Но след като на 20 години Георг отива в да учи в Лайпцигския университет, той латинизира името си на Георгиус Агрикола. Това е обичайна практика сред зараждащия се през Ренесанса европейски научен елит, защото латинският е общият научен език на епохата. Повече или по-малко последователно, тази традиция се установява за около три столетия, чак до началото на 19 век, когато започва да властва концепцията за националните държави.
А.Агрикола, Меса, 0.54
Георг Агрикола е роден през 1494 година в Глаухау, Саксония. Тогава в Италия 42-годишният Леонардо е в разцвет, Коперник вече замисля теорията си за въртенето на небесните сфери, Гутенберг е отпечатал знаменитата си Библия, Колумб току-що се е върнал от похода за откриването на Новия свят, а предната година се е родил и Мартин Лутер, чието учение скоро разделя Западна Европа на католици и протестанти. А това пък ще играе важна роля дори и в живота, и в смъртта на Георг Агрикола. Семейството му е богато и той получава изключително добро образование. За детството му не се знае нищо.
Първите сведения са от Лайпцигския университет, където Агрикола влиза с идеята да учи за свещеник, но излиза бакалавър по класически езици и философия. До 1522 преподава латински и гръцки в Цвикау, връща се в Лайпциг, но атмосферата там не е добра, университетът е затънал в религиозни кавги, така че отива в Италия. В Болоня и Падуа учи естествени науки и философия, става доктор по медицина, сприятелява се с Еразъм Ротердамски и чете „Утопия” на Томас Мор. В Италия Агрикола слуша професор Пиетро Помпонаци, който учи, че добродетел и щастие се постигат чрез практически, морално безупречни действия, а не чрез благочестие. Тези идеи донякъде противоречат на католическата доктрина, но пък стимулират човешката активност. Агрикола ги възприема без вътрешна съпротива. Това му помага хем да е сред пионерите на рационалната научна аргументация, хем да остане благочестив католик.
Обратно в Саксония, Агрикола само за няколко месеца прави две важни неща. Първо, намира работа като общински лекар в Йоахимстал, Бохемия. Градчето е богато, защото е в район с много полезни изкопаеми. Особено известно в Европа и света става със сребърната си монета, наречена „йоахимщалер” - или само „талер”, на английски - долар. Втората важна стъпка на Агрикола е женитбата му с вдовицата Анна Майнер, която му носи наследени от мъжа си дялове в минната промишленост. Така че, за да управлява правилно имуществото си, Агрикола с удоволствие се захваща да изучи всичко за минералите и мините, а наученото да опише в няколко свои знаменити книги.
Je N'Ay Dueil Que De Vous
Първото нещо, което Агрикола прави, е да проучи древните писания по темата, а на тази база надгражда със собствените си проучвания и информацията, получена от разговорите с миньори и други хора, свързани с мините. Агрикола стига и до по-дълбоки въпроси – как се образуват рудите и минералите, как влияят на тези процеси водата и ветровете. В същото време той се опитва да постави отговорите, които дава, във възможно най-систематична рамка.
Във всичките си книги Агрикола се стреми да е максимално практичен и точен. „В тази книга пропуснах всички неща – пише той в книгата си „За природата н аметалите” - които не съм виждал, за които не съм чел или не съм чувал от хора, заслужаващи доверие. Книгата съдържа наистина изумително количество наблюдения и заключения – като се започне от оборудването и машините в минното дело, мине се през методите за откриване, копаене и анализ на рудите, през описание на практиките в минното управление, та се стигне до предпазни средства, професионални болести и лечението им. Агрикола дори ражда идеи, които наистина звучат изумително да 16 век. Например той настоява за социален подход - миньорите да работят на смени по осем часа, пет дни в седмицата.
Най-прочутата книга на Агрикола излиза година след неговата смърт, през 1556, но е датирана 6 години по-рано, когато е завършен текстът. Работата е там, че „За природата на металите” е пълна и със стотици илюстрации. Това са гравюри на дърво, които са сложни за изпълнение и подготовката им значително забавя изданието. Още с първите издадени книги името на Агрикола се прочува в по-издигнатите среди. Той е приятел с Георг Брадатият, херцог на Саксония, който го кани в Кемниц, назначава го за историограф на херцогството, а после му поверява и важни дипломатически мисии. Междувременно Агрикола става и кмет на Кемниц, при това няколко пъти, тъй като кметският мандат е само година. Службите, които заема, са огромно признание за изключителните му качества, като се има предвид, че към средата на 16 век Саксония е вече официално протестантска провинция, а Агрикола запазва своята католическа вяра.
В младежките си години той критикува ред правила и принципи на Ватикана и критиките му често са в съзвучие с тези на Мартин Лутер. По-късно обаче, както се смята, отблъснат от личностните качества на Лутер, Агрикола не става протестант. Но през 50-те години в любимия му Кемниц нещата се усложняват и има огромна нетърпимост към католиците от страна на местните протестанти. Неслучайно едната версия за смъртта на 61-годишния Агрикола е, че той получава сърдечен удар по време на твърде разгорещен религиозен диспут. Другата версия е, че той, човекът, който никога в живота си не е боледувал, си отива от този свят, като се мъчи четири в дни треска, предизвикана незнайно от какво.
Какъвто и да е случаят обаче, след смъртта на Георгиус Агрикола идва немислимото – въпреки огромните му заслуги към града, жителите и управата на Кемниц отказват да погребат католик на своя земя. Затова тялото му е пренесено на около 50 километра оттам и погребано в катедралата в Цайс, откъдето обаче просто изчезва при някакъв ремонт през 17 век.
L'eure Est Venue
Художникът Йордан Кисьов представя изложбата "Вълната" в новата пловдивска галерия "НестандАрт". Авторът е известен на българската и международната художествена сцена със своята мащабна живопис, представена чрез инсталации и неконвенционални визуални форми. Завършил е художествената гимназия в София в класа на Димитър Арнаудов, а по-късно и..
Казват, че мозайките са артистичните предизвикателстваq пред които е изправено обществото на прехода между езичеството и християнството. А България е сред страните с най-много мозайки. Какво означава това? Тази събота отговорите са в разговора на Людмила Сугарева с проф. Славик Табаков, разкодирал секретния език на мозайките, който разказва и..
Награди "Пловдив" ще бъдат връчени на тържествена церемония на 23 май в Дламатичния театър. Ето кои са номинациите: Раздел „Художествена литература и хуманитаристика“ Красимир Димовски - За романа „Тезеят в своя лабиринт. Дневникът на една П“, издателска къща „Хермес“ Антон Баев - За книгата „Татко“, издателство „Коала прес“ Станислава..
Концерт под надслов "Великденска светлина през Светлата седмица" ще изнесе тази вечер Детско-девическа хорова формация „Евмолпея“ при ЦПЛР – ОДК Пловдив в Католическата църква "Свети Дух" ж.р. „Тракия“. Събитието се провежда под патронажа на заместник-кмета по спорт и младежки дейности Николай Бухалов и е част от културния календар на града...
Премиера на стихосбирката на Розалия Александрова „Усещане за цялост“ ще се състои тази вечер в читалище „Възраждане“. „В тази книга няма да срещнете маниерност, изненадващи поанти и опит за преобръщане на представи. Посоката е само напред, по най-прекия път към сърцето и душата, и нагоре с благодарност и любов към Твореца. Такива книги не се четат..