Две седмици преди изборите 39% от българите не знаят за проявите на над 42 000 кандидати за кметове и общински съветници, показва проучване на агенция "Алфа Рисърч". Близо 60 на сто от хората казват, че ще гласуват, а една четвърт ще използват преференция.
Акцентът на кампанията се измества от информиране към пряко въздействие върху избирателите чрез хора, от които те зависят. Около една пета от анкетираните възприемат за нормални практиките "помощ в натура", "намаление в магазина", "защита от уволнение", почерпка или екскурзия. Сред хората с по-ниско образование и доходи и жители на малки населени места този дял нараства до една четвърт, а сред етническите малцинства над 50 на сто.
Все по-малка част от избирателите оценяват изборите като честни - едва 14%, сочи изследването на "Алфа рисърч". Над една трета от пълнолетните в България са незапознати с провеждането на националния референдум за електронно гласуване.
Слабата ангажираност на партиите с каузата за електронно дистанционно гласуване се възприема от избирателите като желание за запазване на статуквото. И все пак, аргументите в подкрепа на електронния вот печелят значително повече привърженици от тези против. Основните достойнства на този вот се виждат в по-голямата достъпност на гласуването, особено за българите в чужбина и хората с увреждания, 48 на сто отговарят така, и намаляване силата на купения вот още толкова.
Всеки шести българин е на мнение, че е добре политиците да предлагат на избирателите помощ в натура. Всеки десети твърди, че на него лично са му предлагали услуга или пари срещу вот.
Проучването на "Алфа рисърч" е проведено в първите пет дни на октомври и е поръчано и финансирано от Института за развитие на публичната среда.