Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Великите европейци" - Карл Бенц и Густав Даймлер

За хората от модерната епоха имената Даймлер и Бенц са така свързани, та някои не знаят, че всъщност са двама души. И не предполагат, че двамата технически гении никога не се срещат. Такива дебелашки шеги понякога си прави Съдбата. Но има и още. Автомобилът, който като изящна брошка свързва двете знаменити имена, е създаден през 1902, без участието нито на Густав Даймлер, нито на Карл Бенц. 
Прави го третият голям в елитната компания – Вилхелм Майбах. А автомобилът е наречен на Мерцедес, дъщеря на някой си Емил Йелинек. Тогава Даймлер е вече покойник, а Бенц е далеч от идеята за сливане на двете компании. През 1900 Йелинек иска Майбах да направи спортна кола с 35 конски сили. Той е забогатял от търговия с тютюн и казва: „Аз не искам кола от днес или утре, искам кола от другиден“. И обещава да инвестира 550 000 златни марки в компанията Даймлер Моторен Гезелшафт. 
Има и още две условия – новата кола да е кръстена на дъщеря му Мерцедес, а той да стане дилър на автомобила за Европа и САЩ. Два дни преди Коледа на 1900 Йелинек посреща в Ница първия автомобил, вече продаден на барон Ротшилд. После печели и състезание в Ница с колата, която развива цели 60 км. в час. Автомобилният свят пощурява, а Пол Мейан, директор на Френския автомобилен клуб, казва: „Току-що влязохме в ерата на „Мерцедес“. Поръчките валят и още през 1902 Даймлер регистрират името Мерцедес като запазена марка за цялата си продукция. Йелинек пък се прекръства на Йелинек-Мерцедес и подмята: „Това вероятно е първият случай в света, когато баща взема името на дъщеря си!“

Докато се стигне до първия „Мерцедес“ обаче, двамата автомобилни гении – Даймлер и Бенц, минават много път. Готлиб Даймлер е роден през 1834 в семейството на хлебар и търговец с алкохол. След десет години се ражда и Карл Бенц. Баща му е ковач, който става локомотивен машинист, но умира от пневмония. И двамата се запалват по техниката много рано. В училище Бенц е дете-чудо, а на 15 отива в политехниката в Карлсруе. Ориентира се към фината механика, но после се обръща към локомотивното инженерство. През 1871 бъдещият му тъст предварително му дава зестрата на дъщеря си, Берта, и Карл купува работилница. 

Там прави своя двутактов мотор, но патентова и ред устройства, нужни за движението на автомобила - система за регулиране на скоростта, запалване чрез искра от батерия, свещ, карбуратор, съединител, механизъм за превключване на предавките и воден регулатор. През това време пък Готлиб Даймлер учи за оръжеен майстор, но после също се ориентира към инженерството и специализира в локомотивите. Обикаля из Франция и Англия, работи в различни компании, а на изложение в Лондон вижда парна карета, но тя не го впечатлява. 

 Обратно в Германия, той работи със самия Николаус Ото, с когото влиза в конфликт, и се запознава със своята сянка – Вилхелм Майбах, 15-годишен сирак, но вече изявен технически гений. Двамата основават компания и разработват собствен двигател. Съседите се стряскат от шума, който вдигат и, като подозират, че печатат фалшиви пари, викат полиция. Големият пробив и на двете страни започва през 1885. Тогава Даймлер и Майбах произвеждат първия в света мотоциклет с двигател с вътрешно горене, а после слагат такъв двигател и на лодка. Карл Бенц пък създава прочутия си „Бенц патент моторваген“ – официално считан за първия автомобил в света.

Моторвагенът прилича на файтонджийска капра върху три средно големи велосипедни колела. Колата тежи само 100 кг. двигателят е едноцилиндров, двутактов и произвежда мощност от 2/3 конска сила. Машината е трудна за управление и при първата публична демонстрация се забива в един зид. Следва Модел 2, а Модел 3 участва на изложението в Париж. 

