У нас липсва култура на безопасност на движението, а тя се възпитава от ранна детска възраст
Износен път и висока скорост винаги водят до тежки катастрофи

Смъртта на 12- годишната Сияна предизвика протести, гняв, негодувание, мъка и искане за оставки в ръководството на АПИ. За съжаление през последните години това не е нито първият, нито последният трагичен случай на пътя, коментира пред Радио Пловдив председателят на Съюза на автомобилистите в България Емил Панчев.
Той посочи, че през последните години са построени нови пътища в страната, независимо от качеството им и че в сравнение със социализма те са по- добри. По- малко са и жертвите на пътя в сравнение с годините до 1989-та година, когато са били 1000 на година, а сега са около 600. В същото време статистиката отчита, че България е на едно от първите места по жертви на пътя сега в сравнение с развитите страни.
Истината е, че всеки път е критичен, ако водачът не се съобразява с опасностите, които той крие. При нас не се изследва точно каква вина има пътното съоръжение, а обикновено казваме, че 90% от ПТП-та са по вина на водачите. Сега обаче с пътя-убиец край Телиш, може би ще излезе, че причината са и износеният асфалт, и неравностите по него. В съчетание с висока скорост винаги ще има катастрофи и то с фатален изход, каза Панчев.
Пътният знак за опасен участък на пътя респектира дисциплинираните водачи, но не и нарушителите на Закона за движение по пътищата. Подобен стил на шофиране винаги води до катастрофа, недай боже тежка, коментира още той.
Той заяви още, че недостигът на шофьори в Европа принуждава фирмите да назначават хора без да гледат досието на водача. Това са жестоки компромиси, които изпитваме всички ние, коментира председателят на СБА.
Според него още от най- ранна възраст в семейството и в детската градина трябва да се възпитава култура на безопаснасност на движението. В България има законодателство, но много често всичко се изпълнява формално навсякъде. Панчев е убеден, че не може неграмотният и невъзпитан човек да спазва Закона за Движение по пътищата. Той отчете, че има все повече камери по пътищата, че наказанията за шофьорите - нарушители стават все по- тежки, но липсва респект към Закона, който се възпитава от най- ранна възраст.