Каква е оценката в доклада на ЕК за съдебната система у нас? Часове преди документът да бъде официално публикуван, коментар от Брюксел на евродепутата Емил Радев.
Р.П:Как отзвучава новината за поисканата оставка вчера на Висшия съдебен съвет?
Емил Радев: Съвсем нормално, още повече, че това не е основна тема, защото основната тема днес ще бъде представянето на доклада по механизма за сътрудничеството и проверка за България и Румъния, така че основната тема, която касае нашите две страни, е именно докладът.
Р. П.: Изключваме възможността тя точно да повлияе като смекчаване на оценката от политическите изводи?
Е. Р: Докладът вече е готов, няма как да повлияе, днес ще бъде самото му представяне.
Р. П.: Какъв е докладът в неговата същност? Вие можете да коментирате това отблизо.
Е. Р.: В сравнение с всички останали доклади аз бих казал, че този доклад е даже леко положителен. Отчетена е волята на правителството за реформи, за промени в съдебната система, за изпълнение на стратегията за борба с корупцията. Европейската комисия ни насърчава да ползваме на практика всички помощи, които в много области, като например европейските структурни инвестиционни фондове, ползва България, така и да ползваме и за тези две реформи също помощта на създадената служба за подкрепа на структурни реформи, да се ползваме и от техническата помощ на държавите-членки в редица области, така че международните организации също да помогнат за реформа на българската съдебна система. Има критики и към Висшия съдебен съвет, но бих казал, че промените в Конституцията с разделянето на ВСС на две камари – съдийска и прокурорска, ние сме изпълнили една част от препоръките в доклада. Предстоят, разбира се, и промени в законодателството, свързано с приетите конституционни промени, а именно промяната в Закона за съдебната власт, която е на дневен ред. Има критики към работата на Софийски градски съд, също така - на разследващите органи затова, че делата по висшите етажи на властта не се движат достатъчно бързо, няма достатъчно присъди. Има обаче и положителни моменти – например създаването на смесени екипи от прокуратурата с другите органи, които са отговорни за борбата с корупцията е описано като положителен момент. Също така основни критики, че не са придвижени напред промените в законодателството, свързани с НК и НПК и на практика не е направено нищо, за да се движат делата по-бързо, не е въведено електронното правосъдие, което е много важно за България и това, за съжаление, са критики към Министерството на Правосъдието, защото то е на практика органът, който трябва да извърши цялата координация за приемането на тези много важни законодателни актове. Електронното правосъдие забоксува въпреки, че ето, аз ще дам един пример – електронните запори, които биха спестили във всяко едно изпълнително дело близо 500 лв на длъжниците, а те са стотици хилади, е приет от години законовият механизъм, има го в Гражданско-процесуалния кодекс.Трябва една наредба да се изкара съвместно между БНБ и Министерството на правосъдието и това не е направено. А това е една малка крачка, която на стотици хиляди български семейства ще спести значителни пари.
Друго, което е дадено като насоки и препоръки, е да се осигурят на Агенцията за обществени поръчки правомощия и организационен капацитет да извършва по-задълбочени проверки на обществените поръчки, базирани на оценката на риска, да продължат усилията за справяне с корупцията по ниските етажи в МВР, също така да наблюдаваме много добре напредъка по наказателните дела за случаите на корупция по високите етажи, включително в досъдебна и съдебна фаза, също и по изпълнение на присъдите, защото знаем, че и там имахме проблеми. Антикорупционното законодателство трябва да се приеме, трябва да се дадат повече правомощия на вътрешните инспекторати в отделните органи на администрацията, за да могат те да правят проверки за минималните стандарти в публичния сектор, оценка на риска, задължението за деклариране на имущество и т. н.
Р. П.: Г-н Радев, тъй като вие изреждате действително много обекти, които са фокус на критика и те са свързани основно с начина, по който функционира правосъдната ни система и споменаваме много често термина корупция. Това изследване, което ще огласи днес „Прозрачност без граници“ поставя България на 69 място сред 167 държави, като се оказва, че страната ни изпада надолу в тази класация и в тази връзка след като знаем, че България е сред страните с най-висока степен на корупция, бламираният от Парламента антикорупционен закон, който бе внесен за обсъждане, но така или иначе не мина, ще стане ли факт, очаква ли се с особено внимание?
Е. Р.: Антикорупционният закон ще бъде внесен отново. Той не беше приет на първо четене, поради несъгласие на народните представители с някои от текстовете, които будеха тревога. Надявам се, че тези моменти ще бъдат коригирани.
Р. П.: Но ще бъде ли той повратна точка при оценката на процесите?
