Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Нужни са спешни мерки за спасяването на БДЖ

Правителството отложи отпускането на извънредните 20 млн. лв. за спасяването на БДЖ от фалит на днешното си заседание . Кабинетът трябваше да разреши отпускането от централния бюджет на извънредни 20 млн. лева на железниците, за да не фалира дружеството. Причината е, че сметките на компанията бяха запорирани по искане на кредитори, а половината сграда на централата на железниците в София бе обявена за продан. Според финансовия министър Владислав Горанов  ще се търси цялостно решение на проблема. По темата в програма "Ден след ден" разговаряме с  Веселин Кирев от Гражданската инициатива за обществен релсов транспорт, които припомни няколко важни факта по кузуса -БДЖ.

Първо още  през 2009 година е подписан договор за обществена услуга между БДЖ и правителството, в който освен тази субсидия или компенсация са заложени над 1 милярд лева за закупуване на нов подвижен състав. От отговор на министър Ивайло Московски става ясно, че държавата не е изпълнила това си задължения, като вместо един милярд са дадени само 86 милиона лева за новите турски спални вагони. От друга страна още през 2010 година има разрешение на ЕК за отпускане на държавна помощ на БДЖ, но до момента правителството не е задействало тази процедура. Тя е за  129 милиона евро. До момента на два пъти бяха дадени заеми - през август 2017 година  61 милиона лева и през февруари 2018 година - 20 милиона лева, но това са заеми, което не е държавна помощ, коментира Кирев.

Той допълни, че механизмите са известни на управляващите, но до момента се отказва да се помогне на железницата, а дълговете са натрупани именно за закупуване на  подвижен състав, най-новите мотриси - електрически и дизелови.

По думите на Кирев заемите за тях са взети при много неизгодни условия, при лихва 6,4 процента. Повечето европейски железници закупуват подвижен състав с гаранции на държавата при много по-изгодна лихва под 3%.

Снимка

Сметката показва, че БДЖ и данъклопадците сме ощетени с близо 50 милиона лева именно заради неизгодните заеми с висока лихва.Трябва да се започне с причините, които са довели БДЖ до това състояние и да се търси изход от положението. 

Нашата позиция е , че око не се вземат спешни мерки дружесвото ще изпадне в несъстоятелност. Ако не бъдат плащани заплатите, то след промените в законодателството , дружеството след два месеца се обявява в несъстоятелност, посочи Кирев.

Цялото интервю може да чуете в прикачения звуков файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Родителите трябва да партнират на училищните власти

Мерки за подобряване на  дисциплината в училище и за по-активното участие на родителите в тези усилия предлага Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа". Те включват по-активното участие на родителите в тези усилия.  "През последните няколко години анализирахме, че ситуацията в българските училища е много трудна по отношение на мотивацията на..

публикувано на 10.01.25 в 17:13

Няма причина токът да се спонсорира от държавата

Няма причина токът да се спонсорира от държавата, тъй като никои не е направил нещо, което следва да бъде компенсирано. Компенсационни действия се предприемат, когато определени субекти предприемат действия в полза на държавата или по задължение, което държавата им е вменила да изпълнят. Това коментира Никола Янков, съдружник във..

публикувано на 10.01.25 в 16:10
Велислав Величков

Прокуратурата работи силно избирателно при Сарафов

За протестите от близкото минало и протестите днес говорим в програма "Ден след ден " на 10 януари. На тази дата през 1997 година е кулминацията на протестите срещу правителството на БСП, а площадът пред парламента става арена на сблъсъци и напрежение.  Разговаряме с участник в тогавашните протести, а и в днешните - настояващи за правосъдна реформа..

публикувано на 10.01.25 в 14:40

Компенсациите за тока са важни, но бизнесът очаква дългосрочна подкрепа

Компенсирането на бизнеса за цената на тока би помогнало, но за да бъдем конкурентни  са необходими трайни решения и затова трябва да помислим за дългосрочни мерки. Това коментира изпълнителният директор на Тракия икономическа зона Пламен Панчев. Според него една от пречките са прекалено многото регулации, които има в Европа. По думите му..

обновено на 10.01.25 в 14:20

Драмата на българските театри на сцената на финансовия дефицит

С дефицити влезат в 2025 година голяма част от театрите в страната и това демотивира трупите, не позволява обогатяване на репертоара, притеснява публиката и злепоставя културните институти пред техните зрители и партньори - затова са единодушни директорът на Кукления театър Пловдив Петър Влайков и на Родопския драматичен театър "Николай Хайтов" Мариан..

публикувано на 10.01.25 в 10:54