Нищо, че продава либретото, Вагнер не се отказва от „Летящият холандец“, довършва я и я представя в Дрезден, а там пише и „Танхойзер“, чиято премиера е през 1845. Мина не е при него и той се увърта около всяка фуста. С успеха на новите му опери, които още са в романтичен стил, нещата изглеждат по-добре за Вагнер, дори финансово. Той нахвърля сюжетни и музикални идеи за „Нюрнбергските майстори певци“ и „Лоенгрин“, вече със сюжети не от гръцката, а от немската и скандинавската митология. Но и тук се намесва начумерената Съдба. През 1848 умира майката на Вагнер, а после избухва Мартенската революция, която иска реформи в Саксония. Вагнер е забъркан, запознава се с Бакунин, властите искат да го арестуват, но той изчезва в Швейцария, където прекарва следващите 15 години в занимания с музика, любов, пътувания и трупане на дългове. Да, за Вагнер изгнанието в Швейцария не е точно „тежка съдба“. С фалшив паспорт, той се измъква от Германия и се установява в Цюрих. С щедрата финансова подкрепа на Лист води живот на денди, купува скъпи дрехи, ходи по модни курорти, обикаля Швейцария, Италия и Франция. Има време и да напише най-важните си статии за изкуството – „Изкуство и революция“, „Изкуството на бъдещето“, а също - „Опера и драма“, в която развива идеята за тоталното изкуство. Публикува и първия вариант на есето „Юдаизмът в музиката“, в което напада остро евреите и конкретно – еврейските композитори. Това е първата птичка, която после се превръща цяло ято сложни въпроси, свързани с антисемитизма на Вагнер и дали той не е предтеча на нацизма. Споровете продължават и днес, но фактът си е факт - статията е налична, макар огромната част от еврейските му почитатели сякаш изобщо не ѝ обръщат внимание и не променят отношението си към него и музиката му.
През 1850, с операта „Виланд, ковачът“, която после става част от цикъла за нибелунга, Вагнер пък тръгва да покорява Париж и пак не успява. Но покорява няколко женски сърца – куртизанката Павия го издържа с парите на другите мъже, а делото продължават Джеси Лаусет и нейният богат съпруг. Вагнер за благодарност спи с Джеси и се кани с парите на мъжа ѝ да я води в Гърция, но мистър Лаусет не е съгласен и вика полиция. Обратно в Швейцария, композиторът срещат богати ценители на музиката, които също не си стискат кесиите. Сред тях блести семейство Везендонк. Матилда е красива жена, която свири на пиано и пише стихове. Ото е богат фабрикант, който си умира да изпълнява желанията на жена си. Вагнер им ходи на гости, свири някои готови вече парчета от „Зигфрид“ и „Валкирия“, а те му плащат всички разходи. Матилда, която все повече се влюбва, иска да му построят вила близо до тяхната и Ото откликва. Всичко е прекрасно, а Вагнер, който също е увлечен по Матилда, композира за нея страхотната любовна история за „Тристан и Изолда“, а пише и цикъл от пет песни по текстове на любимата. Мнозина биографи смятат, че връзката на Рихард с Матилда не е консумирана физически, но според други Матилда разказва на мъжа си всичко и иска позволение да отсъства от семейното ложе, а той разрешава. Вагнер се кълне, че всичко е платонично, но само когато Мина, за която формално още е женен, му гостува и намира любовно писмо от Матилда. Става скандал, Матилда е смутена, че Вагнер не е казал на жена си и всичко угасва, макар семейство Везендонк да го издържа още дълго и щедро. По-късно Вагнер пише в писмо до друга приятелка за историята с Матилда: „Тя е и си остава моята първа и единствена любов, това чувствам съвсем определено“.
Поетът Владислав Христов е тазгодишният лауреат на наградата за поезия „Иван Николов“. На тържествена церемония в Пловдив той получи приза от Красимир Лозанов от „Жанет 45“. Издателството връчва самостоятелно отличието за 28-и път без друга институционална намеса. 48-годишният автор бе отличен за книгата си „Пойни птици“ от жури в..
Тази година за първи път в програмата на фестивала Франкофоли ще участва и голямата Лили Иванова. 11-ото издание на най-големия международен франкофонски фестивал у нас ще се проведе на Гребнабаза в Пловдив на 20 и 21 юни 2025 г . В съботната фестивална вечер Лили Иванова ще завладее публиката със своето неподражаемо присъствие и магнетичен глас...
Известно е, че всяко следващо поколение има по-висок коефициент на интелигентност от предишното. Но от края на 90- те години коефициентът пада. Защо? Това питаме с програмиста и създател на сайта "Дигитални истории" Георги Караманев. Води ни книгата на Д-р Хансен "Инстамозък". Наистина ли епидемията от невежество ще се разширява???
Шестима поети се състезават за Националната награда за поезия „Иван Николов“, учредена от пловдивското издателство „Жанет 45". Тържествената церемония по връчването на приза е тази вечер в Музейната галерия „Димитър Георгиев“ на ул. „Съборна“. Журито в състав Мирела Иванова – председател, Кристин Димитрова и Георги Гочев излъчи шестте..
Асоциацията на куклените театри АКТ-УНИМА, България отбелязва Световния ден на кукления театър с програма в цялата страна. От 21-ви до 23-ти март в тринайсет български града (София, Пловдив, Варна, Бургас, Стара Загора, Русе, Сливен, Габрово, Хасково, Шумен, Добрич, Тервел и Балчик) ще се проведат множество театрални представления и специални..