Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Трябва хармония между интересите на инвеститорите и обществото

 Архитектурно студио „АРКОНТ-А“  получи тазгодишната награда „Пловдив“ за архитектура.  От пластовете на  времето като археология  през конструктивните решения за сградите до модерните градоустройствени решения, зачитащи противоречивия обществен вкус -  арх. Радка Стефанова и арх. Стефан Стефанов за ангажиментите на държавата, Общината и гражданите, за да се случи Пловдив – Европейска столица на културата 2019-та. 

Пловдив е град, в който античният център съвпада с новия. Това е и богатство, но може да се окаже и проблем, защото реконструкцията може да се забави. Правилният подход е да се гледа на археологията като богатство, което трябва да бъде използвано, показано, така да бъде решено, че новото и старото да съжителстват. Опитахме се така да реконструираме сградата на бившия нармаг, че богатството на сутеренните етажи на сградата да се види и да присъства на всички нива с наслагванията от 2-ри, от 18-ти, 19-ти, 20-век, а трябваше да добавим и 21 –ти век и ние така да го покажем, че да въздейства и да се получи една искрена архитектура.Т.е. Да се знае кое е новото, кое е старото и всичко това да въздейства едновременно, подчерта арх. Стефанова.

Арх. Стефанов: За професионалистите не е тайна античният кадастър  на града, но въпросът е как това богатство, което все още лежи под центъра на града, да стане достояние на всички. Ние сме показали в реконструираната сграда една много малка брънка от конструкцията на стадиона, която преминава в сградата, но никой не обръща внимание на това, че тази археология е част от цял античен град, който лежи под нас.  Конструкцията преминава и в другите  нови сгради, а в същото време започнатото строителство в тях констатира, че там.......няма археология. Това е много съществен момент и държавата трябва да направи така, че инвеститорите да не бягат от това, че има археология,да не приемат наличието на артефакти като тежест, а да могат да обогатят сградите си, икономическите интереси на инвеститорите могат да бъдат съчетани с интересите на обществото и с едно подаване на ръка от страна на администрацията това би могло да бъде обогати града като цяло. Той да бъде презентиран по друг начин.

Арх.. Стефанова: Със Стария град трябва да се случи това, което се случи с КАПАНА – да бъде оживен и да се включи активно в живота на града. Оживяването на стари пространства е световен проблем. Трябва да се вземе обаче правилно решение каква функция да се даде на новите сгради и те да бъдат възстановени за нов живот чрез нея.. Това ще привлече и туристи.

Арх. Стефанов: Закони има достатъчно, но те трябва да се прилагат. На хората, които желаят да инвестират, трябва да им се даде инициатива така, че сградите да станат не само ефектни, но и ефективни. Много малко е необходимо и то е свързано с материята „инвестиране“ -  да се работи професионално. Като правилен подход може да се посочи участието на архитектите в цялостната реализация на идеята  и в  процесите на строителство, след като представят проектите. У нас  тази връзка изчезва.

Подготовката за „ЕСК-Пловдив 2019“ закъснява.  Вече би трябвало да има проектна документация, ако искаме да успеем. Засега не зная  обаче да са обявени конкурси, а най-добрият начин за създаване на качествени продукти е конкурсното начало, особено в архитектурата. Навсякъде по света качествените проекти са в резултат на състезание между архитектите. Ако приемем, че строителството на един обект е в рамките на около 24 месеца, още толкова преди това ни е необходимо за подготовка на документацията. Времето за проектиране винаги е по-дълго от времето за строителство. Подготовката на проект отнема много време,енергия,  но много по-малко средства. Чакаме да научим какви конкурси ще бъдат обявени, кои ще бъдат привлечени за участие в тях, ще стоят ли те професионално  Каква е гаранцията обаче, че  ако вложим средства, след това те ще бъдат ефективни? Очакваме конкурсите, за да дадат продукт, който ще бъде забележим. И ако има нещо, което  провокира  интереса ни, ще участваме.

Чуйте звуковия файл.  


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Разцеплението в ПП-ДБ е тактическо, Борисов го е страх

Еднозначно вървим към избори, май , заяви пред Радио Пловдив  журналистката Стояна Георгиева , главен редактор на сайта  mediapool.bg. Тя нарече разцеплението в ПП-ДБ тактическо и припомни, че от ДБ са деклалирали, че не искат да влизат в някакво мнозинство, в окето участва и партия  "Възраждане". Затова, по думите й, е логично тези..

публикувано на 20.11.24 в 16:55

Борисов иска да избяга от отговорност и протака

"Пипането с нечисти ръце на Конституцията е част от факторите, които ни вкараха в тази криза. Конституционните промени, осигурени с подписа на Делян Пеевски от старана ПП-ДБ са причините за кризата, на която сега виждаме  проявленията.  Блокажът на Парламента, и то рекордно дълго време, издава това, че политическата криза навлиза в ново качество и..

публикувано на 20.11.24 в 16:29

Памет за репресираните през 1953 година тютюноработници

Мемориална плоча в памет на репресираните от комунистическата власт тютюноработници при стачката през 1953 г. беше открита в Пловдив по инициатива на Съюза на офицерите от резерва „Атлантик“ и Клуб на жените ДСБ Пловдив, с подкрепата на Министерството на отбраната.  Пловдивската стачка през 1953 г. е стачка на тютюноработничките срещу..

публикувано на 20.11.24 в 06:14

Съдът назначи нова експертиза за кариерите над Белащица

Делото в Административния съд в Пловдив за това дали кариерите за инертни материали над Белащица могат да възобновят работа бе отложено за декември.  Това съобщи а двокат Снежана Стефанова в програма "Ден след ден". На днешното заседение бе изслушана тройна експертиза от специалисти по водите, която казва ,че по никакъв начин кариерната дейност..

публикувано на 19.11.24 в 16:16

Разделянето на жп маршрутите на 3 лота води до по- малко влакове

БДЖ остава монополист в обществената услуга за превоз на пътници. Това е регламентирано от решение на служебното правителство от 30-ти октомври. В същото време Синдикатът на железничарите към КНСБ поиска среща с транспортния министър Красимира Стоянова, която в медиите обяви, че ще разделят жп маршрутите на три лота. " Дошло е време за..

публикувано на 19.11.24 в 16:00