Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Великите европейци - Томас Ман, първа част

„Ако искаш да напишеш днес модерен роман, той не трябва да бъде роман“ – казва Томас Ман. Но сяда и пише все пак истински романи, почти като от XIX век. Това „почти“ обаче, което се състои най-вече от ирония, прави голямата разлика и ги поставя на върха на модерната литература от XX век.

„Дълбок е кладенецът на миналото. Дали не трябва да го наречем бездънен?“ – така започва един от най-фантастичните като литературна стойност и майсторство романи в историята на човечеството – „Йосиф и неговите братя“. За да го сътвори, Томас Ман наистина се протяга през времето и се връща в библейската история на младия Йосиф, синът на божия възлюбен Иаков и красавицата Рахил. Йосиф е единайсти поред син, но любимец на баща си. Братята го недолюбват, страхуват се, че той ще получи бащината благословия и наследството - а и дразни всички, защото е досаден  бърборко, суетен и горделив. 

Капката прелива, когато Йосиф започва безобразно да се фука пред братята си с красивата пъстра дреха, подарена от баща му. Те го продават на търговци, които пътуват към Египет, а на баща си обясняват, че е изяден от див звяр. Така започва пътуването на Йосиф в „Долната земя“ - Египет. А в по-широк литературен и философски контекст, това значи, че Йосиф се присъединява към Одисей, Еней, Данте и другите велики герои, които слизат в Ада и излизат оттам преобразени. Сюжетът на тази история Ман взима от Стария завет, но го интерпретира чрез основния инструмент на Новата модерност – иронията. Тук, както и във всички останали негови творби, тя е всеобхватна, всепроникваща, игрива и несериозна, дълбока и стряскаща, никога не щади никого, включително самия разказвач. Иронията на Томас Ман понякога изглежда като обикновено жонглиране със слово и смисъл. 

Да, може да е, но може и да не е, зависи от гледната точка и капацитета на читателя да възприеме повърхностите и дълбочините на написаното. Но тя никога не е обикновена, не само защото е изключително майсторски изплетена, а и защото има цел, от която се ръководи. „Няма нищо по-нехигиенично от живота“ – казва Томас Ман, но май чрез иронията се опитва да го очисти, поне малко. Така че Йосиф изминава дългия път от лекомисления млад красавец, продаден в робство, до пръв съветник на египетския фараон, тоест, на земния бог. Така се превръща и в спасител на своя род, а оттам – и на цялото племе на Израил, за радост на другия, небесния Бог, който дирижира всичко отвисоко и използва Йосиф като инструмент за това спасение. 

Ако не сте чели „Йосиф и неговите братя“, не знам какво си представяте покрай този сбит преразказ на сюжета, но ако смятате, че става дума за скучен и тегав роман, грешите - той е бляскав, приятен за четене, пълен с пикантни истории и перипетии. Ето само една история. Йосиф е слуга в двореца, а жената на фараона го преследва с предложения за секс. Не постига своето обаче, той първо увърта, а накрая твърдо отказва. Вбесена, тя пробутва на мъжа си, фараона, точно обратната версия – че Йосиф иска да я изнасили, а тя героично се съпротивлява. И владетелят го хвърля в затвора. Макар че после Йосиф тълкува едни негови сънища, дето не могат да изтълкуват дори от всезнаещите жреци и фараонът го прави пръв съветник. А той прибира при себе си  баща си и братята си в Египет и ги спасява от царящия глад. Векове по-късно Мойсей ще направи обратното – ще спаси народа си, като го изведе от египетската земя. Тези мостове между епохите, хората и мисленето Томас Ман добре умее да строи. 

