Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Свободното време може да променя социалния свят

Това, което нашият проект  предлага, е как да се осъществява социалното интегриране на младежите с увреждания. Социалното приобщаване ние го разглеждаме като двустранен процес, в който както младежите с увреждания, така и младежите без увреждания, създавайки  общност,    се променят взаимно. Това коментира проф. Румен Стаматов.

По думите му, едно от големите предизвикателства в проекта е да се обособят най-добрите дейности, които могат да бъдат с насоченост към приобщаването.

 Свободното време е огромен ресурс. На базата на много анализи и събирането на добри практики ние успяхме да обединим различни дейности, които отговарят на строго определените критерии, че те действително са приобщаващи.  Такъв критерий е дейностите да бъдат извършвани в общност, понеже, прекарвайки времето си пасивно и пред телевизора сами, те нямат кой знае колко  силно изявен приобщаващ характер. Това е едно от условията – да бъдат извършвани съвместно.

Второто условие е да са предизвикателни за развитие на силните страни. Смисълът на тези активности не е да обезсърчава, не да посочва слабостите, не да изнася на преден план отново увреждането, а всичко това да бъде поставено в контекста на развитието на силните страни  на възможностите. Тези активности трябва да отправят предизвикателство.

Друг критерий към тези дейности е да създават позитивни емоции – радост, удовлетворение, щастие да се  съпреживяват по позитивен начин, да може самите младежи да се чувстват  значими и ценни.  На следващо място трябва  да са свързани с позитивна мотивация и да разширяват възможността за изграждане на социални общности и на приятелски отношения. От тук следва и следващият критерии да се преодолее чувството на отчуждение, на отдръпване, на самота,  на неувереност. 

Ние сме описали в проекта съвсем детайлно всички тези активности и критерии, на които те трябва да отговарят и механизма, чрез който да могат да бъдат адаптирани, защото всяка една дейност може да бъде приобщаваща и да бъдет съобразена с типа увреждане,  с индивидуалните особености на детето, с неговия минал опит – радости и разочарования, притеснения,страхове и т. н. 

Чуйте повече от звуковия файл: 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Българската аристокрация е не по-малко бляскава от западната

Днес е премиерата в столицата на книгата "Аристокрацията на Второто българско царство" от проф. Николай Овчаров. От издателството са написали за това изследване, че "аристокрацията на България по време на Второто българско царство е била не по-малко бляскава и горда от великолепните благородници – херцози, графове и барони на..

публикувано на 15.04.25 в 17:05

Хората трябва да повярват в мисията ни - работещ зоопарк

Първо информационно събитие под надслов "Зоопарк Пловдив – мечти и реалности за бъдещето"  ще представи информация за бъдещето на  зоологическата градина и  с него започват поредица от активности, които съчетават забавление и образование в природна среда. Основната част от програмата включва образователна лекция, посветена на програмата за..

публикувано на 15.04.25 в 16:45

Работодателите се научиха, че трябва да задържат кадрите си

Българската конфедерация по заетостта (БКЗ) представи най-новото си национално изследване, което разкрива ключови тенденции на пазара на труда за периода април – септември 2025 г. Проучването обхваща 1078 компании от 12 сектора за периода април - септември 2025 г. Макар че наемането на нови служители не спира, българските работодатели стават..

публикувано на 15.04.25 в 16:14

МВР, АПИ и общините да изготвят стратегия за пътната безопасност

МВР ще купи и ще пусне в трафика необозначени полицейски автомобили, които да спират шофьори за проверка. Така полицаи с цивилни коли ще контролират агресивните шофьори и такива, които нарушават Закона за движение по пътищата.  Ще се даде възможност шофьорите да плащат глобите на пътя, веднага след установяване на нарушението. Това обяви..

публикувано на 15.04.25 в 14:25

Седем аргумента защо не трябва да се връщаме в "езиковото гето"

Борис Петров е старши учител по  английски език в  Езикова гимназия „Пловдив“. Провокиран от намерението за "преосмисляне" на досегашната приоритетна роля на чуждоезиковото обучение и засилване на това по природни науки и математика, което се лансира от министъра на образованието, той изпрати до МОН писмо, в което аргументира защо това не трябва да..

публикувано на 15.04.25 в 11:41