Общинският съвет на Пазарджик ще решава след броени часова за забраната за носене на облекло, покриващо лицето и тялото на обществени места.
Р. П.: Г-н Харалампиев, да уточним последно - днес Общинският съвет в Пазарджик едно предложение ли ще гласува,т. е. това на НФСБ и Народен съюз? Или все още се обсъжда възможността да се гледа и предложението на кмета Тодор Попов?
Хари Харалампиев: Аз най-напред ще кажа следното: проблемът с бурките като че ли стана злоба на деня. Вярно е, че имаше две предложения – едното е от групата на Благо Петров, другото предложение е от кмета Тодор Попов. Вчера на едно общо заседание между представителите на отделните групи се е стигнало до предложението днес да бъде предложен един общ проект, който да бъде гласуван. Но преди да бъде гласуван този проект, идеята за премахването на бурките от определена част от жителките на Пазарджик беше подложена на обществено обсъждане на 22 април 2016 г. в залата на Общинския съвет. Акцентира се върху това, че не е в битността на българските граждани и най-вече на жените да закриват лицата си. Спори се дали това е част от тяхната религия, дали подобно нещо е залегнало в Корана. Аз се опитах неведнъж да разлиствам тази свещена за мюсюлманите книга, която при всички случаи е пронизана от човеколюбие. И никъде не срещнах нещо, което да вменява на жените да закриват лицата си.
И сега на вашия въпрос. По всяка вероятност ще се стигне до едно общо предложение, което ще внесе известна промяна в чл. 2 и се създава една точка 43-та от Правилника за Наредбата за обществения ред в Пазарджик. По памет мога приблизително да ви кажа какво съдържа тази нова точка към алинея 2. Казано е, че носенето на обществени места на облекла или аксесоари, които покриват лицето и пречат на идентификацията или разпознаването на лицата от граждани, органи на реда или технически средства. И сега забележете каква идея има в тази нова точка 43-та – забраната важи във всички официални институции и обекти на урбанизираната територия, свързана с предоставянето на административни, образователни или обществени услуги, както и на места за обществен отдих, спорт, култура, комуникация или обществено достъпни места. И сега, за да не се твърди, че има рестрикции и че се накърнява волята на жените, които изповядват исляма, казано е в тази точка, че не се прилага, ако облеклото се налага по здравословни причини или от професионална необходимост. Или е с временен характер в рамките на спортни, културни или други подобни прояви. И не само това. Те могат да си ги носят в домовете си или в официалните места за молитва на съответното вероизповедание.
В самото начало казах, че това едва ли не е злоба на деня. Аз съм проучил как някои държави са разрешили този проблем. Очевидно е, че след станалите атентати във Франция и в Белгия там вече забраната е обективен факт.
Р. П.: Извинявайте, че ви прекъсвам, адвокат Харалампиев, но преди да преминем към практиката в други европейски държави по тази тема искам да ви попитам – има един спорен момент между двете контактни групи. И това са санкциите за нарушаване на тази забрана. Какви трябва да са те – дали символични или да става въпрос за по-големи суми?
Хари Харалампиев: Контактната група вчера е стигнала до едно общо решение, което е залегнало в чл. 69 „а” от Наредбата за обществения ред и е прието, че глобата трябва да бъде при първоначално нарушаване в размер на 300 лв, а при повторно и всяко последващо нарушаване - глобата да бъде в размер на 1000 лв.
Р. П.: Разговаряхте ли с представители на ромската махала в Пазарджик? Изобщо някой от местната управа направи ли си труда да попита тези хора какво мислят и какви са техните притеснения?
Хари Харалампиев: Това може да каже контактната група, защото аз съм малко встрани от контактите на групата. Но очевидно е, че и медиите са особено активни тогава, когато се реши, че трябва да има една забрана по отношение на носенето на бурките и на други аксесоари. Естествено е, че преобладаващата част на ромското население счита, че това е сериозно накърняване на техните религиозни права, което е абсолютно невъзможно за възприемане.
Аз искам да ви кажа един факт, който едва ли някой го знае. Добре известно е, че аз бях един от адвокатите на т. н. Либийски процес. Бил съм над 30 пъти в Триполи. И ви казвам, цялата сериозност на нещата, за тези 30 пътувания и озоваването в столицата на Джамахирията аз видях един единствен път, едно единствено момиче, което беше забулено с бурка. По времето на Кадафи Джамахирията беше вече модерна държава. И младите хора въобще не се забраждаха, камо ли пък да закриват лицата си. Те носеха светски облекла. Така както и европейците. Следователно...да се твърди, че ще бъде накърнено религиозното чувство на нашите ромки е несериозно.
Р. П.: Ще ви цитирам обаче Красимир Кънев – председател на Българския хелзинкски комитет, който твърди – "Няма обществена належаща нужда, това не може да е мярка срещу тероризъм, защото произволното асоцииране на жените, които носят бурки, със заплахата от тероризъм, говори за антимюсюлмански предразсъдъци". В този ред на мисли...като изключим емоциите...Не се ли опасявате, че ако днес общинските съветници на Пазарджик приемат това предложение - за пълна забрана за носене на бурки на обществени места, дали то няма да бъде атакувано по съдебен път?
