Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Нонсенс са рекламните материали на МОН и МЗХ

В програма "Точно днес" разговор с Радина Ралчева, PR и председател на Българското дружество за връзки с обществеността.

С нея говорим за рекламните кампании на Министерството на образованието и науката (МОН), последвани от Министерството на земеделието и храните (МЗХ), които пък измислиха да рекламират селската програма с термоси и меню за маса за над 900 000 лева.

Разговаряме и за политическия ПР, който има слогани, но няма личности за избор.

Според Ралчева комуникационен абсурд е това, че се случват подобни кампании - слоганите да изпреварват кандидатите за президентския вот. Това е безсмислено, защото реално кандидатът трябва да е носител на това рекламно послание, поясни още Ралчева.

Радина Ралчева: Тази тема според мен е по-дълбока и това проявление, което виждаме с тези обществени поръчки и цитираните от вас, то е проявление на едно фундаментално неразбиране за какво служат комуникациите изобщо. Аз имам две предположения, всъщност представям си три причини, които могат да водят до това като третата е комбинация от първите две. Първата причина е, че евентуално тези обществени поръчки за комуникационни материали се изготвят от чиновници, които нямат абсолютно никаква представа за какво става дума. Второто ми предположение е, че тези обществени поръчки се правят по този начин съвсем целенасочено, за да могат да се развиват определени корупционни практики и третото ми предложение е, че става дума за комбинация между двете, което е може би най-вероятното. За да разберат може би и слушателите, тук става дума за задължителни, комуникацията е задължителен елемент от всички тези европейски проекти. Това не е случайно. Идеята на тези европейски пари, които всички ние ползваме не е просто да ги вземем и да ги усвоим по някакъв начин, а тук всички говорят за усвояване, това го знаем, идеята на тези пари е да подобрят качествено начина на живот и да повлияят на нагласите, манталитета, поведението на бенефициентите по тези проекти. Затова и към тези проекти има елемент на комуникации. В този смисъл, когато ще извършваме комуникации по даден проект ние трябва да помислим на кого говорим, какво искаме да кажем и по какъв начин – чрез материали, събития или някакви други дейности, да предадем тези послания така, че те да стигнат до тези хора, които са ни важни по отношение на проекта. В този тип поръчки, които вие цитирахте това е просто механично производство на някакви рекламни сувенири, които нямат абсолютно никаква връзка с програмите, които комуникират. И сега стигам до вашия въпрос – отговорът му е, разбира се, не, не можете да рекламирате образователни програми, каквито и да е образователни програми, каквото и да е, свързано с образованието, със запалки. На кого ще ги раздаваме тези запалки? На учениците, може би? Да стимулираме този здравословен начин на живот? Какво ще правим с тях?

Радио Пловдив: Какво ви впечатли още в тази поръчка?

Радина Ралчева: Ние имаме комплекти инструменти за ремонт – клещи и отверки, имаме луксозни джобни ножчета, имаме брандирани стъргала и метлички за почистване на стъкла на автомобили, силиконови гривни, имаме някакви безумни неща. Наред с това разбира се видях, че има някакви диплянки, брошури, флайери, стикери, плакати и може би неща ако ги видя какво представляват и как са замислени могат да бъдат все пак адекватен комуникационен носител към такъв проект. Но останалите работи са просто, не знам как да ги нарека.


Радио Пловдив: Вероятно невъзможни за реклама?

Радина Ралчева: Те са нонсенс, те нямат никакъв смисъл в това, което се опитват да представят. Същото е и с другия проект на Министерството на земеделието и  храните, който цитирахте. Това са проекти, които имат съвсем конкретни целеви групи. Те искат да говорят на хората и да променят нещо в начина, по който се случват някакви дейности, свързани със земеделието или образованието. Но нали си представяте, че това не е възможно да се случи чрез използването на подобни рекламни носители.

Радио Пловдив: Просветният министър Меглена Кунева нареди незабавно да се спре тази обществена поръчка, може би от малко срам, че излезе в общественото пространство така или иначе и, че тези два милиона лева не са похарчени по най-добрия начин, сега Десислава Танева дали ще стигне до такова заключение за тези над милион за реклама на селската програма или не очаквате до там?

Радина Ралчева: Трудно ми е да прогнозирам, да очаквам да има все  пак някакви реакции, защото управляващите в България са показани, че те реагират когато видят, че хората имат някаква остра реакция към техни абсолютно неадекватни действия. Мога да кажа друго – тези пари, които са заложени за комуникация в тези два проекта, за които ние знаем, те могат да бъдат похарчени абсолютно рационално.

Радио Пловдив: Щях да ви питам за това – кажете, моля, за какво може да се насочат, г-жо Ралчева, тези два милиона, примерно в оперативната програма „Наука и образование за интелигентен растеж”?

