Пандемията Ковид нанесе големи поражения върху почти всички сектори от обществения ни живот, но едни от тези, които първи и най-чувствително понасят пораженията, са работещите в сферата на изкуството и културата. Пандемията затвори концертни зали, театри, галерии, доведе до отмяна на представления, което създаде несигурност и за перспективите на желаещите да работят в сферата на творчеството. По думите на евродепутата и член на Комисията по култура и образование в ЕП Асим Адемов, „Хората на изкуството са изключително важни за обществото ни, защото помагат за укрепване на европейското културно многообразие и на ценностната ни система. Да си помислим за миг, когато бяхме в локдаун и нямахме възможност да общуваме, как щяхме да се чувстваме без филмите, музиката, създадените творби от хората на изкуството“.
За съжаление обаче, много от тези хора останаха вследствие на пандемията с ограничени или с никакви доходи или достъп до социални обезщетения.
На състоялия се по темата миналия месец дебат в ЕП, евродепутатът Асим Адемов излезе с конкретно предложение: „..Настоях заедно с моите колеги, хората на изкуството да имат достъп до социални обезщетения, адекватна социална закрила, както и държавите-членки да включат културата в Националните си планове за възстановяване и устойчивост и да заделят поне 2% от бюджетния пакет на този механизъм за култура и образование. Смятам, че всички държави-членки, включително и България, са длъжни да подпомогнат този сектор, който се възстановява най-бавно от пандемията и да направят така, че нито един творец да не бъде изоставен“.
Независимо от сложните условия на времето обаче, творците успяват да прехвърлят границите на ограниченията, като продължават да създават качествени местни културни продукти, както и в партньорство с артисти от други страни. Основателят и директор на Пловдив Джаз Фест, който стартира на 31 октомври, Мирослава Кацарова, бе категорична, че на моменти условията за организацията му са изглеждали непосилни. „Изкуството е дух и спасение. Именно в такива гранични ситуации се появява необходимостта от божественото най-силно от всякога и в тази тежка криза за мен е чест да се опитаме да потърсим спасението в духа и в хубавата музика не в онлайн концерти, а наживо“.
Такава е и позицията на директора на международния Plovdiv GuitARTFestival Христо Коликов, както и на живеещата в Женева от дълги години художничка Албена Михайлова, организирала поредното любопитно арт събитие в родния Пловдив.
Държавна опера – Пловдив и Драматичният театър осигуриха зелен коридор и 50% отстъпка от бърз тест срещу Ковид-19 преди всеки свой спектакъл. Това става, заради новите мерки срещу разпространението на болестта и изискването за зелен сертификат или отрицателен тест. И по думите на директора на театъра Кръстю Кръстев, „..проблемът с пандемията трябва да бъде решен най-напред лично и с отговорност към другите. Хората, които влязат в театъра, да изпитат наслада, че са на място, което е различно и представя чудеса.“
Мерки за подобряване на дисциплината в училище и за по-активното участие на родителите в тези усилия предлага Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа". Те включват по-активното участие на родителите в тези усилия. "През последните няколко години анализирахме, че ситуацията в българските училища е много трудна по отношение на мотивацията на..
Няма причина токът да се спонсорира от държавата, тъй като никои не е направил нещо, което следва да бъде компенсирано. Компенсационни действия се предприемат, когато определени субекти предприемат действия в полза на държавата или по задължение, което държавата им е вменила да изпълнят. Това коментира Никола Янков, съдружник във..
За протестите от близкото минало и протестите днес говорим в програма "Ден след ден " на 10 януари. На тази дата през 1997 година е кулминацията на протестите срещу правителството на БСП, а площадът пред парламента става арена на сблъсъци и напрежение. Разговаряме с участник в тогавашните протести, а и в днешните - настояващи за правосъдна реформа..
Компенсирането на бизнеса за цената на тока би помогнало, но за да бъдем конкурентни са необходими трайни решения и затова трябва да помислим за дългосрочни мерки. Това коментира изпълнителният директор на Тракия икономическа зона Пламен Панчев. Според него една от пречките са прекалено многото регулации, които има в Европа. По думите му..
С дефицити влезат в 2025 година голяма част от театрите в страната и това демотивира трупите, не позволява обогатяване на репертоара, притеснява публиката и злепоставя културните институти пред техните зрители и партньори - затова са единодушни директорът на Кукления театър Пловдив Петър Влайков и на Родопския драматичен театър "Николай Хайтов" Мариан..