Загубихме хора, които спасяват хора. Загубихме точно такива спасители. Това е тъгата, която ни преследва от снощи и трудно ще бъде заличена.
Това заяви пред Радио Пловдив ген. Спас Спасов, председател на Управителния съвет на Фондация "Български ВВС" и бивш шеф на корпус "Тактическа авиация".
Той изказа съболезнования към семействата и колегите на загиналите от 24-та авиобаза Крумово, на всички колеги от авиацията и от българската армия.
Катастрофата на авиобаза Крумово не се дължи на пилотска грешка, убеден е ген. Спасов. Той предположи, че най - вероятно инцидентът е заради отказ на някоя от системите на машината. Но това трябва да установи назначената комисия, разследваща инцидента.
В никакъв случай не бих приел, че може да има някаква пилотска грешка, заяви ген. Спас Спасов.
Хеликоптерът МИ-17 е нова от старите машини, посочи той и уточни, че дори да е от най - сатрите, които могат да летят,
Това, което лети и е допуснато до полети, е изправно. То работи. Противник съм на такава терминология стар или нов самолет, обясни генералът.
Той даде пример с "Кугър"-ите и "Спартан"-ите, които също са вече на доста години.
Машините са годни за летене или негодни. Ако не са годни, те ще са на земята!
Генерал Спасов изключи дори мисълта, че за вертолета МИ-17 може да не е направено всичко, което трябва, за да може той да лети.
И той щом лети, значи е нов, образно казано.
В световната авиация много самолети и вертолети летя, въпреки че имат зад гърба си не само 20 - 30 - 40, но дори 50 и повече години, обясни бившият шеф на корпус "Тактическа авиация".
Според ген. Спасов падането на военния хеликоптер МИ-17 най - вероятно се дължи на отказ на някоя от системите.
Той посочи, че е от компетенциите на разследващите да установят как е направен ремонтът на вертолета през 2016-та година.
Много неща има да се изследват - какво е изписано и подменено, това, което е ресурсно, дали е подменено така, както са изискванията. Чак тогава ние ще научим истината, обясни ген. Спасов.
Що се отнася до подготовката на пилотите, ако има някой, който да каже, че е достатъчна, че е добра, той просто не е запознат. Няма колега, който да каже, че е достатъчна тяхната подготовка, убеден е генералът.
По думите му, загиналите летци са с много летателен стаж, но часовете са много малко.
Това не е довело до катастрофата.
Ген. Спасов обърна внимание, че вертолетът е паднал за кратко време. От 20 метра височина това са 2 - 3 секунди. И това се е случило. Пилотите нямат никаква възможност дори да реагират на създалата се ситуация!
Трябва всеки, от когото зависи подготовката на пилотите в българската авиация, да си сложи ръка на сърцето и да признае: Да, малко даваме за тази българската авиация, която е достойна и винаги е била на висота, призова председателят на Фондация "Български ВВС".
Авиацията ни върви към нула, независимо, че имаме претенции да бъдем нещо, коментира още той. Но е категоричен:
Трябва отново да полетим! Във въздуха сме много силни!
Цялото интервю с ген. Спас Спасов е в звуковия файл.
Двамата военни пилоти загинаха на единствения летящ Ми-17. Същият вертолет борд 417 откри парада на Деня на армията на 6 май и развя над София националния трибагреник.
В програма "Точно днес" на Радио Пловдив историкът доц. д-р Тодор Радев от Пловдивския университет припомня факти, история и подвиг - за Освобождението ни. Спират ли гласовете да сменим датата 3 март и да си изберем друга за Национален празник? Доц. Радев счита, че винаги трябва да се връщаме в нашата памет към великите дела на нашите предци...
От Ница до Пловдив, за обучението на българчетата зад граница – включване на Соня Щилова , която посвети десетилетие на българското неделно училище в Ница, Франция и учениците й, които проговарят и пишат на български език. Българското училище в Ница се казва "Родна реч" , то е създадено преди близо 10 години и обучава десетки малки ученици,..
Паметникът на освободителите на Бунраджика е открит през 1881 година. Проектът е дело на архитект Вокар. Днес до него ще се изкачат с шествие на свободата стотици пловдивчани, които почитат паметта на загиналите за свободата на България. „Строителството на паметника на освободителите започва през 1880 година и е открит през 1881 година...
В „Добро утро, ден!“ тази седмица ни гостува Лана Петкова, учител по йога, соционалитик, иконописец и може би една от най-известните украинки в Пловдив. Родена е в Харков, но преди 30 години любовта я води в града под тепета, където намира и своята реализация. Създава собствена програма, която кръщава Ланетика. Според Лана йога дава сила и..
Родители и ресурсни учители на деца с нарушено зрение настояват държавата да поеме ангажимент за адаптирането на брайлова азбука учебните помагала, които се използват в училище. Това е един от изводите от проведената в Пловдив кръгла маса, посветена на приобщаването на деца с увредено зрение в системата на средното образование, организирана..