Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Трябва да бъде създадена нова и модерна железница

БДЖ от две години е в будна кома, твърди доц. Симеон Ананиев – председател на Асоциацията на ж.п.  превозвачите.

По начина, по който съществуват железниците, за тях няма спасение, защото имат задължения, кредитори, запори. В същото време те имат бъдеще, нужна е нова железница. Не може тя да остане извън общото развитие на обществото.


В 19 и част от 20 век ж.п.транспортът е бил основен двигател за развитие на обществата и бизнеса, но през последните десетилетия ситуацията, и с движението на хората, и с доставките, е коренно различна. 

Появиха се нови видове транспорт, които изтласкаха железниците. Все по- популярни стават споделените пътувания и споделените икономики и това ще бъде определящо, коментира Ананиев и посочи, че 30 хиляди са членовете на сайт за споделени пътувания само между София и Пловдив. Всички студенти  пътуват така. Според прогнозите на ЕК това ще се развива.  

Във всички европейски страни железопътния транспорт го има, но той трябва да е ориентиран към действително пътуващите хора. За тях трябва да бъде осигурен модерен влак, с интернет. Според него новата железница, дори самите вагони, трябва да се строят в България. Заводите в  Септември и в Русе имат този капацитет. 

Навсякъде се говори за мобилност, трябва да има алтернативност, а не да се разбива един транспорт, за сметка на друг. Необходима е национална транспортна схема, която трябва да направи държавата, е тезата на доц. Ананиев. 

Той обясни, че новата железница може да бъде създадена, както беше направено с България еър - учредява се нова компания. Гърция продаде железопътната си компания на Италия и си учреди нова. Трябва да бъде създаден хоризонтален холдинг, както е в  Германия, Австрия, Чехия, каза още председателят на браншовата организация. 

По думите му, в холдинга трябва да участват БДЖ "Пътнически превози", "Товарни превози", НКЖИ, частни превозвачи, фирмите , които осигуряват превози. Всички трябва да са в една обща система, а ние преди време разделихме БДЖ и НКЖИ, коментира той. 

Доц. Ананиев смята, че държавната собственост не е само лоша, но трябва мениджърът да се назначава с конкурс и да не бъде сменян от всяко правителство. Мениджърът трябва да дойде с екипа си и да му бъде дадена възможност да реализира програмата си.

В транспорта ще победи споделеното лоби и новите технологии, убеден е той.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Не очаквам промяна на мандатите в НС след решението на КС

Конституционият съд възложи на Централната избирателна комисия да извърши преизчисление в национален мащаб на резултатите от произведените на 27 октомври миналата година избори за народни представители.  Това стана след като при повторното преброяване на резултатите 2 200 секции несъответствия бяха открити в близо половината. Математикът и..

публикувано на 27.02.25 в 16:25

Пловдивчани по-скоро пазаруват, отколкото да бойкотират

В деня на третия бойкот пловдивчани пазаруват в големите хранителни магазини, показа репортерска проверка на Радио Пловдив. Паркингите на големите вериги също са доволно пълни.  Министър Тахов видя редукция на цените на веригите след бойкотите Някои от купувачите дори бяха забравили, че за днес е обявена трета протестна акция и призив да..

публикувано на 27.02.25 в 11:01

Над 10 млн. и 700 хил. лв ще получи Пловдив за озеленяване

Над 10 млн. и 700 хил. лева ще получи Пловдив за озеленяване на градската среда.   Договор за това по програма „Околна среда“ подписаха днес министърът на околната среда Манол Генов и кметът Костадин Димитров.  Така ще бъдат премахнати калните пeтна в междублоковите пространства като мярка за пречистване на въздуха с намаляването на фините..

обновено на 27.02.25 в 10:49
Димитър Георгиев, финансист

Кампанията за еврото- още преди юни, а валута да се обменя 10 г.

Информационната кампания за влизането в еврозоната е много закъсняла, затова не трябва да чакаме решението на ЕК през юни, а трябва да започнем още сега. Това каза финансистът и анализатор на международните пазари Димитър Георгиев. Добави още, че един месец след приемането на еврото е достатъчен срок за разплащане в магазините паралелно с..

публикувано на 27.02.25 в 10:31
Иван Игов

Време е мълчаливото мнозинство да реагира срещу насилието

Агресията в юношеската възраст може да се приеме в рамките на нормалното, когато става дума за отделни пререкания или сбутвания, особено при момчетата, които понякога не могат да сдържат емоциите си. Неприемливо и ненормално обаче е, когато група деца тормозят един или повече връстници и то в продължение на дълго време. Това е тормозът в..

публикувано на 26.02.25 в 17:29