Няма област от обществения живот, която Ковид 19 да не засегна. Ситуацията продължава да е напрегната не само за транспортния сектор, който страда заради ограничителните мерки и карантините, а и за много пътници.
Проблеми, свързани с анулирането на полети
Един от най-често срещаните проблеми е свързан с анулирането на полети, посочва директорът на Европейския потребителски център у нас Соня Спасова: "Продължаваме да получаваме жалби за отменени полети от март, април, май 2020 година и за които парите за билетите още не са възстановени на хората".
Само за анулирани полети вследствие на коронавируса от миналия март до този юни в 30-те пункта на Европейската мрежа от потребителски центрове са получени над 6 хиляди жалби: "При насса около една четвърт от всички получени жалби през последните месеци. В рамките на цялата мрежа над 75% от всички случаи за отменени полети, които са разгледани и затворени, са приключили успешно, което означава, че хората са получили парични обезщетения или ваучери, ако това е било тяхното желание" - посочва Спасова.
Какво да направим, ако сме пострадали като потребители?
Как обаче да приложим на практика това право, ако сме пострадали? Отговорът е на Ива Боцева, която е съветник в Европейския потребителски център в България още от създаването му през 2008-ма: „Освен да предоставяме информация за правата на гражданите, можем да съдействаме при различен проблеми на физически лица срещу ридически. Приемаме всички документи по случая, преценяваме доколо самият потребител има право и какви са неговите права и започваме да работим по случая.“
Да се потърси Европейския потребителски център няма давност, но сигнал е добре да се подаде навреме. Полезно е да се знае още, че ако един потребител иска да подаде съдебен иск, това може да стане до 3 години от датата на събитието. А парично обезщетение за закъснял полет може да се поиска само ако то е над 3 часа.
Конкретният случай
Наскоро Европейският потребителски център помага в подобен казус на майка с 4 годишно дете.Нейният полет от София до Милано юни тази година. Преди да се качи на самолета се съобщава, че полетът ще закъснее почти 6 часа. След разглеждане на случая от Европейския потребителски център майката получава обезщетение от самолетната компания, от 250 евро за всеки пътник, тоест общо 500 евро.
Заради коронавируса, връзката с Европейския потребителски център у нас може да се осъществи дистанционно - чрез техния уебсайт, по телефона или чрез електронна поща, които ще откриете там. Центърът е активен и в социалните мрежи. А Соня Спасова и Ива Боцева коментират в условията на продължаваща ковид-ситуация кое може да рестартира пътуването в Европа.
Кое може да рестартира пътуването в Европа?
“Наблюдаваме, че има хора, които пътуват, използвайки опцията, която беше въведена от ЕК, цифровият сертификат. Има и една платформа Re-open EU, която дава актуална информация за пътуването във всяка страна. И можем да кажем, че може би е добре всички да се грижат и съответно да мислят за всеки един в ЕС и съответно обратно – всеки да мисли за всички. Нещо,което стои в основата на целия ЕС – да бъдем, едини и да си помагаме“ - казва Соня Спасова.
Ива Боцева допълва: “Все повече граждани се интересуват доброволно преди настъпване на събитие. Това е основно и наша цел и кауза. И мобже би това е един добър рестарт – във всяка една ситуация превантиваната мярка с информация какво може да се случи в последствие те да избегнат такива проблеми. Ако недай си боже се случат, те да знаят към кого да се обърнат, за да може по-бързо да се реши този проблем.”
Помощ при проблеми, но и предварителна информация чрез Европейския потребителски център напълно безплатно и на родния ни език можем да получим за правата ни в още много сектори. Сред тях - при пазаруване и почивка.
Репортаж по темата може да чуете в звуковия файл.
Какви са рисковете от използването на ботулиновия токсин? Според доц. д-р Даниел Янков, зам.-председател на Българската асоциация по пластична реконструктивна и естетична хирургия, ботулиновият токсин тип А е медицински продукт, предназначен за терапевтични средства и козметични процедури в целия свят и като вид естетична процедура заема първо..
В обща позиция три организации в България се обявяват срещу високите цени на хранителните продукти и обявяват датата 13-ти февруари за протестна. В обща позиция от Движение „Системата ни убива“, Федерацията на потребителите в България и Обединени пенсионерски съюзи твръдят, че в последните седмици в търговските вериги и във всички по-малки..
За съжаление добрите примери в естетичната хирургия, които са много повече, остават незабелязани и обикновено виждаме лошата практика, каза в коментар на скандала с нашумелия случай на некоректно поставен ботокс доц. д-р Елеан Зънзов - началник на Клиниката по пластично-възстановителна и естетична хирургия в УМБАЛ „Св. Георги". Той сподели, че..
„Идеята за задължителна матура по математика трябва да се погледне от различни ъгли. В европейски и световен мащаб математиката е приоритетна. През годините ние малко я пренебрегнахме, била трудна, децата не се справяли. Проблемите не са еднозначни. Започваме сега отзад напред. А трябва да се гледа по-мащабно. Математиката не е само учебен..
Защо пловдивски адвокати готвят протест срещу избора на Десислава Атанасова за член на Венецианската комисия? Според адвокат Емилия Недева от Пловдивската адвокатска колегия и процедурата за избор на наш представител във Венецианската комисия, и името на Десислава Атанасова са смущаващи. По думите ѝ в случая не става дума за избор, а за..