Това е един от изводите, който бе направен на проведената дискусия на тема „За по- чист въздух в Пловдив“. Еколози, представители на РИОСВ, общината, ЕВН, бизнеса и лекари дискутира причините, източниците на замърсяване на въздуха, влиянието им върху околната среда, съвременните начини на отопление, както и цените на тока, парното, твърдото и течното гориво.
На срещата стана ясно, че през последните години ситуацията се влошава. Това показват измерванията, а решение засега няма. Като най-голям проблем специалистите определят високите норми на фини прахови частици особено през зимните месеци. Според експертите това се дължи на използването на твърди горива за отопление в битовия сектор, следвано от транспорта, състоянието на пътната настилка и прилежащата инфраструктура, строителните дейности и не на последно място - промишления сектор.
На дискусията стана ясно, че в Пловдив 80 дни през 2016 г. са били с превишения на нормите за съдържание на фини прахови частици във въздуха най-вече през отоплителния сезон. За сравнение - през 2015-а дните със завишения на ФПЧ10 са 69, а през 2014 - 78. Според доц. Стефан Шилев, директор на РИОСВ – Пловдив, състоянието на въздуха в града се следи редовно от двете станции –Каменица и Тракия , но има какво да се желае и какво да направят институциите.
Управлението на качеството на въздуха - поначало и според българското законодателство - е функция на общините. Те разработват програми за намаляване нивата на фините прахови частици. През последните години в община Пловдив са действали две такива програми. Ще са работи и по трета чрез европейските фондове за времето 2018 -2020. Това обясни Василка Чопкова, от Дирекция Екология в община Пловдив.
В Пловдив и големите градове ситуацията е сходна - печките на дърва са главните виновници за зимния смог. А трафикът по улиците и булевардите довършва картината с изгорелите си газове.
Според експерти все повече комбинацията дърва+ дизел се превръща в убийствено мръсната комбинация за градския въздух. Боян Рашев даде конкретни примери и статистика, че през последните няколко години 9 от 10 коли, внесени у нас са с дизелов двигател, което се отразява и върху качеството на въздуха.
На дискусията бе подчертано, че мръсния въздух влиее върху здравето ни. Доц. Владимир Ходжев , ръководител на клиниката по пулмология към УМБАЛ "Свети Георги" в Пловдив обясни, че завишените норми на фини прахови частици във въздуха са най-опасни за пациенти с хронични обструктивни заболявания, тоест - болни с астма и с ХОББ, а също и за пациенти със сърдечно-съдови заболявания. Те са причина и за раковите заболявания на белия дроб.
Участниците в срещата се обединиха около мнението, че за да се постигне качество на въздуха, трябва да се действа комплексно и отговорно от всички институции и гражданите.
Мерки за подобряване на дисциплината в училище и за по-активното участие на родителите в тези усилия предлага Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа". Те включват по-активното участие на родителите в тези усилия. "През последните няколко години анализирахме, че ситуацията в българските училища е много трудна по отношение на мотивацията на..
Няма причина токът да се спонсорира от държавата, тъй като никои не е направил нещо, което следва да бъде компенсирано. Компенсационни действия се предприемат, когато определени субекти предприемат действия в полза на държавата или по задължение, което държавата им е вменила да изпълнят. Това коментира Никола Янков, съдружник във..
За протестите от близкото минало и протестите днес говорим в програма "Ден след ден " на 10 януари. На тази дата през 1997 година е кулминацията на протестите срещу правителството на БСП, а площадът пред парламента става арена на сблъсъци и напрежение. Разговаряме с участник в тогавашните протести, а и в днешните - настояващи за правосъдна реформа..
Компенсирането на бизнеса за цената на тока би помогнало, но за да бъдем конкурентни са необходими трайни решения и затова трябва да помислим за дългосрочни мерки. Това коментира изпълнителният директор на Тракия икономическа зона Пламен Панчев. Според него една от пречките са прекалено многото регулации, които има в Европа. По думите му..
С дефицити влезат в 2025 година голяма част от театрите в страната и това демотивира трупите, не позволява обогатяване на репертоара, притеснява публиката и злепоставя културните институти пред техните зрители и партньори - затова са единодушни директорът на Кукления театър Пловдив Петър Влайков и на Родопския драматичен театър "Николай Хайтов" Мариан..