Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Без общи решения за догонващо развитие България няма бъдеще

Какво да очакваме от дебата за  Европа на различни скорости  и българското участие в него,  за отпадането на валутния борд и влизането на България в Еврозоната  За крехкия баланс на везните между  прагматизма на икономистите от една страна, и страха и нихилизма на европейците – от друга, за диагнозата на българската икономика 20 дни преди изборите ще разговаряме с икономиста проф. Боян Дуранкев.  

Проф. Дуранкев: За съжаление се оказва, че Европейският съюз до този момент не може да вземе мъдри решения за бъдещето. В повечето случаи т. н. четири най-силни страни дърпат чергата към себе си. Да го преведа на слушателите – това означава, че Европа ще продължи да се развива  на 28 скорости, като най-бавната скорост, ако въобще има развитие, защото може да се очаква и обратната посока на развитието, най-слабото развитие ще има, за съжаление, една страна и пак попаднахме в обсега на това европейско разделение, най-слабо развитата страна е България и тя ще продължава да остава все по-назад, и все по-назад ако се приема Европа на две скорости или обратно казано Европа на 28 скорости.

Европа  всъщност премахна границите за търговийката между страните и за свободно донякъде пътуване между отделните страни, донякъде свободно, тъй като за сметка на Берлинската стена сега има много новоизградени стени, които разбира се създават някакво разделение. Европа не успя да се обедини, не успя да начертае планове и стратегии за бъдещето, не успя да осигури програми за догонващо развитие на по-слабо развитите страни като България и по тази причина Европа в момента изглежда разпарчетосана, разединена и въобще не прилича на съюз.  Даже забележете, когато някой отвън, примерно от САЩ или от Русия, трябва да комуникира дипломатически с ЕС, той трябва да комуникира поотделно с 28 външни министри, а не с централата на ЕС. Така че Европа не успя да изгради общата сграда, общото обединено европейско пространство и общата стратегия за бъдещето. Бъдещето на ЕС засега остава неясно, да по отношение на мигрантите Европа не успя да изгради обща отбрана, обща миграционна политика и обща стратегия какво да се прави.

Обратно казано, това би означавало, че Европа трябва след като се проведат тази година най-важните избори в тези страни, като Германия, като Франция и даже като България, Европа трябва да седне на кръглата маса и да потърси решение за бъдещето, ако въобще има някакво бъдеще след Брекзит.

Ако се създадат и реализират условията за Европа на две скорости България ще продължи да бъде експортьор на млада и интелигентна, сравнително интелигентна, тъй като не може да се каже, че всички напускащи България са интелигентни, но сравнително интелигентна работна сила, т. е. България ще продължи да се обезлюдява и ще остане страната с най-тежък демографски проблем от гледна точка на пенсионерите, тъй като няма да има млади хора, които да работят. Само да напомня, че и сега нашата държава дава, например за миналата година от бюджета си към пенсиите малко над 4 милиарда лева и ако продължава така да експортира своята работна сила, а тя заминава за чужбина тъй като тук няма добри условия – има ниско заплащане и огромна олигархия и корупция, то тогава България съвсем няма  бъдеще освен като някаква територия, на която общо взето около 7 милиона живеят и преживяват тук докато ЕС е бъдеще на 520 милиона. И разбира се, в другите страни хората  ще намерят и по-добро здравеопазване, по-добро възнаграждение, по-добри данъци, по-добри пътища и т. н., т. е. България без общи решения на ЕС за догонващо развитие на такива страни като България, България просто няма никакво бъдеще.