Радина Ралчева: За да коментирам по-конкретно би трябвало да познавам по-добре. Подобен тип програми би трябвало да намерят форма за общуване, пряка форма за общуване, директна форма за общуване с хората, които ще получават пари по тези проекти или ще участват под някаква друга форма в тях и да говорят за ползите от тези проекти, за промяната която цели да генерираме – т. е. да ангажират тези хора в процеса на осъществяване на проектите по начин, който ще доведе до възпроизвеждане на практиките от тези проекти и в бъдеще. Идеята е не да се похарчат парите, а тези пари да доведат до промяна в начина, по който се извършват някакви дейности, така че те да се извършват по-добре.

Радио Пловдив: Към другия въпрос, който искам да не пропуснем, г-жо Ралчева, политическият пиар, който ще ни залива сега, очакват ни септември и октомври – два много горещи месеца? Как тълкувате всичко, което правят партиите? Ето, например управляващата партия ГЕРБ излезе със слоган, но пък нямат кандидат.

Радина Ралчева: Това за мен е също комуникационен абсурд. Изборите за президент по същество са мажоритарни избори, не са разписани като такива, но ние избираме някакви  личности и тези хора заемат позиция, която е символ на ключовата държава и разбира се има набор от правомощия, които са важни. Да изграждаш комуникационна стратегия и да представяш слоган, визуални концепции или каквото и да е друго, без да имаш лицето, персоната, около която се гради тази кандидатура това е безсмислено, защото реално този човек, който е кандидат на дадена партия, той би трябвало да бъде носител на посланието и то да е комбинация, да речем, между негови персонални качества, силни страни, философия на управление и политическо поведение и да речем политическите практики на партията, която представлява или която го излъчва. В този смисъл ГЕРБ, когато анонсиран слоган, без да имат кандидат, това е напълно безсмислено. И още нещо, аз го четох, мисля, че беше „Работим в интерес на гражданите”, този слоган няма много връзка с президентската институция. Този слоган, първо е изключително банален. Значи, всяка политическа власт работи в интерес на гражданите или поне би трябвало. Казването „Ние работим за гражданите” е все едно да кажете на някой „Небето е синьо”. Няма нищо в това, то не дава нищо на хората, с които работите. Но в смисъла на демократичното съществуване на политиката такъв слоган няма абсолютно никакво значение и той не представлява никакво послание.

Радио Пловдив: Това, че генералите влизат в битка струва ли ви се успешен ход от страна примерно пък на левите?

Радина Ралчева: За мен влизането на генералите в политическата битка е по-скоро някакъв сигнал за ретроградност отколкото всичко друго и затова не мога да го приема като положително явление, ние вече си имаме един генерал в политиката, знаем какви са резултатите от неговото присъствие там и аз имам дълбоко съмнение, че хората под пагон са добри политици по ред причини. Нямаме и практика да показва, че  те са добри политици. В този смисъл намирам хода на БСП за доста странен.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
Мирослав Язов

Заради ДДС върху имотите хората ще купуват от инвеститорите

Ще доведе ли плащането на  20% ДДС на държавата при продажба на жилище до нов скок в цените на имотите? Според експерта по сделки с недвижими имоти Мирослав Язов цените им ще се повишават през идните години не само заради ДДС, данъци и др., а и поради новите изисквания към качеството и вида на новите строежи.  По думите му ще има голямо преместване..

публикувано на 15.01.25 в 11:06
Христо Панчугов

Шансът кабинетът "Желязков" да е устойчив не е малък

Шансът правителството, което ще предложи Росен Желязков, да се превърне в устойчиво не е малък. Това коментира политологът Христо Панчугов часове преди връчването на първия мандат на ГЕРБ-СДС, за който стана ясно вчера, че ще получи подкрепа от групата около Ахмед Доган.   Според Христо Панчугов е възможно кабинетът да бъде устойчив, тъй..

публикувано на 15.01.25 в 10:19
Даниел Спасов

В Прослав недоволни от ремонт, общината: "Всичко е оправено"

Жители на пловдивския квартал „Прослав“ са недоволни от извършените строително-ремонтни дейности на пет улици, продължили повече от половин година. Според тях на места инфраструктурата не е напълно възстановена, а там, където ремонтите са приключили, са извършени некачествено. Хората искат районната администрация да им обърне внимание, в..

публикувано на 14.01.25 в 16:10

По места има честни социалисти, ръководство не остана

БСП ликвидира възможността за собствената си алтернативност за управление на България. Това заяви в интервю за Радио Пловдив Петър Мутафчиев, член на НС на БСП и бивш лидер на Областен съвет на БСП в Пловдив, който коментира решението на БСП да влезе в кабинета „Желязков“. „Едно такова решение е противоуставно, защото НС е длъжен да..

публикувано на 14.01.25 в 15:47

"Порциите" в новото правителство са вече разпределени

По всичко изглежда, че договорките за съставяне на правителство вече са направени. Разпределението на „порциите“ удовлетворява участниците. Този кабинет ще бъде правителство на малцинството, защото всички партии – участници в него са много слаби като електорална подкрепа, а мнозинството е на избиратели, които не гласуват и не подкрепят..

публикувано на 14.01.25 в 15:20