И геният не пита, той просто се протяга, докъдето може, а ние се дивим на чудесата, които ни разкрива. Точно такъв е и Микеланджело Меризи да Караваджо, художникът от късния Ренесанс, за когото през 20 век критикът Андре Жофроа пише: ”Онова, което започва с творбите на Караваджо, най-просто казано, е цялото модерно изкуство”.
Джорди Савал, 0.00
Животът на Караваджо е мрак от престъпления и страдания, осветен от тънък лъч изкуство. Така изглеждат и картините му, потопени в онова, което се нарича киароскуро или светлосянка. Естествено, не той измисля светлосянката, чиито бум е през Ренесанса. Леонардо изучава темата за отношенията между светлина и мрак, но създава и особен тип светлосянка, при която преходите между светло и тъмно не са резки, а меки. Точно обратното прави няколко десетилетия по-късно Караваджо.
В картините си той засилва рязко контраста между светлина и сянка и така постига драматичен ефект. Десетилетия след смъртта му, киароскуро се използва от ред художници в Европа, наричани „караваджисти”. Тя се пренася у Рубенс, Рембранд, Вермеер, Веласкес. За влиянието на Караваджо в европейската художествена традиция, критикът Роберто Лонги твърди: „Без него, изкуството на Делакроа, Курбе и Мане щеше да е напълно различно”. Не само чрез светлосянката обаче Караваджо постига търсения драматичен ефект. Той внася в картините елементи на реализъм, дори натурализъм. За целта първо облича персонажите си в съвременни дрехи и декори, независимо от сюжета. Не се свени да изрисува Христос с мръсни крака или светец с кални и изпочупени нокти на ръцете, да документира щръкналите зърна на Юдит, заета да обезглавява Олоферн.
Караваджо е предизвикателен и в сюжетите, и в избора си на модели. Картините му са пълни с насилие, смърт, мъчения и страдания. В тях светците приличат на улични бедняци, ангелите са просто хора с криле, а при Успението си Богородица е като мъртва проститутка с отекли прасци. Нищо чудно, след като модел е току-що извадена от реката удавена уличница. Неговата любима „Лена”, проститутката Мадалена ди Паоло Антонети, е изобразена като Мадона ди Лорето в една църква. И настава поредният скандал - докато отиват към храма, енориашите минават покрай Лена на улицата, а вътре трябва да ѝ се помолят.
До Караваджо и като модел, и като момиче за удоволствие, е и известната красавица Фелиде Меландрони. С нея той е много близък, но в портрета ѝ няма капчица секс. Неслучайно критиците твърдят, че художникът няма нито една работа, посветена на женската еротика. И обратно – мъжката еротика блика отвсякъде. Неговият Купидон в „Любовта завладява всичко” е толкова сексуално безсрамен, че още стряска моралистите и стимулира гей-общността. Хомосексуализмът тогава е наказуем, но, въпреки слуховете, които се носят, такова официално обвинение към Караваджо никога не е повдигано. Странно, защото той е съден за какво ли не – от безобидното носене на меч, до истинско убийство.
Джорди Савал, 3.34
Микеланджело Меризи е роден през 1571 г. в Милано. Когато е на 5, семейството се мести в градчето Караваджо, за да избяга от чумата. Тя все пак отнася баща му и дядо му, а по-късно – и майка му. Малкият се учи да оцелява на улицата, но май някой оценява таланта му, защото на 13, вече пълен сирак, го намираме чирак в едно художествено ателие в Милано. Следват няколко тъмни години. Смята се, че част от тях младежът прекарва във Венеция и може би се запознава с появилата се там техническа новост - „камера обскура”. Това е ранна форма на прожекционен апарат, който, чрез система от лещи и огледала, пренася образ върху подходяща повърхност.
