"Преди имаше норми за основните и за текущите ремонти и се спазваха, сега няма"

Инж. Румен Йовчев: Има пътища, ремонтирани през 1996 и 1997 г., и също сме ги забравили

Шофьорът на ТИР-а е виновен за катастрофата, при която беше убита Сияна

Интервю на Диана Янкулова с инж. Румен Йовчев в предаването ''Нещо повече''

Проблем в държавата е и ритмичното осигуряване на местата. Имаме 20 000 км пътна мрежа, асфалтът при нашите условия издържа 10 години и трябва да го ремонтираме. Това означава 2000 км годишно, или 2,5 млрд. лева годишно да се осигуряват. Има пътища, ремонтирани през 1996 и 1997 г., и също сме ги забравили. Не може така да имаме хубави пътища, каза инж. Румен Йовчев, експерт по пътно строителство и бивш председател на браншова камара "Пътища", в интервю пред БНР.

Той коментира състоянието на пътната мрежа у нас не само като експерт, но и като шофьор, които изминава 50 000 - 60 000 км годишно. Всяка седмица по два пъти минавал по пътя, на който 12-годишната Сияна бе убита от немски ТИР.

"За съжаление, за разлика от някои експерти като г-жа Диана Русинова, аз съм съгласен с констатацията на АПИ, че пътят Телиш - Радомирци, част от Плевен - Луковит, е в добро техническо състояние. Този път е ремонтиран основно преди 20 години, за което е виновна държавата, а не Пътното в Плевен, последно в редицата, в която може да се търси отговорност. Въпреки че преди 20 години е ремонтиран, пътят е добър, защото кръпките са на няколкостотин квадратни метра, което означава, че са отпреди година и половина и има нови от края на 2024. Така че пътят е поддържан", обясни инж. Йовчев.

Той смята, че благодарение на новото ръководство на Областното пътно управление, обходният път на Плевен е към завършване и ще е такъв, какъвто трябва да бъде:

"Някой с лека ръка иска да махне шефа на плевенското пътно. Той беше назначен преди 3 години и се вижда ефекта от неговата работа".  

Експертът по пътно строителство обясни за специално устройство на камиони и автобуси – ретартер, и какво се случва когато се ползва.

"Когато използваш в тази ситуация, ретартерът натиска камиона отзад и се завърта. Не е пътят виновен, виновен е шофьорът според мен". 

В предаването "Нещо повече" инж. Йовчев коментира, че преди промените "пътищата не бяха такива":

"Имаше норми за основните и за текущите ремонти, и се спазваха. Сега такива няма. През 1992 г. бяха ремонтирани и построени 124 км пътища, 1993 г. – 68 км, а 1994 г. – само 16 км в цялата държава. Затова се получи тази ситуация".

Той е категоричен, че е невъзможно магистрала "Тракия" да стане с три ленти, защото има тунел и виадукти.

"Тракия" с три ленти, това са невъзможни неща! Защото имате тунел, виадукти и не може да стане. Какво значи "където може"? Това означава тапи. Има си начини - махат се тировете в определени дни. Второ, подготовката на шофьори - кое им е прекрасното на шофьорите на Йонко Иванов? Виждал съм как излизат от бензиностанция на магистрала перпендикулярно. Това подготвени шофьори ли са? Подготовката на шофьорите е слаба", сподели мнението си инж. Йовчев.

И препоръча:

"В България трябва да се прегледа цялата маркировка с пътни знаци, защото не може Русе - Велико Търново, 100 км, да се изминават за 2 часа с 50 км средна скорост. София – Варна за 7 часа поради това, че има много ограничения и се говори за скорост. Да помислим как безопасно по-бързо да стигаме от точка А до Б. На всяка бензиностанция по магистралата имаме ограничение 40 – 50 км,защото търговецът няма нито забавителен, нито ускорителен шлюз, защо? Прави се предписание и ако до 3 месеца не го изпълни, му затваряме бензиностанцията". 

Той е категоричен, че ни трябват магистрали и на всички отбивка да "има отделна лента да се престрояват, да не се пречи и да не бави".

"Да се подготвят добре шофьорите, не може да се дава книжка на човек, легнал върху волана и го стиснал. Такъв човек не може да бъде шофьор! Докато не се отпусне да почувства автомобила, не може да бъде шофьор. Трябва да се спазва скоростта в населените места, на останалите да има повече препоръчителна скорост, не забранителна, за да пътуваме по бързо от точка А до Б", препоръча експертът по пътно строителство.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл. 

Още от Нещо повече