Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Нови правила за автомобилното застраховане и по-добра защита


Европейският парламент прие актуализирани правила за автомобилното застраховане, които ще осигурят по -добра защита и равно третиране на гражданите на ЕС, при злополуки или при застраховане на техните превозни средства. Преработеният закон има също така за цел да затвори съществуващите вратички и да подобри настоящата Директива за автомобилното застраховане. Това законодателство защитава хората, претърпели инцидент в държава -членка на ЕС, която не е тяхна собствена, и домашните жертви на инцидент, причинен от шофьор от друга държава от ЕС. Той също така хармонизира задължителните минимални размери на покритие в целия ЕС и гарантира, че хората получават компенсации за пътнотранспортни произшествия, при които застрахователната компания фалира. Гражданите ще могат по-лесно да сравняват цените, тарифите и покритието, предлагани от различни доставчици, благодарение на новите безплатни и независими инструменти за сравнение на цените. Според българския евродепутат Андрей Новаков от Комисията по транспорт и туризъм  има няколко важни точки в актуализираните правила.

Това което правят е да защитават равно всички клиенти на застрахователни компании , които са сключили застраховка „Гражданска отговорност“ без значение къде се е случил инцидента или къде са застраховани. Това означава еднакви обезщетения, без значение къде е сключена застраховката, еднакво добри условия, както и се решава един проблем, който наскоро засегна и България - ако един чужд застраховател фалира, то от кой трябва да се търси отговорност.“

И според Владимир Тодоров председател на УС на Българската асоциация на пострадали при  катастрофи тази промяна наистина е важна като и той припомни случая с фалита на чужда застрахователна компания у нас.

„Възникнаха много казуси, които ощетиха българските граждани. Затова Европейската комисия прие нови регулации, които казват –когато има фалирал застраховател щетите се поемат от държавата, в която са настъпили вредите и съответно от гаранционния фонд, който е в съответната държава.“

Българският евродепутат  Цветелина Пенкова от Комисията по вътрешния пазар и защита на потребителите  обясни, че за да се избегне свръхрегулация, изменените правила изключват от застрахователни задължения някой видове превозни средства.

„Това са така наречените алтернативни или устойчиви транспортни решения  като електрическите тротинетки и велосипедите. Като тук се цели да се намалят финансовите тежести върху европейските и българските граждани,  да не се налагат те да се облагат с допълнителни  финансови тежести, ако използват  тези зелени и иновативни решения за транспорт.“

Според Цветелина Пенкова има още една важна промяна:

„Застрахователите вече не трябва в никакъв случай да си позволяват да третират притежателите на  полици по дискриминационен  начин. Тук се има предвид, че не могат да си начисляват допълнителни премии, заради националност на  притежателя на полица или въз основа на предишна държава на  пребиване.“

За да се гарантира еднакво минимално ниво на защита за жертвите, ревизираният текст хармонизира задължителните минимални размери на обезщетение в целия ЕС, без да се засягат по-високите гаранции, които държавите-членки могат да предписват

„По този начин се преодолява възможността за дискриминация, защото щетите по един автомобил са еднакви без значение къде са настъпили те – дали в България, Румъния или Гърция, ако някой турист е пътувал . Ето защо без значение къде е настъпила щетата не трябва това да бъде оправдание за застрахователите, да не изплащат пълния обем от застрахователната премия, само защото щета е настъпила в друга държава. Както и обратното“.

Според Андрей Новаков  има още една важна новост:

Друго което предвижда новото законодателство, което очаквам да влезе след около две години, е предвиждането на нови и безплатни независими инструменти са сравняване на цените. Това е нова възможност благодарение, на която  хората  могат по-лесно да сравняват цените и тарифите на отделните застрахователи, които се предлагат на пазара“.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Разочарованият избирател е манна небесна за диктаторите

Голяма част от представителтие в българския парламент разчистват пътя на "Горския" и установяване на полуавторитарна диктатура, коментира историкът проф. Милко Паланурски, изследвател на политическите процеси и конституционализма в България. Според него все повече играчи работят за това да се провали парламетаризма. Онези, които искат да пазят..

публикувано на 15.11.24 в 16:22

Кове се валякът, който ще помете статуквото

Повторението е баща на затъпяването . С т ази част от българската поговорка  „Повторението е майка на знанието и баща на затъпяването” политологът доц. Петър Чолаков описа ситуацията в 51-то Народно събрание, което и днес не можа да си избере председател.  Пред Радио Пловдив Чолаков обобщи: Циркът е пълен!   По думите му,  този..

публикувано на 15.11.24 в 15:51

Има шанс за редовен кабинет, но без Борисов като премиер

Има шанс в рамките на този парламент да се състави правителство, смята политологът Ружа Смилова. По думите й има огромна умора у политическите партии и у гражданите и тя очаква да бъдат направени усилия за формирането му. "Но не очаквам да се реализира желанието на Бойко Борисов да бъде премиер, защото евентуалните коалиционни партньори на ГЕРБ не биха..

публикувано на 15.11.24 в 10:59

Диабетът не е пречка, а начин на живот

На 14 ноември Светът отбелязва Ден за борба с диабета. Хроничното заболяване придобива мащабите на световна епидемия – от него страдат над 360 милиона души. Всеки 10 секунди двама души се разболяват от диабет, а един човек умира от това заболяване. Годишно 7 милиона души се разболяват от диабет, от тях 70 000 са деца. В тази връзка и в знак на..

публикувано на 14.11.24 в 17:30

Лидери няма, а политиците ни са лоши актьори в лоша пиеса

Политиката днес е лош театър, разиграван от лоши актьори в лоша пиеса, кометрира социологът Мира Радева. Най- лошото е, че той не дава усещане за довере и перспектива. Основната причина, според Радева, е самата политическа система, която е незряла. Тя е създадена след 89-та година като запазва отношенията отпреди това - да се уповаваме на една личност,..

публикувано на 14.11.24 в 16:35