Хари Харалампиев: Аз уважавам мнението на представителя на Хелзинкския комитет, но като че ли той преувеличава това.Не се накърняват правата и религиозните ценности на хората, които изповядват ислямската религия, защото бурките пречат за един нормален контакт между хората. Но съгласете се, когато една жена, която е забулена с бурка, се озове в едно обществено заведение и иска някаква административно-правна услуга - как да познае служителката, че това е лицето, което се нуждае от съответната услуга? Очевидно е, че се преувеличават нещата, че ако се премахнат бурките, се накърняват съществено религиозните чувства на мюсюлманите. Това е едно ненужно преувеличаване.
Аз мисля, че в последна сметка разумът ще надделее. Човек трябва да покаже своето красиво лице. Премахването на бурката означава и един нормален контакт между хората. Самата бурка пречи за ресоциализацията на тази етническа общност, която живее на територията на България. В частност на територията на Пазарджик.Разумът ще надделее.
Р. П.: Да кажете как други европейски страни, например Франция, се справят с този проблем. Там също има такава забрана, закон, който постановява, че носенето на аксесоари, създадени да прикрият лицето на обществени места, не е позволено, а глобата е 150 евро.
Хари Харалампиев: Вероятно нашите общински съветници са погледнали към другите европейски държави и всъщност са се ръководили от това, което става във Франция, в Белгия. А вчера узнах, че съществува забрана за носене на бурки и в Каталуня. И в частност в Барселона. Това ми го каза доц. Симеон Евстатиев – наш съгражданин, който е твърде навътре в ислямската религия, а пък неговата съпруга Галя Евстатиева написа цяла монография за бурките и аз исках тя да присъства днес на нашата сесия, но се оказа, че има лекции в Софийския университет. И по обективни причини не може да присъства. А тя би внесла максимална яснота по въпроса за това облекло, за този аксесоар.
Р. П.: През последните дни чухме и много мнения, че всъщност жените в ромската махала, които носят бурки, получават пари за това. Не смятате ли, че е редно Община Пазарджик и ОбС да се позаинтересуват какво точно се случва в ромската махала? Освен забраните, които очевидно ще намерят консенсус на заседанието на местния парламент?
Хари Харалампиев: На вашия въпрос ще отговоря с едни мисли на великолепния руски писател и публицист Иля Еренбург. На едно място в „Хора, години, живот” той казва: „Когато очевидците мълчат, се раждат легенди.” Очевидно е, че очевидците са жените, които носят бурките. И те най-добре биха могли да кажат - получават ли съответно парично възнаграждение затова или не. Моето лично, дълбоко убеждение е, че се преекспонира тази тема. Струва ми се, че те носят тези бурки от религиозни подбуди. Би било видно, ако те получават съответни пари. Очевидно е, че икономическият им статус ще се повиши, а аз не забелязвам подобно нещо.
Р. П.: Благодаря ви за това участие. Чухте адвокат Хари Харалампиев – председател на общинския съвет на Пазарджик. Днес съветниците гледат едно предложение, което предвижда тотална забрана за носене на облекло, покриващо лицето и тялото на обществени места.
Цялото интервю можете да чуете в звуковия файл.
Тази седмица гост в „Добро утро, ден“ е лекоатлетката Пламена Миткова. Когато е 7-годишна, започва да тренира художествена гимнастика, но след четири години пътят й рязко завива в друга посока. Преориентира се към леката атлетика. Започва да се състезава за "Локомотив Пловдив" . Състезателка е по скок на дължина. Пламена..
Пия всякакви вина с хубаво качество, направени с майсторлък и с любов, каза председателят на енолозите в България Станимир Стоянов . Той уточни, че при дегустация опитните дегустатори могат бързо да определи качествата на виното. "Като се опита едно вино, като му се види цветът и ароматът, може да се даде адекватен коментар", посочи енологът...
През 2024 година България значително е разширила пазарите на вино в чужбина, каза министърът на земеделието и храните Георги Тахов. В Брестовица той участва в зарязването на лозята и празника Трифон Зарезан. Българско вино е изнесено не само в европейските страни, но и в САЩ и страни от Латинска Америка, които са традиционни производители. За този..
От сдружението на общините са поискали да бъдат предвидени средства за увеличение на заплатите на общинските служители. Това се е случило по време на срещата с министъра на финансите Теменужка Петкова. Увеличението, за което настояват е с между 20 и 25%, каза пред Радио Пловдив кметът на Карлово д-р Емил Кабаиванов, който е..
Започна безплатно езиково обучение по български език на над 150 бежанци, които живеят в Пловдив и са в трудоспособна възраст. За страната общата бройка, на обхванатите в проекта, ще достигне 1300 мигранти. Подобни курсове се провеждат в още 3 града в страната - София, Бургас и Харманли. Обученията по български език за бежанци в Пловдив..