Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Подкрепяме системата "бонус - малус", защото е справедлива

Догодина застраховката "Гражданска отговорност " да има с различна цена в зависимост от досието на шофьорите, предлагат от КФН. Какво мислят за предлаганата промяна от Българската асоциация на застрахователните брокери, споделя председателят й Ивета Кунова.

Ивета Кунова: Предложението е разумно, още повече, че има статистика, която е плашеща – всъщност, над един милион нарушения с превишена скорост, с отнемане на предимство, с употреба на алкохол, които нормално да водят до пътно-транспортни произшествия.

Радио Пловдив: Логиката е добра. Въпросът е как обаче тя би могла да бъде приложена? Вие сте по средата  между крайния платец на застраховката „Гражданска отговорност” - шофьорите и застрахователните дружества-  какви смятате че ще бъдат реакциите и на двете страни?

Ивета Кунова: Важно е да кажем, че базовата цена остава същата – нямаме увеличение или намаление, имаме една основа, върху която в момента е тарифата „Гражданска отговорност”, когато бъде въведена бонус-малус системата от информационните масиви на КАТ и информационните масиви на застрахователите ще се прави една обща оценка чрез математически изчисления и съответно водачът ако е имал нарушения през последните няколко години цената му съответно ще бъде увеличена или намалена. Когато клиентите идват при нас ние разговаряме с тях на тази тема и общо взето тяхното мнение, че всички очакват с нетърпение въвеждането на бонус-малус системата, говоря като шофьори и като участници на пътя, защото всеки смята, че това е правилното решение. Не може част от хората да спазват Правилника за движение по пътищата, да нямат никакви нарушения и съответно е правилно да получат някаква отстъпка или т. н. бонус при „Гражданската отговорност”.

Радио Пловдив: Сега обаче хипотеза – шофьор сключва „Гражданска отговорност”, но автомобилът, който ползва семейството е един, в този смисъл той се управлява и от други. Как персонално ще бъде понесена такава отговорност и въобще ще може ли да се постигне обективност?

Ивета Кунова: На това се надяваме всички – и от целия застрахователен бранш, Гаранционния фонд, включително Министерството на вътрешните работи и КАТ. В момента е наета една компания, която е един от най-големите водещи експерти в света на тази тема, която всъщност да предложи начина, по който това да бъде сметнато като също в полицата се пише и обичайният водач, който управлява автомобила. Когато вие отидете в някой офис за застраховки, давате си регистрационния номер на автомобила и на този автомобил излизат всички нарушения, които са извършени с трите имена на вода и ЕГН и излизат всички нарушения на този водач. 


Радио Пловдив: Но ако този автомобил се ползва от повече хора няма ли да се стигне до прехвърляне на автомобила, защото обичайния водач, както вие казвате, е с много нарушения, партньор или пък друг член на семейството е с чисто досие пред КАТ, той сключва „Гражданската отговорност?

Ивета Кунева: Изчакваме компанията,  която прави в момента методиката да каже как това нещо ще бъде избегнато.

Радио Пловдив: Би могло, така ли?

Ивета Кунова: Надяваме се всички да бъде избегнато, защото идеята на бонус-малус системата все пак е превенция. Когато бъде въведена бонус-малус системата все пак е превенция. Когато бъде въведена системата, всички се надяваме нарушенията на пътя да намалеят.

Радио Пловдив: Да, това е идеята. Въпросът е как тя ще се случи. Споменахте, че ще трябват много промени в нормативните актове. Има ли време да вземат всички тези решения, има ли единомислие на пазара?

Ивета Кунова: Има такава възможност, включително и законово. Сега, до край на месеца влиза в действие наредбата, която е точно за обединение на масивите от информация на КАТ, застрахователите към Гаранционния фонд, което е първата стъпка към въвеждането на бонус-малус системата и всички се надяваме, че в началото на 2018 г. ние вече ще имаме една работеща бонус-малус система, по която да може да се определя абсолютно вярно цената на „Гражданската отговорност”, където ще се вземат предвид всички регистрирани нарушения, влезлите в сила наказателни постановления. Това със сигурност ще санкционира шофирането с превишена скорост, което е едно от най-честите и води до най-чести инциденти на пътя.

Радио Пловдив: Ако ще следва, увеличение на цената на „Гражданска отговорност” за  недисциплинирани  шофьори, ще бъде ли разграничено финансовото наказание към тях в съответствие и с нарушенията, които имат регистрирани?

Ивета Кунова: В методиката всяко едно нарушение има съответната тежест и за тези, които са честите нарушители се очаква цената на „Гражданската отговорност” да скочи доста.

Радио Пловдив: Колко?

Ивета Кунова: Мога да ви дам един пример. Ако в момента базовата цена на „Гражданската отговорност” е 200 лева при едни такива нарушения тя може да скочи до 400 – 600 лв, което е към 200 – 250 % увеличение, докато ако имаме един изряден шофьор без никакви нарушения цената на „Гражданската отговорност” може да бъде около 100 лв.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
Стою Стоев, председател на правната комисия в Народното събрание

Трябва ясно да се разпише за какво ще се харчи бюджета

Щаб, който работи по роблемите със замърсяването на въздуха в Пловдив е създаден на последната градска среща на партия "Продължаваме промяната", съобщи пловдивският депутат Стою Стоев в програма "Точно днес". Той обясни, че причината е абсолютното безхаберие на властимащите, които не обръщат внимание на този проблем.  "Замърсеният въздух, който се..

публикувано на 26.02.25 в 11:25
Асена Сербезова

Да се лекува и да се комуникира с емпатия

За младите фармацевти в Медицински университет-Пловдив, за избора им и за ролята и правата на магистър-фармацевтите в здравеопазването в програма "Точно днес" говорим с проф. Асена Сербезова, дф, дмн – един от най-уважаваните експерти в социалната медицина и организацията на здравеопазването.  " Не е важно само колко сме научили в медицинските и..

публикувано на 26.02.25 в 11:22

Не еврото, а проинфлационните бюджети водят до обедняване

Политиката, която се налага през  бюджетите в последните години, превръща България в свръхсоциална държава за сметка на останалите икономически контрагенти, каза в предаването "Точно днес" икономическият анализатор Михаил Кръстев. Политиците нарокоха този за 2005г- единствоно възможен, но по думите на експерта "това е един навъзможен" бюджет. В него..

публикувано на 26.02.25 в 10:29

ПП-ДБ искат актуални данни от общината и "бял билет" заради мръсния въздух

Тази сутрин също има замърсяване на въздуха в Пловдив. През последнте дни наблюдаваме сериозни надвишавания на нормите за чистота на въздуха. По закон среднодневната норма е 50 мигрограма на кубичен метър и тя не трябва да бъде превишавана повече от  35 дни в годината. А ние тези 35 дни сме ги направили още от началото на годината, защото..

обновено на 26.02.25 в 10:24
проф. Татяна Дронзина

От търгашеската сделка за Украйна губят всички

"И я превърнаха в пустиня. И нарекоха това мир." С този цитат от Тукидит п олитологът от Софийския университет  проф. Татяна Дронзина  коментира пред Радио Пловдив преговорите между САЩ и Русия за примирие в Украйна. Тя изрази притеснение, че до този момент  Украйна не получава гаранции за сигурност отникъде. Това е една търгашеска..

публикувано на 25.02.25 в 16:50