Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Не сме беззащитни пред некоректните онлайн търговци

Сигурността на дигиталния пазар е фокусът на тазгодишния Световен ден за защита на потребителите. Все повече българи пазаруват online с търговци в целия свят. За това какви са рисковете и какви са механизмите за предпазване от измами или некоректни доставки разговаряме с директора на Европейския потребителски център - България Игнат Арсенов.

Игнат Арсенов: Основният проблем, който виждаме е, че хората имат малко информация и техните основни страхове са свързани предимно с  това, че като си купят нещо онлайн то няма да бъде доставено и ще има някакъв проблем с доставката. А когато говорим и за трансгранични пазарувания трябва да кажем, че за тях е също проблем и стойността на тази доставка. Ето защо, нашите усилия се съсредоточават да информираме какви са правата на потребителите както малко преди да пазаруват да си свършат домашното, за да избегнат пък измама, така както и по време на доставката ключовият момент е евентуално връщане на стоката.

 Ако се спрем на предварителната информация  трябва да кажем, че в Европа ние сме едни от най-добре защитените потребители, но това е, когато търговеца е регистриран в Европа. Ето защо, ако пазаруваме нека да оглеждаме сайта, да видим къде е регистриран търговеца, ако няма такава информация кой е търговецът, как се казва, какъв е физическият му адрес, в коя държава се намира, имейл, телефон то тогава нека не се доверяваме на такива сайтове. Също така да проверим дали сайтовете са скоро създадени, ако нямаме опит, особено ако има огромни намаления – това не е много типично и тук е все пак добре да проверим колко би струвала една такава стока, която бихме искали да си купим и дали този парфюм, който тук е за 20 евро навсякъде не се продава за 100 и всъщност много е вероятно да си купим менте или да бъдем измамени. Ето защо и тази предварителна подготовка е много важна, за да избегнат хората проблема, въобще да не се стигне до проблем.

А кой е по-големият проблем  и риск при онлайн пазаруването  - финансовата транзакция или качеството и доставката,  къде са повечето оплаквания?

Игнат Арсенов: Оплакванията са повече в качеството и доставката. Разбира се, има проблеми и при транзакциите, тъй като се наблюдава превалутиране, когато пазаруваме от чужбина, понякога се начисляват допълнителни такси и потребителите не са информирани затова, но това са по-редките хипотези. По-чести са случаите, когато има проблеми с доставката или изобщо не достига това, което сме си поръчали, а вече сме го платили или достига с изключително голямо закъснение или достига нещо различно. И ето тук идват и правата на потребителите – да са спокойни, че в Европа доставката  за всяка една стока трябва да е максимум един месец ако търговецът не се е съгласил на по-кратък срок, така че търговецът трябва да изпълнява своите задължения за доставка.

Какво правим ако не ни доставят, какво става ако търговец казва след пет дни, а всъщност на петия ден стоката я няма? Веднага пишем и всъщност го уведомяваме, че му даваме допълнителен срок за доставка и му казваме „доставете след още пет дни, в противен случай ми върнете парите”. Така казва законът – трябва да му дадем още една допълнителна възможност да достави.

 Тези писмени комуникации са важни...

Игнат Арсенов: Българите обичат много по телефон да говорят. Това е голям проблем също. То наистина е хубаво, когато имаме директен контакт, но първо трябва да кажем, че големите търговци имат колцентрове, с които не са много добре запознати с конкретната ситуация, а дават само обща информация. Второ, ние не оставяме никаква следа утре, пускали сме жалба, кога сме се свързали. Затова е най-добре по имейл, който сме изпратили, да го запазим и този имейл след това да пази отговорите на търговците, да не ги трием, за да има утре доказателство какво всъщност се е случило. И разбира се, ако търговецът не достави стоката или достави нещо различно трябва да знаем, че имаме определени права, с които може да се защитим, да си искаме парите обратно, да искаме доставка на стоката и разбира се ако тя е доставена, обаче не ни хареса нещо имаме право  на 14-дневен срок на връщане, добре е да четен дребния шрифт и трябва да  кажем, че при европейския търговец неравноправни клаузи и заблуди са забранени, така че трябва сме сравнително добре защитени. И разбира се ако нещата не протекат така както очакваме, върнем стоката, а не ни връщат парите, то тогава да подадем оплакване до Европейския потребителски центъра, а когато търговецът е от България да се обърнем към Съюза на потребителите.

Хубаво е, че търговците, в частност некоректните, и ние клиентите, потребителите сме на пазара в дигиталното пространство и все повече търговци като че ли се плашат и много следят да нямат  негативни коментари под техните страници и стоки, тъй че това е сигурно реакция на защита?

Игнат Арсенов: Реакция на защита, това е силата на потребителите. Потребителят е най-силен с правото си на информация, т. е. потребителят има икономическо поведение и той може да реши повече да не пазарува от този търговец и затова и търговците трябва да бъдат по-внимателни и да имат позитивни отговори на потребителите. 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

България с нейната древна история ще пребъде и занапред

В програма "Точно днес" на Радио Пловдив историкът  доц. д-р Тодор Радев от Пловдивския университет припомня факти, история и подвиг - за Освобождението ни. Спират ли гласовете да сменим датата 3 март и да си изберем друга за Национален празник? Доц. Радев счита, че винаги трябва да се връщаме в нашата памет към великите дела на нашите предци...

публикувано на 03.03.25 в 10:58

Училище "Родна реч" в Ница живее с българските традиции

От Ница до Пловдив, за обучението на българчетата зад граница – включване на  Соня Щилова , която посвети десетилетие на българското неделно училище в Ница, Франция и учениците й, които проговарят и пишат на български език. Българското училище в Ница се казва "Родна реч" , то е създадено преди близо 10 години и обучава десетки малки ученици,..

обновено на 03.03.25 в 10:08

С Паметника на освободителите пловдивчани дават пример

Паметникът на освободителите на Бунраджика е открит през 1881 година. Проектът е дело на архитект Вокар. Днес до него ще се изкачат с шествие на свободата стотици пловдивчани, които почитат паметта на загиналите за свободата на България. „Строителството на паметника на освободителите започва през 1880 година и е открит през 1881 година...

обновено на 03.03.25 в 10:05

"Добро утро, ден!" с Лана Петкова

В „Добро утро, ден!“ тази седмица ни гостува Лана Петкова, учител по йога, соционалитик, иконописец и може би една от най-известните украинки в Пловдив. Родена е в Харков, но преди 30 години любовта я води в града под тепета, където намира и своята реализация. Създава собствена програма, която кръщава Ланетика. Според Лана йога дава сила и..

обновено на 01.03.25 в 08:21

Учители адаптират помагалата на брайловата азбука, а не държавата

Родители и ресурсни учители на деца с нарушено зрение настояват държавата да поеме ангажимент за адаптирането на брайлова азбука учебните помагала, които се използват в  училище. Това е един от изводите от проведената в Пловдив кръгла маса, посветена на приобщаването на деца с увредено зрение в системата на средното образование, организирана..

публикувано на 28.02.25 в 15:40