Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Нови правила за автомобилното застраховане и по-добра защита


Европейският парламент прие актуализирани правила за автомобилното застраховане, които ще осигурят по -добра защита и равно третиране на гражданите на ЕС, при злополуки или при застраховане на техните превозни средства. Преработеният закон има също така за цел да затвори съществуващите вратички и да подобри настоящата Директива за автомобилното застраховане. Това законодателство защитава хората, претърпели инцидент в държава -членка на ЕС, която не е тяхна собствена, и домашните жертви на инцидент, причинен от шофьор от друга държава от ЕС. Той също така хармонизира задължителните минимални размери на покритие в целия ЕС и гарантира, че хората получават компенсации за пътнотранспортни произшествия, при които застрахователната компания фалира. Гражданите ще могат по-лесно да сравняват цените, тарифите и покритието, предлагани от различни доставчици, благодарение на новите безплатни и независими инструменти за сравнение на цените. Според българския евродепутат Андрей Новаков от Комисията по транспорт и туризъм  има няколко важни точки в актуализираните правила.

Това което правят е да защитават равно всички клиенти на застрахователни компании , които са сключили застраховка „Гражданска отговорност“ без значение къде се е случил инцидента или къде са застраховани. Това означава еднакви обезщетения, без значение къде е сключена застраховката, еднакво добри условия, както и се решава един проблем, който наскоро засегна и България - ако един чужд застраховател фалира, то от кой трябва да се търси отговорност.“

И според Владимир Тодоров председател на УС на Българската асоциация на пострадали при  катастрофи тази промяна наистина е важна като и той припомни случая с фалита на чужда застрахователна компания у нас.

„Възникнаха много казуси, които ощетиха българските граждани. Затова Европейската комисия прие нови регулации, които казват –когато има фалирал застраховател щетите се поемат от държавата, в която са настъпили вредите и съответно от гаранционния фонд, който е в съответната държава.“

Българският евродепутат  Цветелина Пенкова от Комисията по вътрешния пазар и защита на потребителите  обясни, че за да се избегне свръхрегулация, изменените правила изключват от застрахователни задължения някой видове превозни средства.

„Това са така наречените алтернативни или устойчиви транспортни решения  като електрическите тротинетки и велосипедите. Като тук се цели да се намалят финансовите тежести върху европейските и българските граждани,  да не се налагат те да се облагат с допълнителни  финансови тежести, ако използват  тези зелени и иновативни решения за транспорт.“

Според Цветелина Пенкова има още една важна промяна:

„Застрахователите вече не трябва в никакъв случай да си позволяват да третират притежателите на  полици по дискриминационен  начин. Тук се има предвид, че не могат да си начисляват допълнителни премии, заради националност на  притежателя на полица или въз основа на предишна държава на  пребиване.“

За да се гарантира еднакво минимално ниво на защита за жертвите, ревизираният текст хармонизира задължителните минимални размери на обезщетение в целия ЕС, без да се засягат по-високите гаранции, които държавите-членки могат да предписват

„По този начин се преодолява възможността за дискриминация, защото щетите по един автомобил са еднакви без значение къде са настъпили те – дали в България, Румъния или Гърция, ако някой турист е пътувал . Ето защо без значение къде е настъпила щетата не трябва това да бъде оправдание за застрахователите, да не изплащат пълния обем от застрахователната премия, само защото щета е настъпила в друга държава. Както и обратното“.

Според Андрей Новаков  има още една важна новост:

Друго което предвижда новото законодателство, което очаквам да влезе след около две години, е предвиждането на нови и безплатни независими инструменти са сравняване на цените. Това е нова възможност благодарение, на която  хората  могат по-лесно да сравняват цените и тарифите на отделните застрахователи, които се предлагат на пазара“.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Родителите трябва да партнират на училищните власти

Мерки за подобряване на  дисциплината в училище и за по-активното участие на родителите в тези усилия предлага Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа". Те включват по-активното участие на родителите в тези усилия.  "През последните няколко години анализирахме, че ситуацията в българските училища е много трудна по отношение на мотивацията на..

публикувано на 10.01.25 в 17:13

Няма причина токът да се спонсорира от държавата

Няма причина токът да се спонсорира от държавата, тъй като никои не е направил нещо, което следва да бъде компенсирано. Компенсационни действия се предприемат, когато определени субекти предприемат действия в полза на държавата или по задължение, което държавата им е вменила да изпълнят. Това коментира Никола Янков, съдружник във..

публикувано на 10.01.25 в 16:10
Велислав Величков

Прокуратурата работи силно избирателно при Сарафов

За протестите от близкото минало и протестите днес говорим в програма "Ден след ден " на 10 януари. На тази дата през 1997 година е кулминацията на протестите срещу правителството на БСП, а площадът пред парламента става арена на сблъсъци и напрежение.  Разговаряме с участник в тогавашните протести, а и в днешните - настояващи за правосъдна реформа..

публикувано на 10.01.25 в 14:40

Компенсациите за тока са важни, но бизнесът очаква дългосрочна подкрепа

Компенсирането на бизнеса за цената на тока би помогнало, но за да бъдем конкурентни  са необходими трайни решения и затова трябва да помислим за дългосрочни мерки. Това коментира изпълнителният директор на Тракия икономическа зона Пламен Панчев. Според него една от пречките са прекалено многото регулации, които има в Европа. По думите му..

обновено на 10.01.25 в 14:20

Драмата на българските театри на сцената на финансовия дефицит

С дефицити влезат в 2025 година голяма част от театрите в страната и това демотивира трупите, не позволява обогатяване на репертоара, притеснява публиката и злепоставя културните институти пред техните зрители и партньори - затова са единодушни директорът на Кукления театър Пловдив Петър Влайков и на Родопския драматичен театър "Николай Хайтов" Мариан..

публикувано на 10.01.25 в 10:54