Без гласовете на БСП общинските съветници в София приеха миналата седмица нова Наредба за реда и условията за пътуване с обществения градски транспорт на територията на Столична община. С новата наредба се въвежда услугата нощен градски транспорт, който пътува от 7 април и ще обслужва столичани до края на годината. Автобусите се движат по четири маршрута и свързват всички квартали на града, като точката, в която се засичат е площад "Батемберг", за да могат пътниците да се прекачват. Картата за пътуване за всички линии, за цялата нощ, е на стойност 2 лева и се продава от кондуктор. Времето ще покаже дали има интерес от страна на столичани към нощния градски транспорт. Ако нередовният пътник плати глобата си на място в превозното средство, наложената му санкция ще бъде 30 лева. От 200 на 50 лева се променя акта, ако откажете да платите глобата. Допълнителният багаж вече няма да се таксува. Ако имате абонаментна карта за една линия, ще можете да пътувате с всички превозни средства, които се движат по маршрута й.
Наредбата е изцяло нова заради въвеждането на Зелен и Бял билет при мръсен въздух в София, пускането на нощен градски транспорт, внедряването на електронната система за таксуване и подобряването на условията за пътуване в обществения градски транспорт, обясни заместник-председателят на Комисията по транспорт към Столична община /СО/ Зафир Зарков:
"Всичко това плюс синхронизиране на глобите, които законодателят е предвидил на национално ниво с нашите, които се налагат, а именно там са намаляване на 50 лева на акта и на билета за нередовен пътник от 40 на 30 лева".
Общинските съветници от БСП не подкрепиха новата наредба. Председателят на групата Калоян Паргов обясни:
"Тази наредба има за цел да бъде смокиновият лист върху недомислиците, които управляващите от ГЕРБ ни сервираха преди 2 години, когато повишиха цената на билета с 60 %, която гражданите справедливо обжалваха. В момента на 25 април се чака последното решение на ВАС. На първа инстанция съдът уважи жалбите на гражданите и счете за незаконосъобразно това повишение и промяна в наредбата. Видимо притеснени колегите от ГЕРБ, провиждайки им се някакви нови, големи и различни обществени отношения, които трябва да уредят с такъв нов нормативен документ, решиха да внесат чисто нова наредба точно с този предтекст, че в бъдеще ще въведем една „тикет“ система, която никой не знае как ще изглежда и как ще работи".
Зарков отговори:
"На практика, политиката, която имахме относно размера на еднократното пътуване, се запазва и в този проект на наредбата. Обжалването, което тече, е по самият процес по изработването на нормативния документ, но няма основание да смятаме, че няма необходимост да има издаване на нов проект на наредба на СОС. Допълнително се изчистват текстове, което ще подобри изцяло транспортната услуга. Всички тези носи моменти обосновават и издаването на нов нормативен документ".
След приемането на Наредбата за реда и условията за пътуване в обществения градски транспорт, Иван Велков от група „Пет“ в Общинския съвет:
"Наредбата е обемен документ, който съдържа и задължителни и пожелателни, и закъснели промени. Съществуващата наредба предпостави изискването за някакви енергични действия от страна на СО. Положително нещо в въвеждането на нощния транспорт. Бяха предложени редица предложения, които не бяха приети, което предполага, че скоро време пак ще трябва да правим корекции и редакции на тази наредба".
Целия репортаж чуйте в звуковия файл.