Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Не е важно само какво се учи, а как се учи и кой го преподава

| обновено на 28.01.16 в 13:41

От дебат винаги има смисъл, но в този дебат -  за промените в учебните планове -  МОН  не играе абсолютно честно с гражданите  - информацията, която имаме е на парче, само част от картината е споделена.

Симптоматично е, че има страх от денационализация на образованието, отбелязва проф. Пелева. 

В кризисна ситуация, като тази, в която сме - националните преживявания са важни, те се терапевтични. В такъв момент да се прилага грубо социално инженерство ще доведе до втвърдяване на националистичесческия прочит и коментар на предлаганите промени.

Ако идеята е да са намали конфронтационното звучене на част от българските текстове, които се учат- защо се маха точно "Хубава си, моя горо", защо намалява Далчев - пита професорът и продължава с несъгласие с представената логика на преместване на "История славянобългарская" от шести в девети клас.

Сред въпросите, които отсъстват в информацията, която дават от МОН е - каква философия  на образование се предлага, не само какво учат децата, как учат, кой ги учи.... Готов ли е съвременният български учител да понесе обещаваната му свобода да конструира сам учебен материал? В този смисъл проблемът на средното образование, който сега се дискутира е много свързан с висшето, ние имаме много сериозен проблемът и днешните разговори са само малка част от него.

Министерският ешалон, който работи върху програмите е доста невидим, каза още проф. Пелева, а тези които участват в дебата най- вероятно ще са употребени и ще поемат тежестта на следващия гаф. Кой ще точно ще реши с кое експертно мнение ще се съобрази, кой ще е крайният продукт, как ще се направи избор, кой ще го направи.....?

Дебатът ще завърши с някакви компромиси, прогнозира проф. Пелева. Ще бъде утешено безпокойството на хората, ще се реши така, както е замислено и ...така до следващия скандал.

Цялото интервю с проф. Инна Пелев може да чуете в звуковия файл.



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Родителите трябва да партнират на училищните власти

Мерки за подобряване на  дисциплината в училище и за по-активното участие на родителите в тези усилия предлага Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа". Те включват по-активното участие на родителите в тези усилия.  "През последните няколко години анализирахме, че ситуацията в българските училища е много трудна по отношение на мотивацията на..

публикувано на 10.01.25 в 17:13

Няма причина токът да се спонсорира от държавата

Няма причина токът да се спонсорира от държавата, тъй като никои не е направил нещо, което следва да бъде компенсирано. Компенсационни действия се предприемат, когато определени субекти предприемат действия в полза на държавата или по задължение, което държавата им е вменила да изпълнят. Това коментира Никола Янков, съдружник във..

публикувано на 10.01.25 в 16:10
Велислав Величков

Прокуратурата работи силно избирателно при Сарафов

За протестите от близкото минало и протестите днес говорим в програма "Ден след ден " на 10 януари. На тази дата през 1997 година е кулминацията на протестите срещу правителството на БСП, а площадът пред парламента става арена на сблъсъци и напрежение.  Разговаряме с участник в тогавашните протести, а и в днешните - настояващи за правосъдна реформа..

публикувано на 10.01.25 в 14:40

Компенсациите за тока са важни, но бизнесът очаква дългосрочна подкрепа

Компенсирането на бизнеса за цената на тока би помогнало, но за да бъдем конкурентни  са необходими трайни решения и затова трябва да помислим за дългосрочни мерки. Това коментира изпълнителният директор на Тракия икономическа зона Пламен Панчев. Според него една от пречките са прекалено многото регулации, които има в Европа. По думите му..

обновено на 10.01.25 в 14:20

Драмата на българските театри на сцената на финансовия дефицит

С дефицити влезат в 2025 година голяма част от театрите в страната и това демотивира трупите, не позволява обогатяване на репертоара, притеснява публиката и злепоставя културните институти пред техните зрители и партньори - затова са единодушни директорът на Кукления театър Пловдив Петър Влайков и на Родопския драматичен театър "Николай Хайтов" Мариан..

публикувано на 10.01.25 в 10:54