Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Великите европейци - Василий Кандински

Василий Кандински е измислил абстракционизма – ще чуете да казват. Това не е вярно. Абстракцията е една от онези големи първични идеи, за които говори Платон. Те не могат да бъдат измислени, просто си съществуват изначално, висят си кротко някъде из време-пространството и чакат някой да ги открие и приложи. 

Така че правилно е да се каже, че Василий Кандински открива, пръв прилага и популяризира абстракционизма като част от теорията и практиката на модерното изкуство. Заблуда витае и за националността на Кандински – смятат го за руснак, което е само частично вярно, нито произходът, нито творчеството му са собствено руски. Един биограф пише: „Кандински е потомък на разбойници от тайгата, сибирски каторжници, монголски князе и богати търговци“. Това по бащина линия, а майка му е немкиня от Източна Прусия. Той от дете владее перфектно и руски, и немски, а точно в Германия става художник и развива идеите си. Да в творбите му има руски привкус – в тях живее пищният цвят от кубетата на московските църкви и ярките селски къщи отпреди революцията, диша тъмният руски мистицизъм, а донякъде – и хаосът на руската душа. Но това, овладяно естетическата мисъл на рационалния Запад, се превръща в световен новаторски стил.  

Василий Кандински е роден през 1866 в Москва, в семейството на богат търговец на чай. През 1871 се местят в Одеса и родителите се развеждат, а Василий е отгледан от леля си в любов към изкуствата – учи живопис, свири на пиано и виолончело. После цял живот възприема и обяснява света, дори този на живописта, чрез музиката и нейните принципи. В гимназията той продължава с изкуството, но после учи право, пише дисертация и се готви за професор. Междувременно участва в етнографска експедиция във Вологодска губерния, където някои селски домове сякаш са излезли от приказките, и се жени за братовчедка си Анна. 

Кандински за дълго забравя рисуването, но на 30 се обръща в тази посока след някои важни събития - една изложба на импресионисти в Москва му показва, че конкретната фигура не е най-важното в живописта. После идва вагнеровият „Лоенгрин“, който, според Кандински, „изтласква границите на музиката и мелодията отвъд стандартния лиризъм“. Запознанството му с теософията на Мадам Блаватская пък съвпада с разочарованието му от науката – обезсърчават го новите открития в атомната теория, които правят света чужд и непредвидим. Кандински е поканен за професор в Тарту, но отказва, зарязва Русия и отива в Мюнхен да учи живопис. „Немските приказки от детските ми години оживяха“ – казва той. Първо учи в частно студио, но не блести с нищо. После записва художествената академия, а след година се маха, защото му е тясно. През 1901 основава групата „Фаланга“, която е против консерватизма на художествените учреждения. Рисува в стила на постимпресионизма и фовизма – пейзажи в ярки цветове и внушение, търсено през резките цветови контрасти. За първото му истинско абстрактно произведение се смята акварелът „Без заглавие“ от 1910. През 1911 основава друга артистична група – „Синият конник“. Тя е жива само три години, но тласка напред целия европейски авангард.

В Мюнхен Кандински се запознава с художничката Габриеле Мюнтер. Вече е разведен, но не бърза да се жени повторно. Като руски гражданин, през Голямата война не може да остане в Германия, затова се връща в Русия, а с Мюнтер се държи като подлец и не отвръща на писмата ѝ. Тя много късно разбира, че още от 1916 той е щастливо женен за 17-годишната Нина Андреева. В Русия Василий Кандински почти не рисува, както и много други, той е подведен от болшевиките с приказки за свободното революционно изкуство, но скоро разбира какво става и през 1921 си взима отново шапката и заминава в Германия, става немски гражданин, а Валтер Гропиус го кани във Ваймар за преподавател в школата „Баухаус“. 

Следвоенните години в Германия са най-щастливото време за Кандински. Там той, освен, че рисува, развива и преподава теорията си за абстракционизма. Всичко започва от точката и цвета, за изобразителното изкуство те са, което за музиката е вибрацията – връзка между творец, творение и публика. От точката се развиват линиите и геометричните форми, а от цвета и неговите комбинации, се ражда композиционното и смислово единство на творбата. „Баухаус“ е престижна и влиятелна школа, името на Кандински също става известно, има колекционери в цяла Европа и Америка. Платната му са забранени в Русия, защото е „невъзвращенец“. А когато Хитлер идва на власт, затваря „Баухаус“ и показва платна на Кандински в изложбата на „дегенератите“ през 1937. 

Но художникът вече е в Париж. Там не се чувства добре - не знае френски, а французите не си падат по абстракционизма, който е немско изобретение. Кандински е чужд и за руската емиграция, и за френската интелигенция, независимо, че стилът му се променя от строгите геометрични фигури на периода „Баухаус“, към сюрреалистични образи, а палитрата му се смекчава с пастелни оттенъци и полутонове. Неясно защо отказва да замине за САЩ и приема френско гражданство през 1939. През 1944, Кандински умира самотен, а цените на картините му веднага се вдигат до космически висини. Но не всеки ги цени. През 1980 жена му, Нина, умира, задушена с шал при обир. Бижутата ѝ са откраднати, но от картините на Василий Кандински, с които къщата е пълна, не липсва нито една.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

24 художници наивисти „летят“ към нови светове в Пловдив

Изложбата "Полет наив към нови светове" ще бъде открита тази вечер в галерията на Дружеството на пловдивските художници, на бул. "Цар Борис III Обединител" 153. Организатор е Асоциация Арт Наив България. Участват 24-а художници наивисти: Анита Ненчева, Биляна Пойнарова, Боряна Енчева, Васил Василев-Зуека, Венцислав Диков, Галя Ромова, Георги..

обновено на 28.04.25 в 06:47

Йордан Кисьов представя "Вълната" в нова галерия

Художникът Йордан Кисьов представя изложбата "Вълната" в новата пловдивска галерия "НестандАрт".  Авторът е известен на българската и международната художествена сцена със своята мащабна живопис, представена чрез инсталации и неконвенционални визуални форми.  Завършил е художествената гимназия в София в класа на Димитър Арнаудов, а по-късно и..

публикувано на 26.04.25 в 10:14

Проф. Славик Табаков гостува в "Срещи" тази събота

Казват, че мозайките са артистичните предизвикателстваq пред които е изправено обществото на прехода между езичеството и християнството.  А България е сред страните с най-много мозайки. Какво означава това? Тази събота отговорите са в разговора на Людмила Сугарева с проф. Славик Табаков, разкодирал секретния език на мозайките, който разказва и..

обновено на 26.04.25 в 09:16

Веселина Пеева от Радио Пловдив с номинация за награда "Пловдив"

Награди "Пловдив" ще бъдат връчени на тържествена церемония на 23 май в Дламатичния театър. Ето кои са номинациите: Раздел „Художествена литература и хуманитаристика“ Красимир Димовски  - За романа „Тезеят в своя лабиринт. Дневникът на една П“, издателска къща „Хермес“ Антон Баев  - За книгата „Татко“, издателство „Коала прес“ Станислава..

публикувано на 24.04.25 в 19:42

Хор "Евмолпея" с празничен великденски концерт в "Тракия"

Концерт под надслов "Великденска светлина през Светлата седмица" ще изнесе тази вечер  Детско-девическа хорова формация „Евмолпея“ при ЦПЛР – ОДК Пловдив в Католическата църква "Свети Дух"  ж.р. „Тракия“.  Събитието се провежда под патронажа на заместник-кмета по спорт и младежки дейности Николай Бухалов и е част от културния календар на града...

публикувано на 24.04.25 в 10:40