Въоръжените сили на Българската армия са в центъра на Консултативния съвет по национална сигурност при президента на 27 април. Темата е"Развитие на въоръжените сили в контекста на актуалната среда за сигурност", но представлява интерес какво съдържа и как ще се коментира и доклада от военния министър Ненчев, който е за състоянието на отбраната и въоръжените сили за 2014 г.И от тук отправката и за перспективите и за препоръките и за парите, които се искат в разговор с проф. Димитър Йончев – експерт по национална сигурност.
Дали сте имали възможност да се запознаете с този доклад, който е подготвен от министър Ненчев, тъй като в този доклад боеспособността на Българската армия пада на критичния минимум и това е признато в доклада, поне казаното беше от председателя на парламентарната група генерал Михов?
Димитър Йончев: Ще видим как ще завърши този Консултативен съвет, но тук интересното не е състоянието на Българската армия, колкото онова, което се заключава в загадъчните думи „в светлината на актуалната среда на сигурност”, защото актуалното състояние на средата на сигурност всъщност е едно все по-засилено противопоставяне на Запада срещу Русия и специално на Съединените щати, в което има много дрънкане на оръжие, демонстрация на сила, натиск, в общи линии недоброжелателни отношения, които напомнят за едни отминали времена.
И макар, че на мен ми се струва, че не се готвим за война, готвим се за такъв политически натиск, в който и ние участваме и това разбива всъщност тъканта на Стария континент, защото бъдещето на Европа не е в конфликта с Русия, а в сътрудничество с всички страни. Разбирам, че целта е по-скоро да се махне Путин и да се получи една по-послушна Русия, за да се контролират нейните отношения със Запада, тъй като тя сега не влиза в схемите на Щатите.
Тъй че дееспособността на нашата армия въобще не се е променила от последните 20 г. откакто ние системно я намаляваме, но тя не ни е необходима Бог знае за какво – ние нямаме териториална опасност някаква за нашата цялост – стоим в рамките на НАТО, участваме в мисии, сега в момента благоразположени сме към политиката на Щатите – правим каквото те пожелаят, тук ни посещават специалисти, сменяме шефове на служби, в общи линии показваме едно пълно съгласие с тяхната политика в Източна Европа и не бих казал, че това е трагедия или е нещо, което би трябвало да ни отчайва, просто ние сме си такива – ние не сме чехи, не сме унгарци, ние сме българи – това сме ние в момента и така правим.
Аз не вярвам, че в състава на Консултативния съвет някой ще разсъждава по тоя начин, както аз ви казвам в момента. Там ще се приказват така закръглени приказки, ще се говори колко е важно, колко е нужно, как трябва да се отделят пари, каква сериозна е отговорността и как нищо не е срещу никого насочено и т. н. и в тая беднотия ще трябва да отделяме пари и за тая политика.
Р. П.: Малко по-конкретен можете ли да бъдете – как може да се осъществи това, какво трябва да се прокара на този Консултативен съвет?
Д. Й.: Ами да се похарчат нови пари, но Консултативният съвет е такъв орган, който няма никакви права – той не може да премести един лев от единия край на масата на другия, както и президентът – това е представителна власт – този съвет му е даден, за да може да следи състоянието и да води един разговор за сигурността с обществеността.
Фактически, ако трябва да гледаме конституционната задача на този съвет е да успокои обществото, че сега ще се похарчат пари и ще се повиши боеспособността на армията, реално да успокои съюзниците, че ние участваме заедно с тях, правим всичко, което те искат от нас така, че би трябвало да имаме коректно отношение – ние сме добри членове на НАТО. Макар че това не са решения на НАТО, за които говоря, това е по-скоро политика на Съединените щати, в НАТО нещата се вземат консенсусно, там далеч не всички са един акъл.
Така че в момента Консултативния съвет може да разговаря с вземащите решения, да ги движи в направление похарчете определени пари – трябва да закупим такава и такава техника и те най-вероятно ще се съгласят, не е решението на съвета, което определя похарчването на парите. Там е мястото, където се меси така да се каже проблемното тесто, създава се образът на ситуацията, на заплахата, на реалните действия, на очакваните резултати, това е мястото, където се обговаря политиката, но не се прави.
Цялото интервю с проф. Димитър Йончев е в звуковия файл.
Политологът от Българския институт за правни инициативи Теодор Славев коментира за Радио Пловдив бъдещето на коалицията ГЕРБ, "БСП- Обединена левица" и "Има такъв народ" и споразумението им с "Демокрация, права и свободи – ДПС" както и предложения проектокабинет „Желязков“. Според него за всички е по-добре да имаме редовно правителство,..
Социологът от агенция „Мяра“ Яница Петкова коментира коалицията „три и половина“, която формира мнозинството за правителство. По думите й във всички случаи ДПС- ДПС печели от участието си в него. Свикнали сме да се виждаме ИТН като непредвидим партньор, но участието в управлението може да промени това, а БСП е в трудна вътрешно - партийна..
Песимистично са настроени пловдивчани спрямо новия кабинет на ГЕРБ-СДС, БСП и Има такъв народ, подкрепен от Алианса за права и свободи. Едни смятат, че е добре да има правителство, за да не влизаме отново в изборна спирала, други не вярват правителството да има перспектива, а на трети предложението им напомня за тройната коалиция с премиер..
Президентът Румен Радев връчи мандата на Росен Желязков, който беше посочен за министър-председател от ГЕРБ-СДС . Кандидатът за премиер беше обявен от Теменужка Петкова. "Взехме единодушно решение Росен Желязков да получи проучвателния мандат за съставяне на правителство. Той е преминал през всички етапи на държавната администрация. Безспорен..
Ще доведе ли плащането на 20% ДДС на държавата при продажба на жилище до нов скок в цените на имотите? Според експерта по сделки с недвижими имоти Мирослав Язов цените им ще се повишават през идните години не само заради ДДС, данъци и др., а и поради новите изисквания към качеството и вида на новите строежи. По думите му ще има голямо преместване..