Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Радостно е, че железниците стават държавен приоритет

| обновено на 11.02.22 в 16:52
Петър Бунев

Повече от 20 години се реформираме. Първо се разделихме на НКЖИ и БДЖ, после БДЖ се раздроби на Пътническо и Товарно. Нашият синдикат винаги е бил против това разделяне, тъй като ефективността се губи.

Това заяви пред Радио Пловдив председателят на Синдиката на железничарите в България към КНСБ Петър Бунев

Той посочи, че с влизането на страната ни в Европейския съюз на железниците е наложена нова реалност.

Заради либерализацията на пазара е наложено правилото инфраструктурата да е отделена от превозвачите. После е въведено изискването пътническата услуга да бъде разделена от товарната. 

Така че, ние 20 години се реформираме в една посока, която не знам да има някакъв обрат на Европейската комисия по тази тема, подчерта представителят на железничарския синдикат.

Има бизнес логика в обявеното от министерството обединяване на дружествата в системата на БДЖ в едно, смята Петър Бунев.

Но ако ще се прави реформа, трябва да се обединят инфраструктурата и БДЖ - Пътническо и Товарно. Те обаче трябва да бъдат самостоятелни юридически лица, за да бъдат спазени изискванията на Брюксел. Бунев обясни, че Европейският съюз е поставил репери към какво трябва да се стремим. Развитието на железницата е заложено в Европа. 

Радвам че, че това става държавен приоритет, защото досега не беше, коментира председателят на Синдиката на железничарите. По думите му, в българския План за възстановяване и развитие също са заложени доста средства за железопътния транспорт. Това ще даде качествено ниво на услугата, но това не може да стане за ден - два, посочи Бунев. 

Превозът на товари и на пътници са два различни бизнеса.

Превозът на товари си е чист бизнес и там вече има над 14 превозвача. 

Превозът на пътници не само в България, но в цяла Европа се субсидира. Държавата е длъжна да осигури минимално транспортно обслужване на своите граждани. Не на всяка линия е рентабилно да се пуска влак, затова държавата доплаща.

Там не се работи за печалба, за разлика от товарните превози. 

Ще има ли скоро частни превозвачи на пътници в железниците?

От юни 2019 г. българският пазар за пътнически превози е либерализиран. Който иска и има възможност с вагони и локомотиви, може да дойде в България и да кандидатства за лиценз за превоз на пътници, но извън договора, който е с държавата.

Такива кандидати сега липсват и се предполага, че дългото време за пътуване и ниските скорости не привличат такива инвеститори.

Хоризонтална структура в БДЖ

Необходимо е звено, което да координира действията на жп операторите, смята Бунев. Той отбеляза, че по - умните вече са го измислили.

Аз съм в железниците от 1987 година. Има елементарни неща, които ще доведат до ефективност.

Когато са под една шапка, по - добре в семейството ще се разбираме, коментира синдикалистът. 

Персоналът в БДЖ

Близо 3% е дефицитът на персонал в железниците и той се покрива с извънреден труд. Персоналът обаче застарява, средната възраст на работещите е 50 години. 

В момента железницата се крепи на пенсионери, които работят. В различните звена те са между 10 и 20%. Но този буфер ще се стопи и вече няма да има откъде да се намерят кадри.

Професията стана непривлекателна и няма кандидати да се обучават за нея, предупреди председателят на Синдиката на железничарите в България.

Интервюто на Емил Костов с Петър Бунев е в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
Теодор Славев

Ще ни управлява коалиция на отчаянието

Политологът от Българския институт за правни инициативи Теодор Славев коментира за Радио Пловдив бъдещето на   коалицията ГЕРБ, "БСП- Обединена левица"  и "Има такъв народ" и споразумението им с "Демокрация, права и свободи – ДПС" както и предложения проектокабинет „Желязков“. Според него за всички е по-добре да имаме редовно правителство,..

публикувано на 15.01.25 в 16:00

Ще наблюдаваме разнородна власт, но и разнородна опозиция

Социологът от агенция „Мяра“ Яница Петкова коментира коалицията „три и половина“, която формира мнозинството за правителство. По думите й във всички случаи ДПС- ДПС печели от участието си в него. Свикнали сме да се виждаме ИТН като непредвидим партньор, но участието в управлението може да промени това,  а БСП е в трудна вътрешно - партийна..

публикувано на 15.01.25 в 16:00

Пловдивчани са раздвоени в очакванията си за кабинета "Желязков"

Песимистично са настроени пловдивчани спрямо новия кабинет на ГЕРБ-СДС, БСП и Има такъв народ, подкрепен от Алианса за права и свободи. Едни смятат, че е добре да има правителство, за да не влизаме отново в изборна спирала, други не вярват правителството да има перспектива, а на трети предложението им напомня за тройната коалиция с премиер..

публикувано на 15.01.25 в 15:35

Росен Желязков прие мандата от президента и представи кабинет

Президентът Румен Радев връчи мандата на Росен Желязков, който беше посочен  за министър-председател от ГЕРБ-СДС . Кандидатът за премиер беше обявен от Теменужка Петкова. "Взехме единодушно решение Росен Желязков да получи проучвателния мандат за съставяне на правителство. Той е преминал през всички етапи на държавната администрация. Безспорен..

обновено на 15.01.25 в 13:43
Мирослав Язов

Заради ДДС върху имотите хората ще купуват от инвеститорите

Ще доведе ли плащането на  20% ДДС на държавата при продажба на жилище до нов скок в цените на имотите? Според експерта по сделки с недвижими имоти Мирослав Язов цените им ще се повишават през идните години не само заради ДДС, данъци и др., а и поради новите изисквания към качеството и вида на новите строежи.  По думите му ще има голямо преместване..

публикувано на 15.01.25 в 11:06