Докладът на БАН проиграва различни сценарии, при които може да се строи АЕЦ "Белене".
Най-жизнеспособният е този, при който цената е под 10,5 млрд.евро, при капитал по-голям или равен на 70%/30% привлечен към собствен капитал и лихва под 4,5%.
Като възможен сценарий се описва този за дължавно участие плюс руски заем по модела на унгарската "Пакш".
След замразяването на проекта руската компания "Росатом" осъди България да заплати вече произведеното оборудване по проекта, което е на стойност от близо 1,2 милиарда лева. Отделно са налети над 1,5 милиарда в площадката на централата, за чието изграждане има разрешителни от ЕК.
По темата - разговор с Иван Хиновски, енергиен експерт, за правилата "плюс" и "минус" за нова АЕЦ в България.
Продължавам да съм убеден, че това проучване на БАН не е достатъчно задълбочено, за да докаже, че АЕЦ "Белене" ни е необходима, заяви енергийният експерт в интервю за Радио Пловдив.
Хиновски посочи, че в доклада на БАН липсват всички други алтернативи за реализирането на такъв проект. Не е отчетен хидроенергийният капацитет на страната, няма възможностите на построяване на нови ТЕЦ-ове, на паро-газови централи и т.н.
Това не е проучването, което от нас ще иска Европейската комисия. Това е изключително скъп проект за нашия бюджет и за нас това е излишен и вреден за българската икономика проект, заяви експертът.
Не знаем колко ще струват някои много важни части на АЕЦ, които зависят от Росатом. Не можем да вземем решение възоснова само на допускане. Това е непрофесионален подход, подчерта Хиновски.
Даденото до момента е дадено! България трябва да анализира това, което би могло да бъде вложено оттук-нататък. Важно е да се направи анализ от международен експерт, заяви Иван Хиновски.
Той анализира и унгарската атомна централа Пакш, която страната разчита да построи с кредит от Росатом. Този кредит от 10 млрд. на около 4,7 % лихва трябва да се разсрочи за 60 години, за да бъде ефективен. Т.е. проектът се оказва тежко натоварващ бюджета на Унгария, която обаче има нужда от това, защото изведе от експлоатация 4 реактора, обясни експертът.
България няма нужда от това, защото дори имаме свръхмощност през последните години. Има и редица неанализирани възможности - никой не отчита възобновяемите енергийни източници, които може да се окажат много по-евтини, каза още Иван Хиновски.
АЕЦ "Белене" ще доведе по-скоро до поскъпване на тока в страната през следващите години, заяви още енергийният експерт.
Еднозначно вървим към избори, май , заяви пред Радио Пловдив журналистката Стояна Георгиева , главен редактор на сайта mediapool.bg. Тя нарече разцеплението в ПП-ДБ тактическо и припомни, че от ДБ са деклалирали, че не искат да влизат в някакво мнозинство, в окето участва и партия "Възраждане". Затова, по думите й, е логично тези..
"Пипането с нечисти ръце на Конституцията е част от факторите, които ни вкараха в тази криза. Конституционните промени, осигурени с подписа на Делян Пеевски от старана ПП-ДБ са причините за кризата, на която сега виждаме проявленията. Блокажът на Парламента, и то рекордно дълго време, издава това, че политическата криза навлиза в ново качество и..
Мемориална плоча в памет на репресираните от комунистическата власт тютюноработници при стачката през 1953 г. беше открита в Пловдив по инициатива на Съюза на офицерите от резерва „Атлантик“ и Клуб на жените ДСБ Пловдив, с подкрепата на Министерството на отбраната. Пловдивската стачка през 1953 г. е стачка на тютюноработничките срещу..
Делото в Административния съд в Пловдив за това дали кариерите за инертни материали над Белащица могат да възобновят работа бе отложено за декември. Това съобщи а двокат Снежана Стефанова в програма "Ден след ден". На днешното заседение бе изслушана тройна експертиза от специалисти по водите, която казва ,че по никакъв начин кариерната дейност..
БДЖ остава монополист в обществената услуга за превоз на пътници. Това е регламентирано от решение на служебното правителство от 30-ти октомври. В същото време Синдикатът на железничарите към КНСБ поиска среща с транспортния министър Красимира Стоянова, която в медиите обяви, че ще разделят жп маршрутите на три лота. " Дошло е време за..