Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Качеството на атмосферния въздух - споделена отговорност

Въздухът в Девня е

Това е един от изводите, който бе направен на проведената дискусия на тема „За по- чист въздух в Пловдив“. Еколози, представители на РИОСВ, общината, ЕВН, бизнеса и лекари дискутира причините, източниците на замърсяване на въздуха, влиянието им върху околната среда, съвременните начини на отопление, както и цените на тока,  парното, твърдото и течното гориво.

На срещата стана ясно, че през последните години ситуацията се влошава. Това показват измерванията, а решение засега няма. Като най-голям проблем специалистите определят високите норми на фини прахови частици особено през зимните месеци. Според експертите това се дължи на използването на твърди горива за отопление в битовия сектор, следвано от транспорта, състоянието на пътната настилка и прилежащата инфраструктура, строителните дейности и не на последно място - промишления сектор.

Снимка

На дискусията  стана ясно, че в Пловдив 80 дни през 2016 г. са били с превишения на нормите за съдържание на фини прахови частици във въздуха най-вече през отоплителния сезон. За сравнение - през 2015-а дните със завишения на ФПЧ10 са 69, а през 2014 - 78. Според доц. Стефан Шилев, директор на  РИОСВ – Пловдив, състоянието на въздуха в града се следи редовно от двете станции –Каменица и Тракия , но има какво да се желае и какво да направят институциите.

Управлението на качеството на въздуха - поначало и според българското законодателство - е функция на общините. Те разработват програми за намаляване нивата на фините прахови частици. През последните години в община Пловдив са действали две такива програми. Ще са работи и по трета чрез европейските фондове за времето 2018 -2020. Това обясни Василка Чопкова, от Дирекция Екология в община Пловдив.

В Пловдив и големите градове  ситуацията е сходна - печките на дърва са главните виновници за зимния смог. А трафикът по улиците и булевардите довършва картината с изгорелите си газове. 


Според експерти все повече комбинацията дърва+ дизел се превръща в убийствено мръсната комбинация за градския въздух. Боян Рашев даде  конкретни примери и статистика, че през последните няколко години 9 от 10 коли, внесени  у нас са с дизелов двигател, което се отразява и върху качеството на въздуха.

На дискусията бе подчертано, че  мръсния въздух влиее върху здравето ни. Доц. Владимир Ходжев , ръководител на клиниката по пулмология към УМБАЛ "Свети Георги" в Пловдив обясни, че завишените норми на фини прахови частици във въздуха са най-опасни  за пациенти с хронични обструктивни заболявания, тоест - болни с астма и с ХОББ, а също и за пациенти със сърдечно-съдови заболявания.  Те са причина и за раковите заболявания на белия дроб.

Участниците в срещата се обединиха около мнението, че за да се постигне качество на въздуха, трябва да се действа комплексно и отговорно от всички институции и гражданите.


Репортаж от срещата може да чуете в прикачения звуков файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Родителите трябва да партнират на училищните власти

Мерки за подобряване на  дисциплината в училище и за по-активното участие на родителите в тези усилия предлага Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа". Те включват по-активното участие на родителите в тези усилия.  "През последните няколко години анализирахме, че ситуацията в българските училища е много трудна по отношение на мотивацията на..

публикувано на 10.01.25 в 17:13

Няма причина токът да се спонсорира от държавата

Няма причина токът да се спонсорира от държавата, тъй като никои не е направил нещо, което следва да бъде компенсирано. Компенсационни действия се предприемат, когато определени субекти предприемат действия в полза на държавата или по задължение, което държавата им е вменила да изпълнят. Това коментира Никола Янков, съдружник във..

публикувано на 10.01.25 в 16:10
Велислав Величков

Прокуратурата работи силно избирателно при Сарафов

За протестите от близкото минало и протестите днес говорим в програма "Ден след ден " на 10 януари. На тази дата през 1997 година е кулминацията на протестите срещу правителството на БСП, а площадът пред парламента става арена на сблъсъци и напрежение.  Разговаряме с участник в тогавашните протести, а и в днешните - настояващи за правосъдна реформа..

публикувано на 10.01.25 в 14:40

Компенсациите за тока са важни, но бизнесът очаква дългосрочна подкрепа

Компенсирането на бизнеса за цената на тока би помогнало, но за да бъдем конкурентни  са необходими трайни решения и затова трябва да помислим за дългосрочни мерки. Това коментира изпълнителният директор на Тракия икономическа зона Пламен Панчев. Според него една от пречките са прекалено многото регулации, които има в Европа. По думите му..

обновено на 10.01.25 в 14:20

Драмата на българските театри на сцената на финансовия дефицит

С дефицити влезат в 2025 година голяма част от театрите в страната и това демотивира трупите, не позволява обогатяване на репертоара, притеснява публиката и злепоставя културните институти пред техните зрители и партньори - затова са единодушни директорът на Кукления театър Пловдив Петър Влайков и на Родопския драматичен театър "Николай Хайтов" Мариан..

публикувано на 10.01.25 в 10:54