Изследователи твърдят, че по-късно, след като се установява в Рим, приема името Караваджо и поръчките започват да го затрупват, художникът използва тази новост, затова е прочут с маниера си да рисува пряко върху платното, без подготвителни скици. През първите години в Рим Караваджо води мизерно съществуване, но после намира ценители и богати покровители, включително сред най-висшите кръгове на Ватикана. Те не само плащат луди пари за картините му, но и го спасяват от проблемите със закона, в които той постоянно се набърква. Един от ранните му биографи, Карел ван Мандер, описва маниера му на живот и работа така: „Той работеше напрегнато две седмици, а после месец или два се перчеше наоколо, придружен от паж и препасан с меч, ходеше от кръчма в кръчма и от едно игрище за тенис на друго, винаги готов да се забърка в бой или свада”.
Съдебното досие на художника е дълго и дебело, а когато през 1606 година убива съперника си Томасини, принуден е да бяга, за да се спаси от смъртното наказание. Най-приемлива напоследък сякаш е версията, че Караваджо е влюбен в жената на Томасини и го предизвиква, но не иска да го убие, а само да го кастрира, обаче мечът му се изплъзва и разрязва бедрената артерия. Самият Караваджо е полужив от сблъсъка, но бяга и прекарва следващите 4 години в скитания - Неапол, на Малта, в Сицилия. Навсякъде рисува страхотни картини, но никъде не стои мирен и, закономерно – не успява да изкара особено дълго по този начин. През 1610 опитите на височайшите му приятели да издействат помилване от папата изглежда предстои да се увенчаят с успех и Караваджо поема към Рим. По това време той е жестоко преследван навсякъде, а в един хан е нападнат и почти обезобразен от хората на някакъв рицар, с когото изпада в тежък конфликт на Малта.
Изтощен до крайност, Караваджо умира на брега, докато чака лодката, с която ще отплува. Дали получава сърдечен удар, дали умира от възпалените рани по обезобразеното лице, не е ясно. Сигурно е обаче, че официалното помилване от папата идва броени дни, след като художникът е мъртъв. То вече не му трябва, поне ако в отвъдното, както се предполага, наистина съдят гениите по величието на гения им, а не по другите им земни грехове.
Джорди Савал, 11.22
„За киното и хората през погледа на Деян Статулов“ е темата на първата среща за 2025 година в литературен клуб Spirt &Spirit. Модератор на разговора с доц. Статулов ще е Александър Секулов. 51 съвременни творци споделят свои истории от света на българското кино в книгата „Между два кадъра“. Сред героите на книгата са Ана Пападопулу, Васил..
Красимир Лозанов, търговски директор на издателство "Жанет 45" ще оповести статута на Националната награда за поезия "Иван Николов". Тя е учредена от „Жанет 45“ през 1994 г. Нейната цел е да отличи и подкрепи български автори за високи постижения в поезията. Тази година призът ще бъде връчен по-късно - на 21 март, обясни Лозанов. Една от причините е,..
В предаването за книги на Радио Пловдив на 11 . 01. 2025г. бяха представени следните заглавия: Рубрика „Напълно непознати“ Кърт Вонегът. Земетръс. 3. изд., 256 стр., ок. 4А, Кръг, 2024. Цочо Бояджиев (съст). Антология на едното стихотворение. 114 стр., 4А, УИ „Св. Кл. Охридски“, 2024. Майкъл Кейн. Смъртоносна игра...
Директорът на Природонаучния музей в Пловдив Огнян Тодоров открива фотоизложба, заснета по време на научни експедиции в сърцето на дивата природа на Африка. Мотото на фотоизложбата е " Дивата Африка " и тя ще започне със специално подготвена презентация. Изложбата включва селекция от снимки на едни от най-красивите и впечатляващи видове..
Танцьори и певци от „Театър на фенерите“ от китайската провинция Гуейджоу ще гостуват в Пловдив с атрактивно представление. Събитието е посветено на началото на Китайската нова година и е с вход свободен. Тази събота, Регионалният исторически музей в Пловдив ще бъде домакин на атрактивно и любопитно музикално събитие от далечен Китай, което..