Той е особено „страстен писател“, първият му разказ, „Малкият господин Фридман“, се появява през 1898, когато е на 23, а последната новела, „Черният лебед“ – малко преди смъртта му през 1955, на 80. За общо 57 години в занаята Ман дори за секунда не спира – разкази, романи, политически и естетически есета. За разлика от мнозина автори, които имат една прилична книга и вечно се въртят около нея, Томас Ман творчески расте отвътре. Всичките му романи са много добри, а четири от тях са наистина велики и всеки е свързан с различно десетилетие. Започва с къси разкази , а сагата „Буденброкови“ излиза през 1901, макар че получава Нобел за нея чак през 1929. Този роман завършва ранния му период, в който се добавят още „Тристан“ и „Тонио Крьогер“. В десетилетието около ПСВ, Томас Ман не е толкова плодотворен, но през 1912 излиза емблематичния роман „Смърт във Венеция“ - история за възрастен аристократ, влюбен в италиански младеж, свързана с хомосексуалния нагон на самия Ман. Двадесетте години минават под знака на „Вълшебната планина“, макар че сюжетът на книгата започва да зрее още през 1913, когато Ман отива да посети жена си в санаториум за туберкулозни в Давос. Тридесетте са  посветени на „Йосиф и неговите братя“, а 40-те – на „Д-р Фаустус“, новата немска легенда за Фауст и продадената на Дявола човешка душа. 

Томас Ман е роден през 1875 в Любек. Той е имперски свободен град още от 1226 и е населен основно със занаятчии и търговци – немските бюргери, които с предприемчивост, енергия, талант и любознателност векове наред печелят огромни богатства. Бащата на Томас е едър търговец на зърнени храни и сенатор в местния парламент. Майка му е креолка от Бразилия – с баща и майка с португалска и индианска кръв. „От баща си съм наследил сериозното и вглъбеното отношение към живота – пише Ман в своите „Откъси от живота“ – а от майка си артистичната веселба и склонността към разказване на истории“. Майка му е католичка, но Томас е кръстен в лутеранската църква на баща си. Безгрижният детски живот свършва на 16, когато баща му умира. Тъй като никое от децата не иска да се занимава с фирмата, а всички искат да са писатели, тя е ликвидирана, а парите инвестирани така, че семейството да получава добра рента. Малко по-късно всички се местят в артистичния и космополитен Мюнхен, където Томас Ман живее и работи в следващите над 40 години.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

24 художници наивисти „летят“ към нови светове в Пловдив

Изложбата "Полет наив към нови светове" ще бъде открита тази вечер в галерията на Дружеството на пловдивските художници, на бул. "Цар Борис III Обединител" 153. Организатор е Асоциация Арт Наив България. Участват 24-а художници наивисти: Анита Ненчева, Биляна Пойнарова, Боряна Енчева, Васил Василев-Зуека, Венцислав Диков, Галя Ромова, Георги..

публикувано на 28.04.25 в 06:24

Йордан Кисьов представя "Вълната" в нова галерия

Художникът Йордан Кисьов представя изложбата "Вълната" в новата пловдивска галерия "НестандАрт".  Авторът е известен на българската и международната художествена сцена със своята мащабна живопис, представена чрез инсталации и неконвенционални визуални форми.  Завършил е художествената гимназия в София в класа на Димитър Арнаудов, а по-късно и..

публикувано на 26.04.25 в 10:14

Проф. Славик Табаков гостува в "Срещи" тази събота

Казват, че мозайките са артистичните предизвикателстваq пред които е изправено обществото на прехода между езичеството и християнството.  А България е сред страните с най-много мозайки. Какво означава това? Тази събота отговорите са в разговора на Людмила Сугарева с проф. Славик Табаков, разкодирал секретния език на мозайките, който разказва и..

обновено на 26.04.25 в 09:16

Веселина Пеева от Радио Пловдив с номинация за награда "Пловдив"

Награди "Пловдив" ще бъдат връчени на тържествена церемония на 23 май в Дламатичния театър. Ето кои са номинациите: Раздел „Художествена литература и хуманитаристика“ Красимир Димовски  - За романа „Тезеят в своя лабиринт. Дневникът на една П“, издателска къща „Хермес“ Антон Баев  - За книгата „Татко“, издателство „Коала прес“ Станислава..

публикувано на 24.04.25 в 19:42

Хор "Евмолпея" с празничен великденски концерт в "Тракия"

Концерт под надслов "Великденска светлина през Светлата седмица" ще изнесе тази вечер  Детско-девическа хорова формация „Евмолпея“ при ЦПЛР – ОДК Пловдив в Католическата църква "Свети Дух"  ж.р. „Тракия“.  Събитието се провежда под патронажа на заместник-кмета по спорт и младежки дейности Николай Бухалов и е част от културния календар на града...

публикувано на 24.04.25 в 10:40