В никакъв случай не трябва да бързаме точно в този момент да влизаме в еврозоната, даже бих казал, че служебното правителство си позволява неща даже да приказва неща,  които са за редовен кабинет и то  устойчив, стабилен кабинет. Не може служебен кабинет да се занимава с този въпрос при положение, че имаме Европа на две скорости, Брекзит предстои, а пък голяма част от страните в еврозоната получиха тежки бюджетни проблеми именно, влизайки в еврозоната. И като добавка, като капак на всичко защо да бързаме като имаме валутен борд, който гарантира фискалната политика, че има някакви регулации и който е котва към самото евро. Т. е. в никакъв случай не бих препоръчал в този момент да се бърза с едно решение, за бързо влизане в еврозоната. Освен това ние сме в Чакалнята, която се нарича европейски резервен механизъм, което всъщност е договорът между Европейската централна банка, страните от еврозоната и страните от ЕС, които не са част от еврозоната и кандидатстват. Така че ние сме част от този договор,  тъй като от 2007 г. сме подписали, че приемаме, че в бъдеще се доближим и ще влезем със самото евро.  Бих казал не трябва да се бърза и по друга причина, тъй като ако ние влезем в еврозоната и ни приемат бързо е голям въпросът какво ще се прави с валутния резерв, който в момента на влизане в еврозоната става излишен. Това е съвсем различно от фискалния резерв на правителството валутният резерв и в момента той наброява малко над 20 милиарда евро. Ако има стабилно правителство и ако влезем в еврозоната с този валутен резерв, първо, ние можем веднага да платим целия външен дълг на страната, който е около 10 милиарда евро, т. е. ще останат разполагаеми около 10 милиарда евро в ръцете на следващото правителство ако ни приемат в еврозоната. И при една такава въпиюща корупция, каквато е в България, при такава олигархия със силни позиции във властта, ето, сега предстоят избори и със сигурност олигархията ще има своите представители, свои кукли в следващия парламент. Тогава тези 10 милиарда лева чисти, които ще останат със сигурност ще потекат към касичките на най-едрите олигарси, а те са 200 – 300 семейства в България. Обратно казано: не трябва да се бърза в никакъв случай, това е мъдрото решение. И е естествено – в секундата, в който влизаме в еврозоната валутният борд престава да съществува.

За санирането съвсем ясно да го кажа – сега в момента не сме в състояние даже да санираме това, което е построено преди 27 г., не само за панелките, става дума и за предприятията и за всичко, независимо от красивите цифри на статистиката. И даже още нещо, икономиката ни е такава, че в момента реалното потребление на населението, говоря в натури, в стойности не само, но като потребление на храна, като потребление на жилища и на други работи е далече под нивото на 1990 г., т. е. икономиката ни е в тежко болнично състояние, наречено кома. Дано някой да даде тласък, но без едно мъдро поведение на самия ЕС и без чисти политици, свети политици, ето, наскоро беше 3 март, значи има българи, които са достойни и не са корумпирани, без такова поведение просто България няма бъдеще. Всеки в момента се е вторачил в личните си печалби, в сметките си в швейцарски банки и във вилите си на Халкидики. 

Чуйте звуковия фал:


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Памет за репресираните през 1953 г. тютюноработници

Мемориална плоча в памет на репресираните от комунистическата власт тютюноработници при стачката през 1953 г. ще бъде открита в Пловдив по инициатива на Съюза на офицерите от резерва „Атлантик“ и Клуб на жените ДСБ Пловдив, с подкрепата на Министерството на отбраната.  Паметният знак е поставен на  ул. Велико Търново №75, (на сградата на..

публикувано на 20.11.24 в 06:14

Съдът назначи нова експертиза за кариерите над Белащица

Делото в Административния съд в Пловдив за това дали кариерите за инертни материали над Белащица могат да възобновят работа бе отложено за декември.  Това съобщи а двокат Снежана Стефанова в програма "Ден след ден". На днешното заседение бе изслушана тройна експертиза от специалисти по водите, която казва ,че по никакъв начин кариерната дейност..

публикувано на 19.11.24 в 16:16

Разделянето на жп маршрутите на 3 лота води до по- малко влакове

БДЖ остава монополист в обществената услуга за превоз на пътници. Това е регламентирано от решение на служебното правителство от 30-ти октомври. В същото време Синдикатът на железничарите към КНСБ поиска среща с транспортния министър Красимира Стоянова, която в медиите обяви, че ще разделят жп маршрутите на три лота. " Дошло е време за..

публикувано на 19.11.24 в 16:00

Община Хисаря планира по-високи данъци, включително такса смет

Община Хисаря планира да повиши 3 местни данъка - такса смет, туристическия и патентния данък на територията на Хисаря и 11-те населени места в общината. Предложението е публикувано за обществено обсъждане на сайта на общината. Туристическият данък за категория „1 звезда“ се променя от 0,47 лв. на 1.00 лв; категория „2 звезди“ – от 0,58 лв...

публикувано на 19.11.24 в 15:18

Повече дейности обуславят повишените разходи за чистота

Увеличената с 16 милиона лева план-  сметка за поддържане на чистотата на Пловдив за 2025-та година ще гарантира по- добро изпълнение на дейностите по метене, миене и извозване на отпадъка, заяви в предаването „Точно днес“ заместник - кметът по екология и здравеопазване Иван Стоянов. Проектът на документа е в процес на обществено обсъждане и..

обновено на 19.11.24 в 13:50