Да, този еретик е философът, който прониква отвъд булото, разделило света на нещата от света на сенките и се връща да ни каже истината. Макар че единствен я знае, среща недоверие. Така е в реалните държави. В идеалната държава обаче, именно философът трябва да управлява. Това не е просто идея, Платон прави неуспешен опит да я реализира през 5-4 в. пр.н.е. През Ренесанса тя се възражда като идея за просветения владетел и достига връх през Просвещението. Но и тези опити са провал – и не само защото всички държави са реални, а идеални няма. Провалите май показват, че нещо бъркаме не само ние, окованите в пещерата на сенките, но и философът. Той или не е видял истинската истина, или ни заблуждава с някаква цел.
Платоновият „Мит за пещерата” е централен в учението му за познанието, а то пък е сред най-важните насоки във философската му система изобщо. Според Платон достъпното познание е два вида. Едното се постига чрез чувствата, макар непълно и неточно, то позволява да познаваме света. Другото се постига чрез разума и ни води до истината. Тук от вярата и уподобяването се ражда мнението – то не е истинско знание, доколкото се отнася към променливи предмети и техните образи. От другата страна се събират разум с разсъдък и те създават мисленето, което единствено е способно да познае същността на нещата. Ето с какво се занимава Платон и неслучайно той е сред древните философи, които и до сега имат най-голямо влияние не просто и само върху философията като специален клон на знанието, а и върху всекидневния човешки живот – макар често да не си даваме сметка за това.
Платон е роден вероятно в Атина, малко след началото на Пелопонеските войни, между 428 и 424 г. пр.н.е. Семейството е богато, родителите му са част от каймака на висшето атинско общество. Потеклото на баща му, Аристон, се извежда от двама митични елински царе, а майка му, Периктиона, е от рода на атинския законодател и поет Солон. За зачеването и раждането на Платон се разказва истинска митологична история. Аристон много харесва Проктиона, но тя нещо се дърпа и той решава да я насили. Работата не става обаче и, като се оттегля унизен, явява му се сам Аполон. Той му казва, че трябва да се ожени за нея, но без да я докосне с мисъл за секс. Така и става - а после, сякаш от нищото на девствеността, Проктиона ражда Платон. С други думи, той е предвестник на чудото с Исус Христос. Както и с Анакин Скайуокър. Друга тема е как тази прекрасна история се съгласува с факта, че Платон е трети син в семейството, което звучи леко разочароващо.
Може би ще се разочаровате също да научите, че името Платон, с което така сме свикнали, не е истинското име на философа. Той се казва Аристокъл, има го на един от епитафите върху гробницата му: „Знание чудно и праведен нрав отличават го между смъртни, Аристокъл погребан е тук, мъж най-божествен. Ако за някой човек е достъпна великата мъдрост, за него е - много над всички, недостъпен за завист.” Твърди се, че името Платон, което на гръцки значи „Широк”, е дадено на младежа от неговия учител по борба заради широките му плещи. Платон наистина е добър борец, има твърдения, че дори участва в посветените на Посейдон Истмийски игри.
Така или иначе обаче, ако някой, заради сложните му философски идеи, върху които и до днес се водят ожесточени спорове, смята, че животът на Платон е кротък, пълен с размисли и писане, греши. Напротив, той е човек от плът и кръв - участва в битки и любовни истории, обикаля далечни земи да търси знание, набутва се в политиката, където наистина едва не загива, продаден е в робство, откупен е и основава първата в западния свят научна академия, където преподава най-висши науки, част от които – само на избрани.
Платон получава прекрасно образование. Започва с традиционното – гимнастика, граматика, музика. Учи философия при Кратил, ученик на Хераклит, според когото „всичко тече, всичко се променя”. Оттук Платон взима идеята за вечната промяна. При Парменид и Зенон пък среща пълния покой на света и липсата на движение. Да, леко шизофренично е да носиш в себе си тези концепции заедно, но Платон се справя. Той казва нещо просто – не е задължително да съществуват само двете опции, има и трета. А тя е, че идеите, праобразът на всичко, са неподвижни, не се създават и не се развиват, съществуват някъде и пращат само някакви лъчи, които се отразяват и сгъстяват в нашия свят като конкретни предмети. Те пък са постоянно подвижни, вечно се променят, сблъскват и разпадат, раждат и умират.
Гениално, нали? Дали и доколко, питат някои, за да стигне до подобни идеи, залегнали в основата на цялата идеалистическа философия на света, Платон е подпомогнат от срещата си със Сократ и факта, че известно време е негов ученик. Отговорът е – подпомогнат е и то много, ако се съди по обожанието, което изпитва към учителя си. Най-малкото, Платон наистина създава неръкотворен паметник на Сократ, като го прави главен герой в своите „Диалози” – литературната форма, в която облича философските си визии. Освен името, така остава за поколенията и прекрасна илюстрация на диалектическия метод на Сократ, поддържан и развиван с очевидно удоволствие от ученика му Платон.
Художникът Йордан Кисьов представя изложбата "Вълната" в новата пловдивска галерия "НестандАрт". Авторът е известен на българската и международната художествена сцена със своята мащабна живопис, представена чрез инсталации и неконвенционални визуални форми. Завършил е художествената гимназия в София в класа на Димитър Арнаудов, а по-късно и..
Казват, че мозайките са артистичните предизвикателстваq пред които е изправено обществото на прехода между езичеството и християнството. А България е сред страните с най-много мозайки. Какво означава това? Тази събота отговорите са в разговора на Людмила Сугарева с проф. Славик Табаков, разкодирал секретния език на мозайките, който разказва и..
Награди "Пловдив" ще бъдат връчени на тържествена церемония на 23 май в Дламатичния театър. Ето кои са номинациите: Раздел „Художествена литература и хуманитаристика“ Красимир Димовски - За романа „Тезеят в своя лабиринт. Дневникът на една П“, издателска къща „Хермес“ Антон Баев - За книгата „Татко“, издателство „Коала прес“ Станислава..
Концерт под надслов "Великденска светлина през Светлата седмица" ще изнесе тази вечер Детско-девическа хорова формация „Евмолпея“ при ЦПЛР – ОДК Пловдив в Католическата църква "Свети Дух" ж.р. „Тракия“. Събитието се провежда под патронажа на заместник-кмета по спорт и младежки дейности Николай Бухалов и е част от културния календар на града...
Премиера на стихосбирката на Розалия Александрова „Усещане за цялост“ ще се състои тази вечер в читалище „Възраждане“. „В тази книга няма да срещнете маниерност, изненадващи поанти и опит за преобръщане на представи. Посоката е само напред, по най-прекия път към сърцето и душата, и нагоре с благодарност и любов към Твореца. Такива книги не се четат..