Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Хаос, който води до смърт

Хаос, който води до смърт, виждате колко институции отговарят за пътя, но никой не отговаря май, така коментира случаят с отговорните за катастрофата край Своге журналиста Стефан Ташев от сайта Breaking.bg. 

За предстоящото създаване на  нова структура, в която ще се включват службите на Министерството на вътрешните работи и на Министерството на транспорта,  Министерството на регионалното развитие, Министерството на образованието, АПИ и други ведомства, които имат  преки отговорности към пътната безопасност," за да няма разделяне на отговорностите при инциденти и нарушени",както обяви вицепремиерът Томислав Дончев,  Ташев каза, че това е малко позакъсняло и  подчерта, че има известна логика  за създаването и, но  има и неясноти около структурирането.

Засега са само намерения, няма някаква  яснота за създаването на нова структура за пътна безопасност. Това са само намерения, да бъдем конкретни, какво ще представлява този орган, какви функции ще има – надзорни, наказателни функции, дали ще санкционира хората, които не си вършат работата по пътната безопасност, но това е за в бъдеще. Има логика това нещо, защото в България реално в момента се води война по пътищата и резултатите ги виждаме всеки Божи ден. Въпросът е, че много институции си прехвърлят топката кой виновен, кой невинен, както и сега случаят в Своге – дали фирмата строителната, дали надзорът, дали лабораторията, дали Пътна полиция. Вчера беше показан един репортаж как един от най-смъртоносните пътища Русе – Бяла е пуснат без маркировка, там има натоварено движение. И всичко това създава един хаос. 

Може би е добра идеята за създаване на един такъв надзорен орган.  И ако някой има желание да се бори с катастрофите по пътищата винаги могат да се намерят начини.

 Въпросът е, че малко сме позакъснели. И въпросът е да не се превърне пак в поредната бюрократична структура, която не върви някаква работа, а само отчита някаква дейност. 

Например, какво ще прави тази агенция? Ще отиде да види как е направен асфалта, че примерно на много места хората го виждат и сами, без експерти, някой е спестил, както оказа и край Своге, разбира се, спестил е от материали, за да може да изкара някаква печалба. Но това ще отнеме толкова много време и как ще се свърши тази работа. Би било по-добре, тук имаше разни идеи, включително и на областния управител на София може би да минат към областните управители пътищата, защото много е тежка структурата – сега всички си прехвърлят топката. Фирмата си е правила оглушки и е изчаквала да свърши гаранционния срок, който сега изтича този месец. Въпросът е някой да задължава тези фирми, които печелят търговете  те да му се отчитат всеки месец какво е свършил, да отива да се проверява на място, ама истински контрол, защото какво се оказва – частните лаборатории проверяват асфалта, т. е. те проверяват сами себе си. Е, какво да коментираме повече? Къде е държавата тук и  защо се стигна до тук?

За катастрофата – тече разследване, аз не съм нито следовател, нито прокурор. Много внимателно трябва да се борави, трябва да се направят експертизи, да се види този път как точно е направен и да се докаже в съда. Приказки много, но всичко това трябва да се докаже в съда. И аз съм за персонална отговорност, а не да се крият зад институциите. И може би идеята на правителството е държавата да се върне на пътя и да си вземе функциите, защото е очевидно, че това е някаква пародия и това е най-лесното шофьорът да бъде обвиняем.

Ташев коментира и отговорностите на държавата и частните структури, като припомни, че одитът на ремонта на пътя край Своге е от фирмата на сина на шефа на фирмата изпълнител. 


Цялото интервю със Стефан Ташев е в звуковия файл. 


 





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

"Добро утро, ден!" с Лана Петкова

В „Добро утро, ден!“ тази седмица ни гостува Лана Петкова, учител по йога, соционалитик, иконописец и може би една от най-известните украинки в Пловдив. Родена е в Харков, но преди 30 години любовта я води в града под тепета, където намира и своята реализация. Създава собствена програма, която кръщава Ланетика. Според Лана йога дава сила и..

обновено на 01.03.25 в 08:21

Учители адаптират помагалата на брайловата азбука, а не държавата

Родители и ресурсни учители на деца с нарушено зрение настояват държавата да поеме ангажимент за адаптирането на брайлова азбука учебните помагала, които се използват в  училище. Това е един от изводите от проведената в Пловдив кръгла маса, посветена на приобщаването на деца с увредено зрение в системата на средното образование, организирана..

публикувано на 28.02.25 в 15:40

Двойните компенсации за период без ток са лош прецедент

До следващата седмица трябва да се направят оценките за това кои клиенти ще бъдат компенсирани с предвидените от държавата средства за липсата на ток в периода от 21 до 31 декември миналата година, каза Петър Костадинов от пресекипа на ЕВН. Той  припомни, че тук става дума за извънредните компенсации от общо около 2,2 милиона лева за цялата..

публикувано на 28.02.25 в 15:00

Хиляди цветни балони в подкрепа на хората с редки болести

С разноцветни вдигнати ръце, балони и флашмоб бе отбелязан Международния ден на хората с редки болести в Пловдив. В инициативата, която тази година се проведе в двора на Професионална гимназия по хранителни технологии и техника - град Пловдив /ПГХТТ/, се включи и заместник-кметът по спорт и младежки дейности Николай Бухалов. „Днес е денят, в който..

публикувано на 28.02.25 в 14:55

Студеното време се отрази на продажбата на мартеници

Заради много студеното февруарско време тази година в Пловдив продажбата на мартеници е слаба. Това споделят продавачи на бяло-червените символи на Главната улица, като допълват, че този сезон и цените са по-високи.  Въпреки студа десетки хора са разпънали сергии с мартеници из целия град, но най-вече в центъра на Пловдив.  По думите им хората..

обновено на 28.02.25 в 11:51