Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Крачиш през живота, развълнуван, неразвълнуван, крачиш през сцената, всичко е взаимозаменяемо, в реквизитната държава са те обучили по-добре или по-зле; заблуда! Това е част от речта при връчването на Австрийската държавна награда на един от най-интересните съвременни писатели Томас Бернхард, който не се колебае да нарича нещата със собствените им имена, при това с хирургическа точност. Негови текстове са в основата на представлението „Повече не или така нареченият Бернхард“ на Сдружението за съвременно изкуство в условия на високо напрежение „Нейно Величество Тенджерата под налягане“, което ще има премиера в събота, 14 януари в ДНК. Идеята и концепцията са на Ида Даниел и Александър Митрев. Текстовете от Бернхард са в превод на Александър Андреев и Владко Мурдаров, а музиката на Тодор Стоянов и Александър Даниел. Провокативният Бернхард, познат вече добре на българския читател, но не и на театралния ни зрител, може би ще се окаже актуален освен за австрийската, също и за българската ситуация. Времето, в което живеем, е пресъздадено от Бернхард с цялата си несигурност, безперспективност и липса на опори, свят, в който социалните проблеми се задълбочават, а институционалните и финансови принуди са все по-осезаеми, време, в което е много трудно човек да удържи натиска и на възраждащия се национализъм. Представлението „напомня на лекция, в която методът на изследване е поставянето под въпрос: на държавното, на националното, на социалното, на институциите, на наградите, на финансовите отношения, на приятелствата“.