинет „Желязков“. Според него за всички е по-добре да имаме редовно правителство,..
Социологът от агенция „Мяра“ Яница Петкова коментира коалицията „три и половина“, която формира мнозинството за правителство. По думите й във всички случаи ДПС- ДПС печели от участието си в него. Свикнали сме да се виждаме ИТН като непредвидим партньор, но участието в управлението може да промени това, а БСП е в трудна вътрешно - партийна..
Песимистично са настроени пловдивчани спрямо новия кабинет на ГЕРБ-СДС, БСП и Има такъв народ, подкрепен от Алианса за права и свободи. Едни смятат, че е добре да има правителство, за да не влизаме отново в изборна спирала, други не вярват правителството да има перспектива, а на трети предложението им напомня за тройната коалиция с премиер..
Президентът Румен Радев връчи мандата на Росен Желязков, който беше посочен за министър-председател от ГЕРБ-СДС . Кандидатът за премиер беше обявен от Теменужка Петкова. "Взехме единодушно решение Росен Желязков да получи проучвателния мандат за съставяне на правителство. Той е преминал през всички етапи на държавната администрация. Безспорен..
Ще доведе ли плащането на 20% ДДС на държавата при продажба на жилище до нов скок в цените на имотите? Според експерта по сделки с недвижими имоти Мирослав Язов цените им ще се повишават през идните години не само заради ДДС, данъци и др., а и поради новите изисквания към качеството и вида на новите строежи. По думите му ще има голямо преместване..