Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Помощта за артистите потъва в хаос от правила

 За пореден път нещо, което изглежда много добро като идея, е на път да бъде опропастено, поради бюрократична неграмотност. В правилата липсва концепция. Това заяви  художникът Румен Нечев по повод предложението на Фондация „Пловдив 2019“ за създаването на кризисен фонд с подкрепата на община Пловдив за подпомагане на пловдивски творци с по 1000 лв.

По думите му, в дългия списък с изисквания за кандидатстване не става ясно за каква точно помощ става въпрос – творческа или социална.

Това са две съвършено различни неща. Разходите и нуждите могат да бъдат материални, но могат да имат и други измерения.

Фондацията, която се занимава с изкуство, би трябвало да си даде сметка, че ако е написала, че може да си купиш хляб и мляко с тези пари, а си провалил една изложба, има и нематериални неща, които трябва да се компенсират.

Липсва творческата помощ. Ако си купите четки, ти трябват и пари. Да не говорим и за очебийните противоречия. Произведенията трябвало да бъдат „постоянни“. А отдолу пише, че можело да бъдат и театрали. Вие виждали ли сте „постоянен театър“? Представлението например  е мимолетен продукт.

Изреждат се и някакви неща, за които вие няма да получите помощ, а после пише многозначително „и други“. Защо да не мога да ги ползвам, за да си платя наема на галерията? Това не е ли творческа нужда? Само хлябът, доматите и токът ли са важните. Ако е социална помощта, тя има едни аспекти. Но, ако е творческа, тези аспекти и параметри  са други. И кои са независимите?

Ако сте независим художник, няма да опрете до тези 1000 лв. Творчеството има и такава страна. Поемате си риска да сте свободни.

Нечев бе категоричен, че съществува и неяснота  в изискванията за необходимите документи за кандидатстване за помощта.

Те са около 15. И ако липсвал един документ,  всичко отпада!

Хората, които са споделили поста с недоволството ни  и го подкрепят, са едни от емблематичните имена на Пловдив за театър, за изобразително изкуство.

Имам чувството, че хората от Фондация „Пловдив 2019“ не познават културата на града.

Като обикновен художник, аз не следя какво и къде се случва. Смятам обаче, че тези посочени ицисквания са дълбоко концептуално сбъркани. Това е хаос от правила.

Нечев подчерта, че в Пловдив има немалко хора, които са осъществили прекрасни изложби, но дори и медиите не са ги отразили.

Те не биха могли да бъдат реабилитирани с  „по два хляба“. Не се познават  културните процеси в същността им.

Художествените резултати в нашата работа не идват веднага и винаги. Някои от тях идват след време. Но може ли някой на ми каже кой е „реалният принос за града“? Защото някои събития, които са акламирани и аплодирани, после биват са отречени напълно. Това са много сложни културни въпроси. А този документ е написан "на коляно", което не е сериозно.

Чуйте интервюто от звуковия файл




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Китайският "Театър на фенерите" гостува в Пловдив

Танцьори и певци от „Театър на фенерите“ от китайската провинция Гуейджоу ще гостуват в Пловдив с атрактивно представление. Събитието е посветено на началото на Китайската нова година и е с вход свободен. Тази събота, Регионалният исторически музей в Пловдив ще бъде домакин на атрактивно и любопитно музикално събитие от далечен Китай, което..

публикувано на 11.01.25 в 08:14

Проф. Александър Шурбанов в "Срещи" тази събота

Цивилизацията - можем ли я?! Това питане поставя проф. Александър Шурбанов и разсъждава в "Срещи"- те Защо? Нали този термин Цивилизацията е от 1756 г.  Поставен е от граф Оноре Мирабо, а тя, цивилизацията е съществувала и преди да получи това име. Какво става с нас-хората от 21 век?  На ход е Проф. Александър Шурбанов. Радио Пловдив,..

публикувано на 10.01.25 в 13:37

"Диви треви" на Станка Александрова в ДПХ

Изложба изследва устойчивостта на природата, нейната способност да надмогва ограниченията, наложени от човека и въпреки тях да продължава да съществува.  Това е втората самостоятелна изложба на художничката Станка Александрова, която е израстнала в Белозем. Мотото на експозицията е "Диви треви".  Композициите на творбите и цветовете им изследват..

обновено на 09.01.25 в 07:18

Спасяват Панагюрското съкровище от огнения ад в Лос Анджелис

Предприети са всички необходими мерки за защита на експонатите от изложбата "Древна Тракия и античният свят: Съкровища от България, Румъния и Гърция" в Лос Анджелис от бушуващите в района пожари, съобщи Министерството на културата.  Служебният министър Найден Тодоров е написал писмо до ръководството на музея с искане експонатите от България, сред които..

обновено на 08.01.25 в 17:27

"Писмо до баща ми" и до себе си с Вилиян Гешев

Актьорът Вилиян Гешев представя в Пловдив моноспектакъла „Писмо до баща ми“ по Франц Кафка и авторски текстове. Представлението е тази вечер в театър „Хенд“. Режисьор е Ованес Торосян. Проектът е подкрепен от Чешкия културен център. Това е една изповед, която писах дълго време в съзнанието си, а после за кратко написах и на ръка, за да я..

публикувано на 08.01.25 в 10:02