Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Трябва да бъде създадена нова и модерна железница

БДЖ от две години е в будна кома, твърди доц. Симеон Ананиев – председател на Асоциацията на ж.п.  превозвачите.

По начина, по който съществуват железниците, за тях няма спасение, защото имат задължения, кредитори, запори. В същото време те имат бъдеще, нужна е нова железница. Не може тя да остане извън общото развитие на обществото.


В 19 и част от 20 век ж.п.транспортът е бил основен двигател за развитие на обществата и бизнеса, но през последните десетилетия ситуацията, и с движението на хората, и с доставките, е коренно различна. 

Появиха се нови видове транспорт, които изтласкаха железниците. Все по- популярни стават споделените пътувания и споделените икономики и това ще бъде определящо, коментира Ананиев и посочи, че 30 хиляди са членовете на сайт за споделени пътувания само между София и Пловдив. Всички студенти  пътуват така. Според прогнозите на ЕК това ще се развива.  

Във всички европейски страни железопътния транспорт го има, но той трябва да е ориентиран към действително пътуващите хора. За тях трябва да бъде осигурен модерен влак, с интернет. Според него новата железница, дори самите вагони, трябва да се строят в България. Заводите в  Септември и в Русе имат този капацитет. 

Навсякъде се говори за мобилност, трябва да има алтернативност, а не да се разбива един транспорт, за сметка на друг. Необходима е национална транспортна схема, която трябва да направи държавата, е тезата на доц. Ананиев. 

Той обясни, че новата железница може да бъде създадена, както беше направено с България еър - учредява се нова компания. Гърция продаде железопътната си компания на Италия и си учреди нова. Трябва да бъде създаден хоризонтален холдинг, както е в  Германия, Австрия, Чехия, каза още председателят на браншовата организация. 

По думите му, в холдинга трябва да участват БДЖ "Пътнически превози", "Товарни превози", НКЖИ, частни превозвачи, фирмите , които осигуряват превози. Всички трябва да са в една обща система, а ние преди време разделихме БДЖ и НКЖИ, коментира той. 

Доц. Ананиев смята, че държавната собственост не е само лоша, но трябва мениджърът да се назначава с конкурс и да не бъде сменян от всяко правителство. Мениджърът трябва да дойде с екипа си и да му бъде дадена възможност да реализира програмата си.

В транспорта ще победи споделеното лоби и новите технологии, убеден е той.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Жизнено важно е биомаркерите да се плащат от НЗОК

България е единствената държава в Европейския съюз, в която биомаркерната диагностика в онкологията не се заплаща с публични средства. Недопустимо е заплащането на биомаркерната диагностика от НЗОК да продължава за поредна година да се отлага, докато десетки пациенти се борят за живота си и достъпът им до иновативна терапия зависи от тов дали..

обновено на 20.01.25 в 07:59

Алексей Кожухаров в "Добро утро, ден!"

В рубриката ни „Добро утро, ден!“ тази седмица гостува известният актьор, режисьор и сценарист Алексей Кожухаров. Още от ранна детска възраст той се ориентира към актьорската професия, а първата си житейска роля изиграва, когато попада в казармата, но не иска да става танкист. Споделя, че винаги има какво да прави. Но с усмивка припомня..

обновено на 17.01.25 в 17:09

Коалиционни конструкции като новия кабинет имат дълъг мандат

Националният изпълнителен съвет (НИС) на СДС на свое заседание е взел единодушно решение да подкрепи правителството на коалиционните си партньори - ГЕРБ, защото това се налага в момента. Това заяви в програма "Точно днес" евродепутатът от ЕНП, седесар и началник на кабинета на президента Петър Стоянов Илия Лазаров.  Той припомни, че подобна..

публикувано на 17.01.25 в 16:55

ДАНС не ни каза защо е забранила достъпа на Зингаревич в България

Изслушването на ДАНС и службата за разузнаване породи повече въпроси отколкото отговори и още повече съмнения.  Това коментира за Радио Пловдив местният депутат от „Възраждане“ Ангел Георгиев за изслушването на шефа на ДАНС за забраната на собственика на „Ботев“-Пд Антон Зингаревич за влизане в България.  Той обаче направи уговорката, че не..

публикувано на 17.01.25 в 16:15

Няма да е лесно на сегашната тройна коалиция

В първия работен ден на новото правителство стана ясно, че кадровите промени ще започнат от вторник. До тогава Съветът за съвместно управление ще обсъди предложенията на партиите за новите назначения, като последната дума ще има премиерът Росен Желязков. Как ще се разпределят кадрите на отделните партии,  ще има ли взаимен контрол по..

публикувано на 17.01.25 в 15:49