Законопроектът за държавния бюджет бе одобрен тази седмица. Финансовият министър определи рамката като консервативна и изпълнима, а финансисти като рутинна и предпазлива.
Любомир Дацов: Увеличаването на доходите става като произвеждаш повече, всъщност като има реална икономика. Ако чакате от бюджета да ви увеличи доходите просто сте от грешната страна на мисленето и на очакванията. Много е сложно да го обясняваме на пенсионерите – сегашната система плаща пенсиите от тези, които работят. Тези, които работят в момента са много малко или ги няма в България, т. е. няма как пенсиите да са по-високи, независимо кой политик какво им обяснява, защото има едно математическо правило, че ако трима човека работят в една страна и издържат с това един пенсионер, то тогава пенсиите могат да варират между 70 – 75 % от заплатата, която са взимали хората. Ако двама човека работят и издържат един пенсионер, то това ниво на пенсиите може да бъде между 50 – 55 % от заплатата, която те са взимали. Но това, когато, както е в България, имаме съотношение един работещ – един пенсионер тогава пенсията не може по никакъв начин да бъде по-голяма от 40 – 45 %, независимо колко са големи социалните осигуровки просто, защото има един такъв праг, над който ако ги вдигнеш просто хората не плащат, защото няма как да си го позволят. Те и без това социалните осигуровки в момента не са малки. Така че при тази система, която съществува, а друга горе-долу по-добра трудно е да се каже, че е измислена, това е ситуацията в България. Всички други обещания, които идват от някакъв друг сектор просто са политически внушения, но не са свързани с реалността. Дали политиците или самите хора са виновни за демографията, за раждаемостта и за останалите неща, което е основната причина за тези нива е много дълъг разговор.
Това, което може да направи бюджета – бюджетът може да даде една стабилна рамка, първо, за развитие на икономиката, защото той регламентира тези отношения. Ръстът е много малък в сравнение например с Румъния, но в сравнение с много от другите страни в Европа е, да кажем, нормален. Заложен е около 2,5 процента ръст за следващата година, който ще бъде по-нисък от тази година, защото просто през следващата година има много неясноти, рискове, има забавяне на световната икономика. Виждаме, че има такива политически събития като войни в близките на нас държави като Сирия, ако щете, скритата война в Украйна - също дава отражение. Така че има много рискове и неизвестности в света, които за съжаление все повече и повече са задълбочават и това дава отражение и върху търговията, и от там върху икономическата динамика и заетостта. Следващата година е с много предизвикателства, но друг е въпросът, че изчисленията, които правим ние - нямаме потенциал за растеж, т. е. дори да имаше много, много благоприятни условия в света, които да подпомагат нашите износи и от там заетостта, нямаше да бъде кой знае колко по-голям растежът за достатъчно дълъг период, защото в една година може да има нагоре – надолу вариации, но ако го осредните за няколко години той не може да бъде много висок – щеше да бъде например около 3 – 3,2 % или нещо подобно. А България, за да достигне средното ниво на качество на живот трябва да расте изпреварващо с разлика то 3 до 4 % спрямо средното ниво за Европа, което ще рече, че ние трябва да имаме между 5 и 6 % устойчиво няколко години растеж, за да се придвижим напред.
С моите пари да ме подпомагате, защото данъците са на хората, те не са на правителството, така че от тази гледна точка – да, има едно подпомагане и пренасочване парите на обществото в посока към крайно нуждаещите се или това трябва да бъде принципът. Аз не съм много сигурен, че това е точно така, защото ако погледнете няма система в бюджета, която действително да потвърждава това нещо, т. е. бюджетът още се планира още количествено – едни пари отиват някъде, но какъв е ефектът в момента системата не съществува да бъде изменен този текст. Това е много условно твърдение. Но ако трябва да подреждаме приоритети поне това, което аз виждам от числата, на първо място е отбраната и сигурността.
За здраве има повече пари. Аз съм човекът, който поне от 2005 г. твърди, че при този модел, който съществува в момента той си е някакъв български такъв побългарен модел, който е достатъчно изкривен, съжалявам да го кажа, трудно могат да бъдат решени проблемите, които от години стоят на повърхността.
Всъщност големият проблем е, че съществува една здравна каса и тя не може да осигури система, първо, на контрол достатъчно добър и, второ, на система на селектиране на качеството, т. е. стимулиране на болниците да предоставят едно по-добро качество. От там идва всъщност проблемът. Иначе парите за следващата година традиционно ако погледнете за здравеопазването пари винаги са се давали и е имало винаги достатъчно увеличение на средствата независимо, че спрямо другите държави парите за здравеопазване спрямо другите държави в България са относително ниски, но ако ги погледнете с доплащанията, които прави населението, те са нормално средноевропейско ниво. Така че по-скоро тук разговорът трябва да бъде за насочването на парите, за ефективността на тези пари в самата здравна система и има редица отговори, които например скандали с ваксините просто са олицетворение на това, което трябва да питаме, непропорционалното нарастване на сумите за лекарства, което поставя образно казано поставя много такива въпроси, които са нелицеприятни.
Политологът от Българския институт за правни инициативи Теодор Славев коментира за Радио Пловдив бъдещето на коалицията ГЕРБ, "БСП- Обединена левица" и "Има такъв народ" и споразумението им с "Демокрация, права и свободи – ДПС" както и предложения проектокабинет „Желязков“. Според него за всички е по-добре да имаме редовно правителство,..
Социологът от агенция „Мяра“ Яница Петкова коментира коалицията „три и половина“, която формира мнозинството за правителство. По думите й във всички случаи ДПС- ДПС печели от участието си в него. Свикнали сме да се виждаме ИТН като непредвидим партньор, но участието в управлението може да промени това, а БСП е в трудна вътрешно - партийна..
Песимистично са настроени пловдивчани спрямо новия кабинет на ГЕРБ-СДС, БСП и Има такъв народ, подкрепен от Алианса за права и свободи. Едни смятат, че е добре да има правителство, за да не влизаме отново в изборна спирала, други не вярват правителството да има перспектива, а на трети предложението им напомня за тройната коалиция с премиер..
Президентът Румен Радев връчи мандата на Росен Желязков, който беше посочен за министър-председател от ГЕРБ-СДС . Кандидатът за премиер беше обявен от Теменужка Петкова. "Взехме единодушно решение Росен Желязков да получи проучвателния мандат за съставяне на правителство. Той е преминал през всички етапи на държавната администрация. Безспорен..
Ще доведе ли плащането на 20% ДДС на държавата при продажба на жилище до нов скок в цените на имотите? Според експерта по сделки с недвижими имоти Мирослав Язов цените им ще се повишават през идните години не само заради ДДС, данъци и др., а и поради новите изисквания към качеството и вида на новите строежи. По думите му ще има голямо преместване..