Гирландайо е майстор на фреското и портрета, а Микеланджело изучава прекрасно рисуването, въпреки че не го обича. И прави номера на майстора. Както разказва Кондиви, той взима някакъв портрет и го връща след време, а Гирландайо дори не разбира, че това е копие. Но Микеланджело не изкарва трите години, за които е пазарен. Той започва да ходи в градината „Сан Марко“, нещо като художествена академия, финансирана от Лоренцо Медичи, Великолепният. В градината на едно от градските му имения е част от огромната колекция скулптури, собственост на знаменитата фамилия, а избрани млади таланти могат да учат там при Бертолдо ди Джовани, ученик на Донатело. Веднъж Микеланджело копира глава на фавн, а Лоренцо Медичи му казва: „Смяташ ли, че фавнът има такива прекрасни зъби?“ – и продължава разходката. Когато скоро минава пак, момчето е избило един зъб на митичното същество и е отчупило парче от друг.
Лоренцо е впечатлен и после, когато отваря своята Платонова академия в главната резиденция, взима Микеланджело. Баща му не е доволен, той разчита на парите, които синът му вече получава от Гирландайо, но Лоренцо Медичи му дава дребна служба в митниците. През следващите две години пък Микеланджело получава възможност да попие богатството на фамилните произведения на изкуството. За колекцията си Медичи, по изчисления, извлечени от счетоводните книги, са похарчили златни флорини с тегло 2.5 тона. Тук Микеланджело се запознава също с философията на неоплатонизма, сприятелява се с прочути ренесансови личности и с хора от фамилията Медичи, които после, като светски владетели или папи, му дават поръчки. В тази райска градина момчето преживява само два неприятни епизода. Първият е, когато прекалено се фука с уменията си и колегата му Пиетро Ториджано му разбива носа. Той не зараства както трябва и е поредно основание за притесненията на Микеланджело, свързани с неговата външност и поредна спирачка за нормалните връзки с други хора. Вторият неприятен епизод е смъртта на Лоренцо Великолепния след две години. Пиетро, който го наследява, не поддържа Академията и 17-годишният Микеланджело с неудоволствие се прибира при баща си. Все пак Пиетро урежда младежът да прави дисекция на трупове в една манастирска болница, а му дава и някои поръчки, така че не го оставя гладен.
През 1494 много неща във Флоренция се променят – икономиката запада, френската армия на Шарл VIII навлиза в Италия, а във Флоренция за бунт срещу разкоша страстно зове монахът Джироламо Савонарола. Пиетро Медичи бяга от града, партията на Савонарола взима властта, богатствата на Медичите са ограбени, а проповедникът зове и за унищожаване на произведенията на изкуството. Мнозина се поддават на неговото псевдо-религиозно безумие. Върхът е през 1497 с тъй наречената „Клада на суетата“, където се горят произведения на изкуството. И Микеланджело за малко да се поддаде на лудостта, но силата на изкуството надделява. Той бяга от Флоренция в Болоня, защото се страхува, че ще го репресират като човек на Медичите. Там получава някои поръчки, но скоро местните майстори, които го виждат като непреодолима конкуренция, го заплашват с убийство и той се връща обратно.
Във Флоренция нещата са леко успокоени и дори някои Медичи се прибират. Лоренцо ди Пиерфранческо, братовчед на Великолепния, поръчва на Мокеланджело две скулптури, сега изгубени – „Сан Джованино“ и „Спящият Купидон“. С този Купидон е свързана и една криминална история с щастлив край, в която художникът е замесен. Скулптурата му е толкова добра, че Лоренцо казва да я състари, сякаш е току-що изровена, за да мине за оригинална римска скулптура. Така тя ще се продаде скъпо на римския антикварен пазар и всички печелят. Речено-сторено, Микеланджело състарява скулптурата до съвършенство, а някакъв посредник я продава за огромната сума от 200 дуката на кардинал Рафаеле Риарио, голям почитател на изкуството и племенник на папа Сикст IV. Далаверата обаче не се оказва голяма, посредникът измамва и Лоренцо, и Микеланджело, дава им жълти стотинки, а кардиналът дочува за измамата и намира начин да си прибере парите обратно. Той обаче си дава сметка за таланта, сътворил фалшивия Купидон и кани Микеланджело в Рим, където му поръчва един Бакхус. Не е ясно какво Риарио очаква от истинска статуя на истински Бакхус, но накрая я отказва, - намира я за твърде греховен символ на сексуални желания. Въпреки това обаче осигурява на Микеланджело достъп до целия кардиналски кръг, скоро оттам започват да идват и поръчки, а една от първите е за онази негова фантастична „Пиета“, в която Дева Мария след смъртта на божествения си син сякаш пита Небето: „И сега какво?“
Всички епизоди от подкаста "Великите европейци" можете да чуете тук:
Именитата пианистка Венета Нейнска поставя началото на европейското си турне „Пътища и посоки“ в Дом на културата „Борис Христов“ в Пловдив. Най-добрият концертен роял „Стейнуей“ в България ще звучи с изпълнението на произведенията на Шопен, Рахманинов, Крайслер, Мануел да Файя, Кристоф Вилибалд Глук, Франц Шуберт. „Подобно на начина,..
За кенсъл културата ще си говорим тази събота. Защо се появи и какво ни обещава? А може би отговорът е в казаното от Алан от Лил, проповедник от 12 век: "Миналото има восъчен нос, който може да бъде извиван във всички посоки." Гости на "Срещите" са проф. Цочо Бояджиев, Мирослава Кацарова и доц. Илия Кожухаров.
В НБ „Иван Вазов“ в Пловдив ще бъде представена книгата „Ататюрк. История на идеи“ от М. Шюкрю Ханиоглу. Тя не е поредната биография на големия турски държавник, а разказва за идеите на Ататюрк, еволюцията им и реализацията им в турското общество. Авторът М. Шукрю Ханиоглу е професор по история на късната Османска империя в департамента по..
Дружеството на пловдивските художници организира търг с творби от архива си. Аукционът се ще състои в Изложбената зала на Дружеството на ул. „Авксентий Велешки“ 20. Организаторите канят любителите на изобразителното изкуство и пловдивските таланти, представители на бизнеса и колекционери да участват в тазгодишното издание на търга, на..
Бачковската света обител посрещна деца от последните групи на детските градини в селата Белащица и Марково. Поводът за посещението бе Деня на християнското семейство и на православната християнска младеж, който се чества днес. Малчуганите бяха посрещнати в манастирската църква „Успение Богородично“ от отец Евтимий. Той се обърна към децата с „добре..