Възмущението идва от факта, че филмът за Левски унищожава една национална икона без да предлага друга. Новият образ трябва да е силен колкото стария, иначе си загубен.
Така коментира новия филм за Левски "Дякон Левски" на режисьора Максим Генчев Петър Стоянович – историк, доктор по история на Виенския университет, бивш министър на културата и да припомня, правнук на Иван Стоянович – по прякор Анджелето – българският революционер, общественик, държавен деец, всъщност, по-важното, да припомним, съратник на Захари Стоянов, т. е. човек, който и родово би трябвало де изключително пристрастен към всичко свързано с българската история.
Левски не е обикновен представител на революционното движение, той е утвърден идеализиран образ в съзнанието на деца и старци, грамотни и неграмотни.
Трябва да имаме модерен прочит на националната ни история, но това, да тръгнеш срещу историческите клишета на една нация е равностойно на революция.
По тази тема – затова кой и как употребява националните символи, в случая говорим за Васил Левски, започваме разговор с Петър Стоянович. Филмът за Левски, който от днес тръгва по кината взриви социалните мрежи. Трябва или не трябва в един филм за Апостола да се покаже, че той псува, макар и заптие.Дали този взрив и този коментар от твърде противоречиви оценки за филма за Васил Левски, който е гледан все пак от не кой знае колко много българи на този етап, би могъл да даде основанието и за една оптимистична оценка или предположение затова, че българина не е безразличен към може би една от най-големите национални икони на България, какъвто е образът на Васил Левски?
Петър Стоянович: Бяхте напълно права като казахте, че единственото нещо, което досега витае във въздухаса революционните псувни на Левски. И аз смятам, че е напълно безнадеждно, че лайтмотива въобще на цялата публична дискусия, доколкото я има, се завъртя именно около едни псувни на този герой, всъщност на един художествен образ.
Страх ме е, че за по-дълбок анализ, неизвестно защо българската нация, всички ние нямаме сили и време, и вероятно се занимаваме с много по-важни неща ежедневно, а не се обръщаме към тези ключови, изключително важни въпроси. Ако искате да отидем не към конкретното, а малко да извадим обектива по-нагоре...
Цялото интервю с Петър Стоянович е тук.
В предаването за книги на Радио Пловдив на 30.1 1. 202 4г. бяха представени следните заглавия: БНР подкасти · Преге - 30 ноември 2024 Рубрика „Напълно непознати“ Жоржи Амаду. Габриела, капамфил и канела. 4-то изд. 528 стр., ок. 6А, Ентусиаст, 2024. Лора Маквей. Лени. 284 стр., ок. 5А, Амат-Ах, 2024. Петер Кароши. По..
За 12-та поредна година в Стария Пловдив започват празниците "Светлина и надежда". Те включват поредица от събития, посветени на д екемврийски празници и се организират от екип на Общински институт "Старинен Пловдив". В програмата са включени концерти, изложби, творчески работилници за изработка на коледна украса и шевици и приказни театрални..
Премиерна прожекция на документалния филм "Кой е проф. Чирков" ще се състои в два поредни дни в голямата конферентна зала на Дома на културата "Борис Христов". Филмът има за цел да разкаже, да съхрани и предаде на бъдещите поколения делото на българския професор, създал съвременния облик и лечение на модерната кардиохирургия и изградил..
Как стигнахме дотам, че изкуственият интелект се нареди сред най-добрите в два поредни конкурса за поезия? Накъде отива поезията и накъде отиваме ние без нея? Накъде отиват хората и творчеството?. Гости на "Срещите" - проф.Маргарита Младенова, Николай Генов и Георги Караманев.
Държавна опера Пловдив представя премиерата на танцовия спектакъл в две части „Пианото“ от Иржи Бубеничек. Той е вдъхновен от емблематичния филм със същото име на Джейн Кемпиън и е създаден за Кралския балет на Нова Зеландия. Филмът „Пианото“, отличен с 3 награди „Оскар“ и „Златна палма“ в Кан, завладя сърцата на зрителите по света преди 31..