Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Рестартирай Европа": Практики и решения за по - чист въздух

Всяка година 400 000 души в Европа губят живота си като последица от мръсния въздух. Законодателство за по- чист въздух има, но то или не се спазва или пък е остаряло. В отговор на пулмолог - притеснен от въздуха, който дишаме в България евродепутатът Петър Витанов е категоричен, че Директивата за чистия въздух е остаряла и неадекватна и промяната на  законодателството в тази сфера ще покаже дали наисита човешкото здраве е фокус на европейските институции.

Подобряването на качеството на въздуха зависи от общото желание и от усилията на европейско, национално и местно ниво. Около тази теза се обединиха участниците в уебинар, организиран от бюрото на ЕП в България.

Хави Лопес също е евродепутат и докладчик по прилагането на мерките срещу мръсния въздух. Той посочи,  че 75% от европейското население живее в градски или крайградски зони. Това налага да се преосмисли политиката за градовете и да се намали въздействието на парниковите газове.  И докато новите правила се обсъждат  ЕП според него трябва да  наблегне на това как се спазва текущото законодателство

Говорим много за това как то може да се подобри, но същевременно признаваме, че има по- добри инструменти за прилагане  на закона. Един от тях са мрежите за мониторинг на чистотата на въздуха. В момента има в 30 страни процедури, свързани с нарушения на местата, където резултати не са постигнати.

Такива има и срещу България.  А само преди месец у нас бе произнесено безпрецедентно съдебно решение. Делото бе заведено преди 11 години с колективен иск от Фондация "Асоциация за европейска интеграция и права на човека" срещу Община Пловдив и екоинспекцията в града. Адвокат Михаил Екимджиев припомни, че активността на повоче от 100, раждани, завели иска, е провокирана от попаденето на Пловдив в челото на негативната класация за най- мръсни градове в Европа, като градът е изпреварил дори големи индустриални центрове. Съдебното решение задължава общината до 1 година да приведе параметрите на въздуха в съответствие с нормите на ЕС.

Два примера за добри практики - от Ломбардия, където има вече плащане за вход с автомобил в Милано, поощрява се придвижването с велосипеди и споделен транспорт, промотира се  градския транспорт. Там вече са  въведени и зоните, в които могат да се движат автомобилите в зависимост от тяхната екологичност,

И от Краков - един от най-замърсените градове в ЕС през 2012 г. – там вече е в сила забраната на горене на твърди горива. Процесът е отнел, но резултатите са видими.

Подобен проект се реализира в начален етап е в Пловдив. Тук 18 000 домакинства се отопляват на дърва и въглища. От градската управа твърдят, че 3500 от тях могат да се възползват от безплатната подмяна на старите отоплителни уреди и да минат на ток, газ, пелети и ТЕЦ. Проектът е на стойност близо 14 милиона лева. Подадени са едва 1500 заявки за включване.

В Европа са наясно, че шокът при социално неравнопоставените групи трябва да се намалява, включително чрез финансови стимули, но при стриктно проследяване как се харчат парите.

Франсоа Уакенхут, началник отдел „Чист въздух“ в Генерална дирекция „Околна среда“ на Европейската комисия.  В онлайн срещата, посветена на темата, той се сагласи, че основата на усилието  за по- чист въздух трябва да се положи на местно ниво, но в карйна сметка е общ ангажимент.

За да има по- чист въздух- това трябва да един споделен проект на всички, които имат правомощия. Ако България е решена да се справи с проблема- сигурен съм, че той ще бъде решен. Това трябва де се прилага на регионално, местни и национално ниво. Виждаме в много държави, че съгласуваност на  действията на различни нива не винаги е идеална. Нещо, което се прави от градската, не се прави от регионалната управа и много често националното ниво отсъства.

Ние можем да предоставим две неща  - първо прилагане на зоконодотелството и, ако се налага процедури, свързани с нарушения и като втори инструмент - възможности за финансиране. Ако България не се ангажира с това Брюксел може да предприеме действия за коригиране, но не съм сигурен, че това ще е достътъчно, смята евроекспертът.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Без бюджет следващия месец няма да можем да платим заплати

За първа година от 1990 г. насам се започва година без приет удължителен закон за бюджета, каза за Радио Пловдив кметът на Карлово д-р Емил Кабаиванов, който е и заместник-председател на Националното сдружение на общините.  По думите му, притесненията, които тази ситуация създава у общинските ръководства, са в няколко посоки. Не сме наясно каква..

публикувано на 14.01.25 в 11:21

Изборният процес и сега е сложен, а политиците ще го затруднят още

Председателят на  Районната избирателна комисия за Пловдив - град Калоян Сухоруков коментира приетите на първо четене пет законопроекта за промени в Изборния кодекс. В тях се предлага създаването на около 300 преброителни комисии на територията на страната, които да се образуват по реда за образуване на Общинските избирателни комисии, но без ясно..

публикувано на 14.01.25 в 10:49
проф. Антоанета Христова

Всичко е театър, който е подчинен на политически пиар

"Нито един от сигналите, които в момента се излъчват, не могат да се приемат за достатъчно достоверни. Или като знаци по посока на несъздаване, или създаване на правителство. Смятаме, че в момента всички играят позиционна игра, която трябва да излъчва посланието към избирателите, а именно - че всички искат да има правителство. В момента всички..

публикувано на 13.01.25 в 16:40

Спокойна снежна обстановка в областите Пазарджик и Смолян

"По пътищата в Пазарджишка област няма закъсали автомобили и бедстващи хора", каза Мирослав Стоянов, говорител на Областната дирекция на МВР. Той съобщи, че е отпаднало ограничението за товарни автомобили над 12 тона с ремаркета и полуремаркета по пътя Велинград до границата в Благоевградска област. Остава обаче, забраната такива автомобили да се..

публикувано на 13.01.25 в 16:26

Жертвите на пътя са по-малко при лошо време

Инцидентите на пътя с жертви са в пъти по-малко при лошо време като снеговалеж, проливен дъжд или мъгла. Това става ясно от изследване на Института за пътна безопасност.   От него става ясно, че през изминалата година при лоши условия са загинали 10 души или 2% от всички загинали при катастрофи през годината. Докато когато времето е..

публикувано на 13.01.25 в 16:10