Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Частници, община и държава да се грижат за културното наследство

Археологията на Централния площад в Пловдив трябва да се опази за бъдещите поколения, независимо от собствеността

Каква концепция за  уникалното му съществуване в съвременното градско пространство изисква архитектурно-историческият резерват „Старинен Пловдив“ и налага ли съдържанието на знаковата зона рамка за вместване в нея на всякакви екстравагантни  амбиции, от които се очаква да му вдъхнат „нов живот“?

И още - на какво емоционално и рационално отстояние се оказват градът и неговите хора, по пътя към европейското културно домакинство, след като самоделни метални ограждения „отхапаха“ територия в сърцето на злополучния Централен площад. Към стартиралата дискусия за желаната промяна на знаковите пловдивски зони днес ще добавим позицията на арх. Жана Джугаланова – представител на НИНКН в Пловдив. 

Върху археологията на Централния площад и в непосредствен контакт  с такава изключително висока по стойност ценност за Пловдив би следвало да се работи, независимо от собствеността с грижата и с уважението на нещо, което следва да пазим в обществен интерес и за бъдещите поколения.

За мене това е един действително недопустим акт и ако не беше на толкова централно място, можеше да има комичен оттенък, тъй като се случва точно срещу Общината. Това е просто абсурдно, коментира арх. Джугаланова.

По думите й грижата за културното наследство не може да се влияе директно от собствеността, тъй като тя е еднакво изискваща и от частен собственик, и от държава, и от община.

Що се отнася до  съживяването на Стария град, не зная дали една зона би могла да бъде „събуждана“ с дебат, защото в крайна сметка това, което се случва на която и да е територия и в което и да е време, е резултат на живота – такъв, какъвто той е. В много от случаите това е резултат от интереса на хубавата българска дума „бизнес“,  т.е. нещата са вървели след възможностите за финансиране на някакви дейности. Опасността за перспективите в този дебат обаче е, че се смесват мечтите с реалните възможности. Искаме да бъде освободено пространството от автомобили, подредено и изчистено, но не се замисляме как това да бъде реализирано не с нашите пари и усилия, а  - на някой друг.

Всяка дейност по принцип обаче, която не уврежда културното наследство, е допустима. В този смисъл имаме много примери – от първоначалната характерна жилищна функция в Стария град, която е и най-масовата досега, до  следващото обществено ориентиране през 70-те години, когато са реконструирани знакови обекти, добили обществена или учебна функция, вкл. и като ресторанти, всичко е допустимо и възможно. Въпросът е какви са финансовите възможности на тези, които ще застанат зад идеите, за да ги реализират.  Не би имало пречка, стига да не се въведат функции, които застрашават обектите, подчерта  арх.Жана Джугаланова..

Цялото интервю е в звуковия файл:  




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Пламен Монев с нова живописна изложба в галерия "Дяков"

Тазгодишният лауреат на Годишната награда на Галерия „Дяков“ за принос в развитието на живописта Пламен Монев открива  изложбата си „Между Черно и Бяло море“. Живописните му платна  водят почитателите на места, където очите се изпълват с необятността на морската шир, дори когато тя е само загатната. Монев е завършил  Националната..

обновено на 19.09.24 в 10:08

Куклената актриса Мария Лазарова представя книга

Куклената актриса Мария Лазарова написа първата си книга за деца. Повече от 25 години животът й е свързан с ДКТ Пловдив, където участва в стотици постановки, превръщайки се в познати и непознати герои. През 2000 година напуска трупата и се отдава на магията на телевизията. Заедно с нейния син Георги Лазаров – актьор и режисьор, създават..

публикувано на 19.09.24 в 10:05

Увлекателен разказ за Япония от първо лице

Книгата на Юлияна Антонова Мурата „Хай хай, Япония“ ще бъде представена в Дом на културата „Борис Христов“. Това е последната книга от четирилогията с кратки разкази по истински случаи и е послание за приятелство. Юлияна Антонова-Мурата е завършила 91-ва Немска езикова гимназия „Проф. Константин Гълъбов“ и немска филология и психология..

обновено на 19.09.24 в 09:12

Два спектакъла на "Сцена на кръстопът"

Спектакълът „Метаморфози по Овидия"  на Драматичен театър „Никола Вапцаров“ – Благоевград е поредното заглавие, което пловдивската публика ще види в рамките на 28-то издание на Есенния международен театрален фестивал „Сцена на кръстопът“. Спектакълът под режисурата на Стайко Мурджев и сценография и костюми на Никола Налбантов е с номинация Икар..

обновено на 19.09.24 в 08:42

"Вицекралят Банк" гостува на сцената на Драматичния театър

Националният театър на Будапеща – Унгария представя „Вицекралят Банк“ от Йожеф Катона на Голяма сцена на Драматичния театър. Режисьор на спектакъла е Атила Виднянски. Мащабната историческа драма с размаха на Шекспирово платно разказва за смутните времена на Средновековието.  Пиесата заема особено място в историята на Унгария. Забранена от..

публикувано на 18.09.24 в 09:06