Когато културата успява да създаде икономика и иновации и когато хората са стимулирани да се развиват, парите нямат съществено значение. Подобна теза тежи на мястото си, ако обаче е изречена в контекста на гарантирания финансов лукс от 80 млн евро. Какво означават тези пари - формалност, богатство или минимален ресурс за мащабите на позитивна идея, каквато е Европейската столица на културата? За пътя, който Пловдив трябва да извърви до 2019 г. и извървения път от настоящата европейска столица на културата Вроцлав – 2016 - чуйте директора на Вроцлав ЕСК 2016 Кшищоф Май и кмета на града Рафал Дуткиевич
Директорът на ЕСК – Вроцлав 2016 Кшищоф Май - енергичен човек, приветства българските журналисти за спечелената от Пловдив титла подчертано сърдечно и с неприкрито подчертана симпатия към България и няколкото българска града, които самият той е посетил. Споменава ги точно. Срещата с него бе в т.н. център Барбара – както поляците умилително са назовали офиса на информационния център на ЕСК между стария пазар и операта. Сградата, в която се намира този офис е обновена, преди времето на промените на това място е имало магазин за обувки, а преди това непретенциозен ресторант, където са се събирали дисидентите. В „Барбара“ и пресцентъра има движение, непрекъснато се представят изложби и книги, мястото е активно средище за общуване на любопитните към културните събития хора, които могат да идват тук дори с домашните си животни. Общувайки с 20-вековната история на Вроцлав гостите ще успеят да се запознаят с нея, казва Кшищоф Мей. Представя себе си като упорит и като най-дългогодишния директор на европейска културна столица, считайки, че най-лошото, което може да й се случи, е мениджърският екип да бъде подменян през две години. Солидарност, и студентските обединения, създадената като отзвук на събитията от 82 г. във Вроцлав „Оранжева алтернатива“ и голямото наводнение от 1997 г. са двете най-ярки събития – обединили жителите на Вроцлав. Съизмеримо с мащаба им е очакването на Кшищоф Май за презентиране на полската култура пред цяла Европа, каквато е същността на ЕСК. Радвам се, че сме заедно във Вроцлав, обръща се към журналистите директорът, правейки алюзия с логото на Пловдив 2019-та – „Заедно“. Подготовката за културната столица във Вроцлав стартира преди 3 години с активното участие на самите граждани, подчертава Май, А моделът на Вроцлав е безпрекословно признат от Брюксел като успешен. Затова Май омаловажава журналистическия въпрос за бюджета, с който градът успява да осъществи организацията на културното събитие. И се обръща към пловдивските журналисти със специална молба да щадят УС на „Пловдив 2019“, да им задават по-малко въпроси.
Формулата на успеха е категорична и проста. Най-важна е инициативата на самите граждани. Но тъй като всичко все пак се прави с пари, следва и отложения отговор на въпроса за количеството им – също така категоричен Късметлия съм, че съм щастлив директор, понеже кметът на Вроцлав получи средства от Правителството, от него аз успях да получа и още и още малко – от спонсорите. Имаме 80 млн евро.Това е един от най-големите бюджети в историята на Европейските столици на културата, казва Май, между другото съизмерим с годишната издръжка на град Пловдив.
От тези пари държавата е осигурила 32 млн евро. Културата обаче не е математика и е естествено някои от проектите, с които самите граждани са кандидатствали преди 5 години впоследствие да не успеят да бъдат реализирани. А проектите са над 200. Впечатляващ сред тях е този - с издадени стихове-хайку на група от 8 пенсионери, които съвместно са се грижели за градинките в междублоково пространство. Стиховете са преведени на английски език, а след това и на японски, където ги коментират като изключителни, подчертава Кшищоф Май. Но сега е все още 2016 и претенциите към Пловдив ще се умножат рязко след 2017-та – тогава всички ще имат претенции към програмата, към представените проекти – с повече предпочитания към експерименталните и уличните или към класическите...подчертава Май и добавя, че Пловдив се подготвя много добре и навреме за тази титла. Трябва да кажем на хората, че не всичко трябва да се харесва на всички, а всеки да избере тази част от рограмата, която му харесва. Кметът на града ми постави три основни задачи...Първата: два пъти повече жители на града да участват в събитията. Втората: два пъти повече туристи да посетят Вроцлав в сравнение с 2013 г. и третата – Вроцлав да стане европейска метрополия – т.е. градът да бъде разпознаваем като Варшава и Краков. Резултатът: два пъти повече жители участват в културата, а туристите са три пъти повече. Очаквахме 4 млн туристи, но се надявам да са 6 млн.
Докато Пловдив очаква промяната на визията на бившия партиен дом, за което има и нелоши проекти, пловдивчани станаха свидетели на кощунственото посегателство върху сграда –паметник на културата. Кшищоф Май не скри възмущението си от факта за разрушаването на тютюневия склад в Пловдив. Как ЕС следи подготовката за европейска столица на културата - стриктно, от много близо,т.е. на всеки 6 месеца с пълен отчет за свършеното и с трудни диалози, изпълнени с препоръки от членовете на комисията в Брюксел – голямата част от които бивши директори на Европейски столици на културата, опитващи се да наложат своя модел. Бях щастлив, когато Брюксел ни похвали за модела, който Вроцлав избра в сътрудничество с хората и направеното от културните институции. Вроцлав винаги е бил столица на културата, сега получихме титлата и формално, така ще бъде и с Пловдив, надявам се и с Русе и още...... да се срещаме много по-често, като културни столици ... във Вроцлав, заяви директорът на Вроцлав 2016 ЕСК Кшищов Май.
Известно е, че всяко следващо поколение има по-висок коефициент на интелигентност от предишното. Но от края на 90- те години коефициентът пада. Защо? Това питаме с програмиста и създател на сайта "Дигитални истории" Георги Караманев. Води ни книгата на Д-р Хансен "Инстамозък". Наистина ли епидемията от невежество ще се разширява???
Поетът Владислав Христов е тазгодишният лауреат на наградата за поезия „Иван Николов“. На тържествена церемония в Пловдив той получи приза от Красимир Лозанов от „Жанет 45“. Издателството връчва самостоятелно отличието за 28-и път без друга институционална намеса. 48-годишният автор бе отличен за книгата си „Пойни птици“ от жури в..
Тази година за първи път в програмата на фестивала Франкофоли ще участва и голямата Лили Иванова. 11-ото издание на най-големия международен франкофонски фестивал у нас ще се проведе на Гребнабаза в Пловдив на 20 и 21 юни 2025 г . В съботната фестивална вечер Лили Иванова ще завладее публиката със своето неподражаемо присъствие и магнетичен глас...
Шестима поети се състезават за Националната награда за поезия „Иван Николов“, учредена от пловдивското издателство „Жанет 45". Тържествената церемония по връчването на приза е тази вечер в Музейната галерия „Димитър Георгиев“ на ул. „Съборна“. Журито в състав Мирела Иванова – председател, Кристин Димитрова и Георги Гочев излъчи шестте..
Асоциацията на куклените театри АКТ-УНИМА, България отбелязва Световния ден на кукления театър с програма в цялата страна. От 21-ви до 23-ти март в тринайсет български града (София, Пловдив, Варна, Бургас, Стара Загора, Русе, Сливен, Габрово, Хасково, Шумен, Добрич, Тервел и Балчик) ще се проведат множество театрални представления и специални..