Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Не сме беззащитни пред некоректните онлайн търговци

Сигурността на дигиталния пазар е фокусът на тазгодишния Световен ден за защита на потребителите. Все повече българи пазаруват online с търговци в целия свят. За това какви са рисковете и какви са механизмите за предпазване от измами или некоректни доставки разговаряме с директора на Европейския потребителски център - България Игнат Арсенов.

Игнат Арсенов: Основният проблем, който виждаме е, че хората имат малко информация и техните основни страхове са свързани предимно с  това, че като си купят нещо онлайн то няма да бъде доставено и ще има някакъв проблем с доставката. А когато говорим и за трансгранични пазарувания трябва да кажем, че за тях е също проблем и стойността на тази доставка. Ето защо, нашите усилия се съсредоточават да информираме какви са правата на потребителите както малко преди да пазаруват да си свършат домашното, за да избегнат пък измама, така както и по време на доставката ключовият момент е евентуално връщане на стоката.

 Ако се спрем на предварителната информация  трябва да кажем, че в Европа ние сме едни от най-добре защитените потребители, но това е, когато търговеца е регистриран в Европа. Ето защо, ако пазаруваме нека да оглеждаме сайта, да видим къде е регистриран търговеца, ако няма такава информация кой е търговецът, как се казва, какъв е физическият му адрес, в коя държава се намира, имейл, телефон то тогава нека не се доверяваме на такива сайтове. Също така да проверим дали сайтовете са скоро създадени, ако нямаме опит, особено ако има огромни намаления – това не е много типично и тук е все пак добре да проверим колко би струвала една такава стока, която бихме искали да си купим и дали този парфюм, който тук е за 20 евро навсякъде не се продава за 100 и всъщност много е вероятно да си купим менте или да бъдем измамени. Ето защо и тази предварителна подготовка е много важна, за да избегнат хората проблема, въобще да не се стигне до проблем.

А кой е по-големият проблем  и риск при онлайн пазаруването  - финансовата транзакция или качеството и доставката,  къде са повечето оплаквания?

Игнат Арсенов: Оплакванията са повече в качеството и доставката. Разбира се, има проблеми и при транзакциите, тъй като се наблюдава превалутиране, когато пазаруваме от чужбина, понякога се начисляват допълнителни такси и потребителите не са информирани затова, но това са по-редките хипотези. По-чести са случаите, когато има проблеми с доставката или изобщо не достига това, което сме си поръчали, а вече сме го платили или достига с изключително голямо закъснение или достига нещо различно. И ето тук идват и правата на потребителите – да са спокойни, че в Европа доставката  за всяка една стока трябва да е максимум един месец ако търговецът не се е съгласил на по-кратък срок, така че търговецът трябва да изпълнява своите задължения за доставка.

Какво правим ако не ни доставят, какво става ако търговец казва след пет дни, а всъщност на петия ден стоката я няма? Веднага пишем и всъщност го уведомяваме, че му даваме допълнителен срок за доставка и му казваме „доставете след още пет дни, в противен случай ми върнете парите”. Така казва законът – трябва да му дадем още една допълнителна възможност да достави.

 Тези писмени комуникации са важни...

Игнат Арсенов: Българите обичат много по телефон да говорят. Това е голям проблем също. То наистина е хубаво, когато имаме директен контакт, но първо трябва да кажем, че големите търговци имат колцентрове, с които не са много добре запознати с конкретната ситуация, а дават само обща информация. Второ, ние не оставяме никаква следа утре, пускали сме жалба, кога сме се свързали. Затова е най-добре по имейл, който сме изпратили, да го запазим и този имейл след това да пази отговорите на търговците, да не ги трием, за да има утре доказателство какво всъщност се е случило. И разбира се, ако търговецът не достави стоката или достави нещо различно трябва да знаем, че имаме определени права, с които може да се защитим, да си искаме парите обратно, да искаме доставка на стоката и разбира се ако тя е доставена, обаче не ни хареса нещо имаме право  на 14-дневен срок на връщане, добре е да четен дребния шрифт и трябва да  кажем, че при европейския търговец неравноправни клаузи и заблуди са забранени, така че трябва сме сравнително добре защитени. И разбира се ако нещата не протекат така както очакваме, върнем стоката, а не ни връщат парите, то тогава да подадем оплакване до Европейския потребителски центъра, а когато търговецът е от България да се обърнем към Съюза на потребителите.

Хубаво е, че търговците, в частност некоректните, и ние клиентите, потребителите сме на пазара в дигиталното пространство и все повече търговци като че ли се плашат и много следят да нямат  негативни коментари под техните страници и стоки, тъй че това е сигурно реакция на защита?

Игнат Арсенов: Реакция на защита, това е силата на потребителите. Потребителят е най-силен с правото си на информация, т. е. потребителят има икономическо поведение и той може да реши повече да не пазарува от този търговец и затова и търговците трябва да бъдат по-внимателни и да имат позитивни отговори на потребителите. 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Време е да започне дискусия за увеличаване на здравната вноска

Лечебните заведения са категорично против решението за намаляване на потребителската такса за болнична помощ от 5,80 лв. на 1 лв., както и с начина, по който тази промяна е въведена – без необходимата публична дискусия и консултация със заинтересованите страни. Решението за намаляване на таксата е взето на последното заседание на Министерски съвет..

публикувано на 24.04.25 в 10:42

Папата ни завеща, че без милост сме обречени на самота

Продължава поклонението пред тленните останки на папа Франциск. Описвайки го, най-често споменаваната дума за него е човечност. За начина, по който живя, и се изпраща този духовен лидер, говори писателката Теодора Димова. „Той наистина беше изключителен човек! Няма да забравя – още първата седмица, когато стана папа, имаше среща с..

публикувано на 24.04.25 в 10:15

Изборът на нов папа става сред 135 кардинали, няма фаворити

В базиликата "Св. Петър" в Рим започна поклонението пред тленните останки на папа Франциск. Поклонението е свързано с различни ритуали. Церемонията по погребението ще бъде в събота, 26 април, от 10 часа. Затварянето на ковчега ще е в петък вечерта. Тези дни базиликата ще бъде отворена до полунощ.  За момента няма яснота за детайлите по..

публикувано на 23.04.25 в 16:49

Издателите у нас работят модерно и с много високо темпо

Световният ден на книгата е точно днес на 23 април , за книгоиздаването в последните години, за четенето и загубата на интерес у младите към книгите. Според статистиката не сме много напред в четенето на книги и само 38% са прочели поне една книга през последната година. По темата за книгите и форумите, посветени на писаното слово - Пловдив чете и..

публикувано на 23.04.25 в 09:58
Румен Гълъбинов

Очакват ни положителни отговори по конвергентния доклад

Еврото и готовността на България да въведе единната европейска валута, темата е в центъра на разговора с икономическия анализатор  Румен Гълъбинов . Бюджeтният дeфицит нa Бългapия зa 2024 гoдинa е нa гpaницaтa нa дoпycтимoтo зa EC. Румен Гълъбинов подчерта, че според данните на Евростат у нас дефицитът е 3%, и ние сме по-добре като ниво от средното..

публикувано на 23.04.25 в 09:44