Предметът „гражданско образование“, въведен за първи път през миналата учебна година в 12 клас, от тази вече се изучава от десетокласниците. Кои са горещите теми на ЕС, как да бъдат обяснени на учениците уроците на Европа в училище и извън класната стая – това е темата на дискусията, която ще се проведе в Голямата Епископска базилика. Учениците – „посланици на Европа“ от водещи учебни заведения в Пловдив, сред които Френската езикова гимназия, ЕГ „Иван Вазов“, Търговската гимназия и Техникума по електротехника и електроника се срещат с преподавателя – европеист в СУ „Климент Охридски“ проф. Ингрид Шикова.
"Уроците на Европа се преподават трудно по няколко причини. Ако се изнасят само лекции за ЕС, без да има истинска дискусия, различни мнения и преживяване на ЕС, децата скучаят. Ето защо ние от Катедра Европеистика на СУ "Св.св. Климент Охридски" подготвихме проект "Ресурсен център Европа" - иновативен подход към темите за ЕС в училище. Чрез него искаме да представим различни материали, които могат да се ползват от учителите както по актуални теми, така и интерактивно." Това уточни проф. Шикова.
Като интересен пример тя посочи създадената за целта ученическа пиеса "Обичам те, Европа!", като играейки и представяйки я пред своите съученици, младежите могат да научат интересни неща по темата "Европа". Предлагат се и истински казуси, свързани с ЕС от типа: "Що е шоколад", "Що е бира", "Историята за една студентка" и т.н. - истински казуси, преминали през европейски съд и от които учениците могат да разберат как се прилага законодателството на ЕС, системата от ценности и т.н., а не само да слушат сухи лекции.
По думите на проф. Шикова, слабостите на ЕС не трябва да бъдат премълчавани от хората, които обичат европейската идея пред учениците. Като една от тях тя посочи, че е съставен от твърде много разнородни държави и прилагането на едни и същи европейски политики за всички по един и същи начин, е практически невъзможно, като напр. "зелената сделка". Между държавите има разлики в държавите, в стандарта на живот, в начините на придобиване на енергия и т.н. "Това обаче не означава, че не трябва да следваме общите политики, но това трябва да става на различни скорости и по различен начин".
"Аз казвам на учениците "...Може да не харесвате ЕС, защото наистина има много слабости в него, но обичайте европейската идея! Това е идея за мир, идея как да живеем заедно".
Нека след смартфоните и "умните" домове и градове да имаме и смартинтеграция - диференцирана, в зависимост от възможностите на страните и оттук - ясна стратегия накъде отива ЕС".
Чуйте повече от звуковия файл:
Мерки за подобряване на дисциплината в училище и за по-активното участие на родителите в тези усилия предлага Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа". Те включват по-активното участие на родителите в тези усилия. "През последните няколко години анализирахме, че ситуацията в българските училища е много трудна по отношение на мотивацията на..
Няма причина токът да се спонсорира от държавата, тъй като никои не е направил нещо, което следва да бъде компенсирано. Компенсационни действия се предприемат, когато определени субекти предприемат действия в полза на държавата или по задължение, което държавата им е вменила да изпълнят. Това коментира Никола Янков, съдружник във..
За протестите от близкото минало и протестите днес говорим в програма "Ден след ден " на 10 януари. На тази дата през 1997 година е кулминацията на протестите срещу правителството на БСП, а площадът пред парламента става арена на сблъсъци и напрежение. Разговаряме с участник в тогавашните протести, а и в днешните - настояващи за правосъдна реформа..
Компенсирането на бизнеса за цената на тока би помогнало, но за да бъдем конкурентни са необходими трайни решения и затова трябва да помислим за дългосрочни мерки. Това коментира изпълнителният директор на Тракия икономическа зона Пламен Панчев. Според него една от пречките са прекалено многото регулации, които има в Европа. По думите му..
С дефицити влезат в 2025 година голяма част от театрите в страната и това демотивира трупите, не позволява обогатяване на репертоара, притеснява публиката и злепоставя културните институти пред техните зрители и партньори - затова са единодушни директорът на Кукления театър Пловдив Петър Влайков и на Родопския драматичен театър "Николай Хайтов" Мариан..