Преодоляната криза с природния газ предизвика много обвинения - за опити за кражба на бизнес, за по-високи цени…Включително и за опит за заговор срещу правителството. Факт е обаче, че Бойко Борисов заяви, че Русия и руската компания "Газпром" няма вина за внезапно прекратените доставки към българското й дъщерно дружество "Овергаз". Какво се крие зад всичко това - ще научим от Илиян Василев, бивш посланик на България в Москва.
Г-н Василев, вие изненадан ли сте от тази ситуация кризисна в края на миналата година и в началото на тази. И според вас фактът, че не се стигна до спиране на доставките на природен газ и съответно фактът, че избегнахме тази криза за домакинствата, означава ли, че тя е решена?
Илиян Василев: Първо, няма никаква криза за домакинствата, изобщо никога не е съществувал никакъв риск за доставянето на природен газ за българските домакинства. Не това е нивото или равнището, на което проблемът е възникнал и се решава проблемът. Проблемът беше и си остана проблем на неизпълнение от страна на „Газпром експорт” на договор с „Овергаз” и прехвърлянето на този договор към „Булгаргаз” за изпълнение. Всъщност, решението да смени своя основен партньор в България и да прекъсне отношенията с „Овергаз” и „Газпром експорт” е изцяло в Москва. И в това отношение не беше много коректно представянето на цялата тази драма като заговор срещу правителството или някакви други конспиративни теории, просто в „Газпром” и то не толкова в „Газпром”, а в Кремъл, защото в дадения случай това е политическо решение, просто пренасочиха тези ограничени малки количества, с които търгуваше „Овергаз”, за да може да продължат да имат привелегировани отношения с „Булгаргаз”, който вече държи 100 % от пазара. Това е елементарен търговски интерес на „Газпром” да заложи на отношенията си с тоя, който държи по-големия дял в пазара. Това е за цялата драма.
Р. П.: Как си обяснявате обаче самия разрив в отношенията с „Овергаз”, на какво се дължи той?
И. В.: Много са причините. Първо, „Газпром” е принуден да излезе от България и от „Овергаз” поради разследването и отношенията, които има с Европейската комисия. Това не го прави само за България, прави го за цяла Европа – от всичките дъщерни дружества той излиза. И при това излизане той трябва да съхрани максимално позициите си на съответния пазар. След като „Овергаз” държи под 10 % от пазара, а „Булгаргаз” държи 90 %, при това „Булгаргаз”, както виждате, е твърде лоялен към „Газпром”, защото до този момент той не е допуснал да вкара природен газ от друг партньор освен „Газпром”, е, при тази ситуация е съвсем логично да очакваме, че „Газпром” ще заложи и ще жертва „Овергаз”. Това е цялата история. В дадения случай аз мисля, че българското правителство трябваше да бъде притеснено от обстоятелството, че „Газпром експорт” не изпълнява договор, който има. Всъщност, нулите не са подадени от „Овергаз”, доколкото разбрах, към „Газ експорт”, а са продадени от „Газ експорт”. Неизпълнението на този договор е онова, което трябва да притеснява, иначе никога нямаше да се стигне, бъдете сигурни, че никога нямаше да се стигне до положение, при което да бъде поставена на карта сигурността на доставките за крайните потребители в мрежите на „Овергаз”. Това е извън всякакво съмнение.
Р. П.: Видяхме обаче, че правителството не само не се притесни от нулите във въпросната справка от диспечерския пункт, но дори напротив защити „Газпром” и руската страна в случая. Защо?
И. В.: Това е странното в цялата тази ситуация. Значи имате правителството като политически субект, оставете настрана другите драми, които ние няма как да знаем, е дали „Овергаз” има дългове или не, това може да бъде казано за всяко дружество, правителството трябва да има равни отношения към всички български енергийни компании – това е неговата работа, а не само към държавните. Второ, вместо да бъде притеснено, че външен субект изпълнява задължения спрямо вътрешен субект и да предприеме стъпки, то прехвърли цялата вина на местния субект, без дори да разбере как всъщност стоят нещата, защото в интервюто на премиера Борисов имаше една фраза, която трябва да се прочете много внимателно. Фактически българските енергийни дружества са били предизвестени за възможен проблем в тази насока, т. е. те не са на 30-ти след обеда разбрали за проблема, а те са знаели предварително. И в дадения случай по-голям е проблемът какво правим с либерализацията на газовия пазар и каква е отговорността на правителството затова шест години ние да нямаме диверсификация, да нямаме други доставчици и други маршрути. И отговорността е изцяло и само на това правителство.
Цялото интервю можете да чуете в звуковия файл.Еднозначно вървим към избори, май , заяви пред Радио Пловдив журналистката Стояна Георгиева , главен редактор на сайта mediapool.bg. Тя нарече разцеплението в ПП-ДБ тактическо и припомни, че от ДБ са деклалирали, че не искат да влизат в някакво мнозинство, в окето участва и партия "Възраждане". Затова, по думите й, е логично тези..
"Пипането с нечисти ръце на Конституцията е част от факторите, които ни вкараха в тази криза. Конституционните промени, осигурени с подписа на Делян Пеевски от старана ПП-ДБ са причините за кризата, на която сега виждаме проявленията. Блокажът на Парламента, и то рекордно дълго време, издава това, че политическата криза навлиза в ново качество и..
Мемориална плоча в памет на репресираните от комунистическата власт тютюноработници при стачката през 1953 г. беше открита в Пловдив по инициатива на Съюза на офицерите от резерва „Атлантик“ и Клуб на жените ДСБ Пловдив, с подкрепата на Министерството на отбраната. Пловдивската стачка през 1953 г. е стачка на тютюноработничките срещу..
Делото в Административния съд в Пловдив за това дали кариерите за инертни материали над Белащица могат да възобновят работа бе отложено за декември. Това съобщи а двокат Снежана Стефанова в програма "Ден след ден". На днешното заседение бе изслушана тройна експертиза от специалисти по водите, която казва ,че по никакъв начин кариерната дейност..
БДЖ остава монополист в обществената услуга за превоз на пътници. Това е регламентирано от решение на служебното правителство от 30-ти октомври. В същото време Синдикатът на железничарите към КНСБ поиска среща с транспортния министър Красимира Стоянова, която в медиите обяви, че ще разделят жп маршрутите на три лота. " Дошло е време за..