Продажби обаче няма, публиката е предпазлива, а и Бенц предпочита да работи по колата, не да се занимава с реклама. Но жена му, Берта, през 1888 взима кола тайно от мъжа си и с двете деца прави пътешествие от Манхайм до Форхайм при нейните родители и обратно, общо 180 км. Берта се справя с малките ремонти по пътя и спира на няколко аптеки за бензин. Пътуването е сензация, а идеята, че дори жена може да се справи с автомобила, вдига сериозно продажбите. Цената е 600 имперски марки, над 4 300 днешни долара. През същата 1886, когато Бенц взима патента за колата си, в Щутгард Даймлер и Майбах поръчват една карета американски модел, като заклеват съседите да пазят тайна, защото е подарък за рождения ден на г-жа Деймлер. 

Те монтират новия си двигател и така създават първия четириколесен автомобил, който има 1.1 конски сили мощност и достига скорост от 16 километра в час. Лавината се отприщва – от Манхайм и Щутгард излизат постоянно нови модели автомобили, растат скоростта и мощността им, продажбите са главоломни. Конкуренцията между Даймлер и Бенц е жестока, те дори се съдят заради някакъв патент, но не се срещат в съда. А Карл Бенц описва друга ситуация, когато почти се докосват: „Веднъж го видях в Берлин, но когато приближих, той се шмугна в тълпата и изчезна“. Това е през 1897, а три години по-късно слабото сърце на Готлиб Даймлер го предава. 

Междувременно, освен автомобили, от двете фабрики излизат автобуси и камиони, двигателите им задвижват цепелини, лодки, кораби, самолети, включително военни машини в лудницата на ПСВ. Но след войната немската икономика е в колапс и фирмите Даймлер и Бенц си дават сметка, че по-лесно ще оцелеят, ако обединят усилия и възможности. Правят го през 1926, когато прочутата звезда с трите лъча на Даймлер-Мерцедес се вписва в кръга с венците на Бенц. 

Самият Карл Бенц умира през 1929  като баща си – от пневмония. Няколко месеца по-късно си отива и Вилхелм Майбах. Небесата си ги прибират, за да им разработят и там, горе, истински небесни автомобили.

Всички епизоди от подкаста "Великите европейци" можете да чуете тук:



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Красимир Лозанов с новини от света на книгите

Поканихме  Красимир Лозанов в качеството му на литературен гид, който да ни въведе в най- актуалните събития от литературния свят и да представи заглавията на книгите, на които можем  да спрем вниманието си. Лозанов твърди на базата на  опита си в едно от най- големите български издателства че по някакъв странен парадокс успехите на авторите в..

публикувано на 04.11.24 в 17:50

Преге - предаване за света на книгите, 02 - 08 ноември

В предаването за книги на Радио Пловдив на 02.11.2024г. бяха представени следните заглавия: Рубрика „Напълно непознати“ Тенеси Уилямс. Пиеси. 264 стр., тв. к. ок. 6А, Лист, 2024. Шерщин Екман. Вълчи бяг. 276 стр., ок. 5А, Знаци, 2024. Мануел де Педроло. Последен ход. 196 стл., ок. 4А, Ерго, 2024. Стив Бери...

публикувано на 04.11.24 в 10:16

"Експресии" на Лили Кючукова в галерия "Ромфея"

В галерия „Ромфея“ художничката Лили Кючукова открива изложба - живопис и рисунки. Експозицията е озаглавена „Експресии“. Авторката е завършила факултета по изобразително изкуство в университета „Св.св. Кирил и Методий“ във Велико Търново. Има над 30 самостоятелни изложби в България и в  чужбина. Творби на Лили Кючукова са собственост на..

публикувано на 04.11.24 в 09:32

Изложба на Мария Дипчикова в Природонаучния музей

„Сънища и реалност – магии и стихии“ е заглавието на дебютната изложба живопис на художничката Мария Дипчикова в изложбеното пространство на Регионалния природонаучен музей Пловдив, зала „Лотос“.  Експозицията съдържа картини, рисувани с акрилни и акварелни бои. Посланието на авторката е да обичаме и съхраняваме заобикалящата ни природа,..

публикувано на 04.11.24 в 09:23

10 години LUCKY Дом на киното в Пловдив

Арт-киното на Пловдив LUCKY Дом на киното отбелязва 10 години от своето създаване с 10 специални прожекции на 10 от култовите филми, останали в паметта на зрителите. Прожекциите ще бъдат в 10 поредни дни.  Организаторите са подбрали заглавия на знакови режисьори, драматични фестивални заглавия и любими комедии, излъчвани от 2014-та..

публикувано на 04.11.24 в 06:39