Прецедентът е резултат от един вече дългогодишен проблем – тоа, че медиите вече искат заплащане от големите социални мрежи за новинарското съдържение, което се публикува на техните носители.
От своя страна пък ФБ отказа да преговаря за това, като в отговор ограничи достъпа в мрежата си до медийно съдържание, което качват австралийски издатели. Според мрежата, те дори популяризират тяхното съдържание и улесняват читателския достъп.
За всеки труд се полага възнаграждение, по принцип, коментира темата известният журналист Емил Спахийски.
Това което се случи, е една много бърза револйция на социалните мрежи, интернет доставчици и търсачките, които изведнъж станаха като един хипермаркет на търговската услуга „Информация“. Тя обаче освен това е и много важна социална дейност, казва той.
По думите му, колкото е по сериозна и обективна една журналистика, толкова по-скъпо струва нейният продукт. Най-малкото за издръжка и търсене. Например, едно сериозно разследване, може да трае половин и дори цяла година, с ангажиран сериозен ресурс от хора и пари. В един момент обаче, то попада във Фейсбук или Гугъл, то веднага се мултиплицира, цитира и препечатва от много сайтове, но никой от тях в крайна сметка не е собственик на труда и продукта.
Вече става една патология в потока на информация. В него има едни монополисти – големите социални мрежи и търсачки. Те уж казват, че популяризират продукта, но от друга страна, търговският дивидент остава за тях. Например, ако не им се плати за публикуването на определено място на дадена статия, те просто я забиват в „десета глуха“ и никой няма да я прочете.
Поведението на големите интернет корпорации е изключително лицемерно и не случайно те станаха милиардери, защото хиляди журналисти по света работят, за да им изкарват тези пари.
В резултат – по света фалираха големи медийни институции на свободното слово заради този проблем.
Затова Австралийското правителство решава тези глобални мрежи да заплащат по договори с местните медийни компании за съдържанието, което се публикува на техните платформи.
Засега ФБ отказва, но пък Майкрософт приемат. Те са наясно, че ако Австралия отпадне от техния пакет, това означава и че техните акции рязко ще спаднат.
Тук не говорим за свобода на ограничаването на интернет информацията.
За това пък Фейсбук и Гугъл вече са едни диктатори на пазара. Те даже диктуват свободата на словото – не може да кажете нещо, което мислите свободно, защото ще бъдете забранен, по тяхна преценка.
Дори в България би трябвало тези компании да бъдат глобявани чисто монополно.
Как би се защитила България? – За съжаление ЕС не действа толкова настоятелно. А това вече е необхоздимо, тъй като медиите буквално са изправени на стената за разстрел. Вижте само колко вестници имаше преди 10 години и колко останаха сега.
Свободата на словото е вече тотално ограничена, но в случая заради пазарните принуди, коментира Емил Спахийски
Политологът Любомир Стефанов не вижда изненада в отказа на л идера на ГЕРБ Бойко Борисов да бъде премиер. Според него по-скоро изненада е изказването му, че ще върне първия мандат. Това мнение анализаторът изрази в програма "Ден след ден" Струва ми се, че виждаме поредния етюд от типичното поведение на политическия човек Борисов . Сутрин..
Цената на водата в Пловдив, Пазарджик и Смолян ще се повиши от 1 януари догодина , показват разчетите на Комисията за енергийно и водно регулиране. Те предвиждат промени в цената на водата в 28-те ВиК дружества в страната. Новите цени са заложени в проект на решение, което ще бъде обсъдено публично в четвъртък в сградата на регулатора. В Пловдив..
Няма съмнение за наличието на чума по дребните преживни животни във Велинград, заявиха днес експертите от Българската агенция по безопасност на храните по повод огнището на чума по дребните преживни животни в курортния град. То е констатирано в три стада с 1760 животни, които се гледат съвместно. Пробите, дали положителен резултат за..
Как пазаруваме от кампании на намаления? По темата „Ние, потребителите“ прави допитване, което подсеща и насочва към важни аспекти при покупките с отстъпки. Доколко ми влияят рекламите за намаления и как избирам от кого и какво да закупя , когато ми обещават щедри отстъпки? Това са въпросите, които е полезно да си задаваме сега, когато..
Изборът на председател на НС е заложник на промените в Конституцията, които направиха тази фигура потенциален служебен премиер, посочи социологът доц. Татяна Буруджиева. По думите й живеем в символен свят, в който като избиратели чакаме принца на бял кон, но идва принцът на магаре и ние няма как да го изберем, защото е на магаре... Така влизаме в..