Изложба „По пътя на каракачаните“ ще се открие от 17,30 ч. в Склад в Тютюневия град (ул. „Екзарх Йосиф“ 16, ет. 3). Като съпътстващо събитие ще се състои и премиера на филма „Пътуване с каракачаните“, както и среща с авторския екип. След това се организира и творческа работилница за деца и възрастни.
Изложбата / 5 ноември – 5 декември / е резултат от изследователски и творчески търсения на екип от катедра „Етнология“ на Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“ в рамките на проект „CU TENDA – ИСТОРИИ, ОБРАЗИ И ЗВУЦИ В ДВИЖЕНИЕ (Живата памет на Югоизточна Европа)“, съфинансиран по програма „Творческа Европа“ на ЕС. Авторите на изложбата – Красимира Кръстанова, Меглена Златкова, Елица Стоилова и Мария Кисикова – създават концепция, която представя по най-добрия начин откритията на екипа по време на двугодишно теренно изследване сред общности на каракачани в България и северна Гърция.
Изложбата представя наследството на каракачаните, което реално и метафорично е вплетено в идеята за пътя и пътуването. Елементи от сезонната подвижност на тази общност в миналото се запазват и предават до днес чрез разказите, песните, спомените, материалната и нематериалната култура. Макар и уседнали, днешните наследници остават свързани с това вечно пътуване на предците си. Пътят препраща към реалното движение в пространството и паметта за културни знания и умения за обитаване на планината, за изграждане на жилища и отглеждане на животни, за приготвянето на храна и изработването на дрехи и тъкани. От друга страна, пътят е метафора и на годишния, и на жизнения цикъл на хората и животните. Той структурира човешкия живот – раждане, кръщене, сватба, смърт, празничност и всекидневие. Посетителите на изложбата ще бъдат провокирани да се потопят в света на каракачаните и да съпреживеят пътуването във времето и пространството.
Заедно с откриването на изложбата гостите ще могат да видят и премиерата на филма „CU TENDA – пътуване с каракачаните“, в който изследователският и творчески екип, съвместно с режисьора Екатерина Минкова, представят един визуален разказ за пътуването през спомена.
ТВОРЧЕСКИ РАБОТИЛНИЦИ
Потапянето в света на каракачаните се допълва и от творческата работилница, която ще се проведе по същото време. Тя ще включва рисуване и оцветяване на каракачански мотиви, подреждане на пъзели, моделиране и изработване на каракачанска колиба (калива), палатка (чатура), овце и др. Всички са добре дошли да се включат в общото преживяване.
Танцьори и певци от „Театър на фенерите“ от китайската провинция Гуейджоу ще гостуват в Пловдив с атрактивно представление. Събитието е посветено на началото на Китайската нова година и е с вход свободен. Тази събота, Регионалният исторически музей в Пловдив ще бъде домакин на атрактивно и любопитно музикално събитие от далечен Китай, което..
Цивилизацията - можем ли я?! Това питане поставя проф. Александър Шурбанов и разсъждава в "Срещи"- те Защо? Нали този термин Цивилизацията е от 1756 г. Поставен е от граф Оноре Мирабо, а тя, цивилизацията е съществувала и преди да получи това име. Какво става с нас-хората от 21 век? На ход е Проф. Александър Шурбанов. Радио Пловдив,..
Изложба изследва устойчивостта на природата, нейната способност да надмогва ограниченията, наложени от човека и въпреки тях да продължава да съществува. Това е втората самостоятелна изложба на художничката Станка Александрова, която е израстнала в Белозем. Мотото на експозицията е "Диви треви". Композициите на творбите и цветовете им изследват..
Предприети са всички необходими мерки за защита на експонатите от изложбата "Древна Тракия и античният свят: Съкровища от България, Румъния и Гърция" в Лос Анджелис от бушуващите в района пожари, съобщи Министерството на културата. Служебният министър Найден Тодоров е написал писмо до ръководството на музея с искане експонатите от България, сред които..
Актьорът Вилиян Гешев представя в Пловдив моноспектакъла „Писмо до баща ми“ по Франц Кафка и авторски текстове. Представлението е тази вечер в театър „Хенд“. Режисьор е Ованес Торосян. Проектът е подкрепен от Чешкия културен център. Това е една изповед, която писах дълго време в съзнанието си, а после за кратко написах и на ръка, за да я..