Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

В "Звукът на киното" - разходка в Пиренеите

С "Вики, Кристина, Барселона" и "Фадо"

| обновено на 03.05.19 в 17:01

Романтично преживяване с „Вики, Кристина, Барселона“ ви очаква тази празнична седмица в "Звукът на киното".  Емоционалният градус ще повиши и музиката от лентата на Карлос Саура "Фадо".  

"Вики, Кристина, Барселона“ е определян за един от най-изящните филми на Уди Алън. Освен всичко друго, той е и неговото обяснение в любов на града на Антонио Гауди и е част от лентите на режисьора и сценарист, които представят емоционалния му прочит на световни градове - столици на човешкия дух и културен код на западната цивилизация като Рим, Париж и Лондон. 

Романтичната трагикомедия завладява и с актьорската игра на звезди като Хавиер Бардем, Скарлет Йохансон, Ребека Хол и Пенелопе Крус. 

„Вики, Кристина, Барселона“ е приет възторжено от критиците и публиката и се сдобива с 19 награди. Сред тях „Златен глобус“ за най-добър филм в категория „комедия или мюзикъл“ и Оскар за Пенелопе Крус за „най-добра поддържаща женска роля“. 

За тези, на които предстои удоволствието да видят за първи път „Вики, Кристина, Барселона“, ще кажем, че лентата разказва историята на двете млади американки Вики и Кристина, които прекарват едно цяло лято в Барселона. Там те се запознават с художника Хуан Антонио, от когото са привлечени и духовно и физически. Нещата се усложняват, когато се появява емоционално нестабилната, бивша съпруга на художника – Мария Елена, към която той все още има чувства. 

На тази събитийна канава, през емоционалното приключение Барселона, Уди Алън разгръща, както той може, остроумно, с доза добронамерена ирония и интелектуални закачки, вечния спор, който го вълнува -  за изкуството и любовта.

Към музиката на „Вики, Кристина, Барселона“ в "Звукът на киното" тази седмица добавяме и саундтрака на пламенния филм "Фадо" на Карлос Саура. Защото музиката на Пиренеите е това, което ги свързва. 

Във "Фадо" ще чуете изпълнения на Карлос до Кармо, Kаетано Велосо, Лила Даунс, Мигел Поведа и други звезди на фадо музиката. Ми

„Израстнал съм с , с гласа и присъствието на Амалия Родригес”, споделя култовият испански режисьор, който опделя фадото като “la saudade (тъгата, меланхолията, риданието), копнежът на онези, останали в Португалия, по спомена за другите, прекосили морета и никога завърнали се; както и на тези, които са заминали, отнесли спомена за родната земя.”

Във "Фадо" на Карлос Саура едно е сигурно - музиката е главният герой във филма.

Фадото се оформя окончателно в началото на 19 век в резултат от смесването на характерни гръцки, романски и арабски музики при известно влияние и от бразилската колония. Играе важна роля в националната самоидентификация на португалците, тъй като прокарва ясна граница между ярките и живи испански ритми, отговарящи на по-буйния и рязък испански характер, и меката, меланхолична душа на португалския народ.

В популярния си вид с дядото се изпълнява в малки гостилнички (на португалски: tasca), наричани дом за фадо (на португалски: casa do fado) от всеки, който умее и пожелае, в съпровод на две китари: обикновена акустична китара и португалска китара (с шест двойки струни).

Освен прекрасната музика, „Вики, Кристина, Барселона“ и "Фадо" имат още нещо общо - тяхната поява пред публика. Фадо на Карлос Саура е представен през 2007, а прекрасната лента на Уди Алън, година  по-късно - през 2008-ма.

Музика от ''Вики, Кристина, Барселона''
От филма ''Фадо'' на Карлос Саура





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

"Точно днес" от минало към бъдеще

Сряда утро допълваме още факти за важните открития по нашите земи, от траки през римляни до средните векове. Отправяме се към новата зала "Археология" на Регионалния исторически музей - Пловдив. Говорим с директора Борис Хаджийски за реновираната площ, за продължаващите разкопки на селищна могила Юнаците и стигаме до новите проекти, които от музея..

публикувано на 01.10.24 в 15:52

Театри в криминалната хроника „Ден след ден“

Белезници вместо диригентска палка или как театри точат фонд "Работна заплата" - това ще коментираме в предаването "Ден след ден" в Деня на музиката. Или както тъжно се пошегува министърът на културата Найден Тодоров за първи път диригент да влезе в новините! Престъпна схема за източване на фонд „Работна заплата“ в Музикално-филхармоничния..

публикувано на 01.10.24 в 14:39

Октомврийско с „Вход свободен“

Гостува ни художникът, писател и артист Петър Георгиев – Рей, който открива изложбата си „Преодоляване“ и представя стихосбирката „Гвоздеи кръстни“, в Пловдив, на 3-и октомври. Събитието е в галерия „PIESA“, от 18 часа. Говорим за изкуството, като начин за справяне със стреса на ежедневието и по-хармоничен начин на живот, в рубриката..

обновено на 01.10.24 в 09:51

"Точно днес" с актуалните събития и музикални прояви

27 дни ни делят до поредните извънредни парламентарни избори в България. Има ли условия за прозрачен вот и какви са опасенията, свързани с подготовката? Цветелина Пенева от Обществения съвет към ЦИК ще бъде наш събеседник по темата. В рубриката „Евранет +“ ще чуете репортаж на Виолета Ашикова за средствата, които отпуска ЕС за..

обновено на 30.09.24 в 16:51

"Ден след ден" по стъпките на делника

В последния ден на септември ето темите и събеседниците в следобедната програма „Ден след ден“: Започваме с болезнената тема за транспорта на жителите на селата Труд и Войводиново, които в неделя  протестираха с искане отново да има градски автобуси от и до Пловдив. Възможното решение по темата коментира кметът на община „Марица“ Димитър Иванов..

публикувано на 30.09.24 в 14:45