Е. Р.: Ще бъде. То е дадено също като задача за 2016 г. като тази препоръка също трябва да се изпълни. Между впрочем трябва да кажем, че по направените изследвания в Европейския съюз за усещането за корупция от гражданите България беше на завидното 13 място от 28 държави-членки като при нас бяха 70 и няколко процента от гражданите, които казаха, че имат усещане за корупция в държавата ни като например ще дам пример с първата държава Гърция, където 99 % от гражданите казаха, че има корупция, Италия 98, прибалтийските държави бяха с голям процент. Проблеми с корупцията и с върховенството на закона има във всяка една държава-членка и затова и комисията, и Съветът приеха един механизъм за върховенството на закона и ние видяхме, че този механизъм беше стартиран от Комисията относно Полша през последния месец. Затова е хубаво ние също да бъдем освободени заедно с Румъния, така че да не бъдем сочени с пръст като държави втора категория и най-после да попаднем в една група с всички останали. Като има общоевропейски механизми, нека те да се прилагат и за България и Румъния, а не това, което е договорено преди десет години и за съжаление е договорено така, че няма край на този механизъм, а той се използва от там нататък и за строго политически цели, каквато е и блокирането на България и Румъния за членство в Шенген. То е особено опасно в дните, когато Европа е изправена пред огромен миграционен натиск, защото на практика виждаме какво става и в момента – новосъздадената европейска гранична служба и брегова охрана ще охранява главно границите на Шенген. Така по този начин България и Румъния стават буферни държави, което не трябва да се допуска по никой начин. А именно този механизъм се използва от някои държави за блокиране на България и Румъния за членство в Шенген, въпреки че сме изпълнили техническите критерии още преди четири години.
Р. П.: Да се върнем отново на темата за поисканата оставка на ВСС – формулата за оставка може ли да бъде един печеливш коз за България?
Е. Р.: ВСС има особено важна роля в изпълнението на съдебната реформа, също и въобще и как се движат отношенията в съдебната система – откритост, прозрачност, назначенията, дисциплинарната практика – всичко това е в правомощията на ВСС единствено и само, така че, когато ВСС се занимава само със скандали между неговите членове и когато се занимава сам със себе си от там нататък се загърбват прокарването на тази реформа, защото е много важно и за магистратите, и за гражданите всичко това, което е написано на хартия, да стане факт и българските граждани искат едно много бързо и прозрачно правосъдие, искат справедливост, искат да видят присъди и по горните етажи на властта, и искат и корупцията да бъде наказвана бързо и ефикасно, така че ролята на ВСС като единствен, който регулира съдебната власт е много важна във всичко това и може би това трябва да е като един сигнал, че общественото доверие, обществената търпимост е изчерпана вече и с тази декларация поне ГЕРБ иска да даде ясен сигнал на ВСС, че така не може да продължава повече.
Р. П.: Теза на евродепутата от Брюксел Емил Радев.
Тази седмица в рубриката „Добро утро, ден!“ ни гостува един от водещите кардиохирурзи д-р Андрей Неутов, завеждащ на новото отделение по кардиохирургия в УМБАЛ "Пълмед". В Пловдив го води професионалния път, а в България за първи път пристига през далечната 2001 година по лична покана на проф. Александър Чирков. Идва за да специализира - първо..
Кметът на Пазарджик Петър Куленски алармира за системен тормоз над служители на общината, общински съветници и техните семейства. Повод стана проваленото вчера засдание на Общинския съвет заради липсата на кворум. Впоследствие бе съобщено за задържането на съветника Искро Бейков, обявен за издирване като свидетел по наказателно дело срещу Сашо..
„Цялостната картина е отвратителна и естествено, че отблъсква хората. Но аз съм на по-друго мнение по отношение на развитието на събитията. Мисля, че това, което се случи днес, ни приближава до избор на председател на 51-вото Народно събрание. Виждаме, че има разместване на пластовете от твърдите позиции на някои политически формации и това..
"При заболяване като чумата по дребните преживни животни, което е сред най-опасните в международен план, реакцията трябва да бъде бърза и безкомпромисна. Всичко това е ясно регламентирано от правилата на Световната организация по здравеопазване на животните," заяви д-р Мирослав Първанов, председател на Българската асоциация на ветеринарните лекари за..
И ноември си отива, а усещането, че се въртим в омагьосан кръг все по осезаемо ни напомня на колко въпроси се чакат отговорите. Кога и дали въобще това НС ще заработи след като за пореден път не се стигна до избор на председател? Колко още може да задълбочи политическата криза, повличайки цялата държава? Говорим по темата с Евелина Славкова..