Каква концепция за уникалното му съществуване в съвременното градско пространство изисква архитектурно-историческият резерват „Старинен Пловдив“ и налага ли съдържанието на знаковата зона рамка за вместване в нея на всякакви екстравагантни амбиции, от които се очаква да му вдъхнат „нов живот“?
И още - на какво емоционално и рационално отстояние се оказват градът и неговите хора, по пътя към европейското културно домакинство, след като самоделни метални ограждения „отхапаха“ територия в сърцето на злополучния Централен площад. Към стартиралата дискусия за желаната промяна на знаковите пловдивски зони днес ще добавим позицията на арх. Жана Джугаланова – представител на НИНКН в Пловдив.
Върху археологията на Централния площад и в непосредствен контакт с такава изключително висока по стойност ценност за Пловдив би следвало да се работи, независимо от собствеността с грижата и с уважението на нещо, което следва да пазим в обществен интерес и за бъдещите поколения.
За мене това е един действително недопустим акт и ако не беше на толкова централно място, можеше да има комичен оттенък, тъй като се случва точно срещу Общината. Това е просто абсурдно, коментира арх. Джугаланова.
По думите й грижата за културното наследство не може да се влияе директно от собствеността, тъй като тя е еднакво изискваща и от частен собственик, и от държава, и от община.
Що се отнася до съживяването на Стария град, не зная дали една зона би могла да бъде „събуждана“ с дебат, защото в крайна сметка това, което се случва на която и да е територия и в което и да е време, е резултат на живота – такъв, какъвто той е. В много от случаите това е резултат от интереса на хубавата българска дума „бизнес“, т.е. нещата са вървели след възможностите за финансиране на някакви дейности. Опасността за перспективите в този дебат обаче е, че се смесват мечтите с реалните възможности. Искаме да бъде освободено пространството от автомобили, подредено и изчистено, но не се замисляме как това да бъде реализирано не с нашите пари и усилия, а - на някой друг.
Всяка дейност по принцип обаче, която не уврежда културното наследство, е допустима. В този смисъл имаме много примери – от първоначалната характерна жилищна функция в Стария град, която е и най-масовата досега, до следващото обществено ориентиране през 70-те години, когато са реконструирани знакови обекти, добили обществена или учебна функция, вкл. и като ресторанти, всичко е допустимо и възможно. Въпросът е какви са финансовите възможности на тези, които ще застанат зад идеите, за да ги реализират. Не би имало пречка, стига да не се въведат функции, които застрашават обектите, подчерта арх.Жана Джугаланова..
Цялото интервю е в звуковия файл:
Тази година за първи път в програмата на фестивала Франкофоли ще участва и голямата Лили Иванова. 11-ото издание на най-големия международен франкофонски фестивал у нас ще се проведе на Гребнабаза в Пловдив на 20 и 21 юни 2025 г . В съботната фестивална вечер Лили Иванова ще завладее публиката със своето неподражаемо присъствие и магнетичен глас...
Известно е, че всяко следващо поколение има по-висок коефициент на интелигентност от предишното. Но от края на 90- те години коефициентът пада. Защо? Това питаме с програмиста и създател на сайта "Дигитални истории" Георги Караманев. Води ни книгата на Д-р Хансен "Инстамозък". Наистина ли епидемията от невежество ще се разширява???
Шестима поети се състезават за Националната награда за поезия „Иван Николов“, учредена от пловдивското издателство „Жанет 45". Тържествената церемония по връчването на приза е тази вечер в Музейната галерия „Димитър Георгиев“ на ул. „Съборна“. Журито в състав Мирела Иванова – председател, Кристин Димитрова и Георги Гочев излъчи шестте..
Асоциацията на куклените театри АКТ-УНИМА, България отбелязва Световния ден на кукления театър с програма в цялата страна. От 21-ви до 23-ти март в тринайсет български града (София, Пловдив, Варна, Бургас, Стара Загора, Русе, Сливен, Габрово, Хасково, Шумен, Добрич, Тервел и Балчик) ще се проведат множество театрални представления и специални..
15 години отбелязва на 22 март галерия „Резонанс“ в Пловдив. В галерийното пространство ще бъде открита изложба на 15 артисти от България и чужбина. Папката „Приятели на Резонанс“ събира произведенията на 15 автори. Всеки от тях ще получи по една папка с творбите на всички 15 участници. Това е споделяне на енергия между авторите, пълна свобода..