Тол системата е изключително важна, тъй като тя ще даде възможност една от най-публичните услуги в държавата - поддържането и строителството на републиканската пътна мрежа, да се самофинансира, заяви Дончо Атанасов:
Това ще бъде първата система, която ще бъде самофинансирана, без да разчита на държавния бюджет.
Атанасов обясни, че за година и половина са подадени 12 жалби срещу обществената поръчка за изграждането ѝ:
Надявам се вече тези жалби да си приключили и в рамките на 2018-2019 година тол системата да акумулира средства.
Транзитният трафик на тежкотоварни автомобили в България на денонощие е между 8 и 10 хиляди автомобила, а очакваните приходи са между 800 милиона и 1 милиард лева на годишна база.
Председателят на Пътната агенция допълни, че 6 хиляди километра от републиканската пътна мрежа са в много лошо състояние и има пътища, които 40 години не са обновявани поради липса на финансови средства.Създаването на държавна компания за тол системата не прекратява обществената поръчка. Средствата в размер на 200 милиона лева са осигурени от държавния бюджет и за близо три години инвестицията ще се върне, съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. Според него, най-важното при системата е, че се въвежда справедлив модел и ще има отделно таксуване за различните видове пътища:
За мен магистралите и пътищата първи и втори клас трябва да попаднат на 100%, трети клас трябва да бъдат изключени. За тези, които нямат тол система, няма да има електронни винетки. Това е много важно да отбележа. Ценовите модели, тарифирането на база на финансово моделиране също ще стане ясно на етап внедряване на системата, отново през решение на Министерския съвет. Със сигурност ще има отделно таксуване за различните видове пътища и ще бъдем доста гъвкави на база на смесената система - електронна винетка и тол такса.