След 10 години Националният музикален театър отново представя оперетата "Хубавата Елена“

Разговор с Антонио Дачовски
На 27 и 28 май на сцената на Националния музикален театър “Стефан Македонски“ ще бъде премиерата на "Хубавата Елена“ от Жак Офенбах. С този спектакъл ще бъдат отбелязани и 60 години от основаването на Учебния музикален театър към Националната музикална академия.

„Хубавата Елена“ е опера-буфа в две действия, създадена от френския композитор Жак Офенбах. Тази година се навършват и 145 години от смъртта на композитора.

“Това, което най-вече отличава произведението, което ние правим и което Офенбах създава, е осмиването на политическата обстановка в тогавашна Франция. Сатирата, която той и неговите двама либретисти правят. Тогава създава и тази опера, която критиците настояват да бъде наречена опера-буфа, което означава комична опера.

В съвремието обаче е прекръстена и на оперета, така че на много места я познават и като оперетата “Хубавата Елена”. За жанра на оперетата допринася и Макс Райнхард, който прави преработка на “Хубавата Елена” и от три действия, както е в оригинал, я прави в две действия. Той прави една доста по-ясно насочена обработка към това как виждаме хора, които се преправят на богове и казваме, че няма Бог и всичко е една измислица, но в един момент (в сценичната редакция, която аз съм направил за този случай) ще видим как изведнъж боговете ще се появят”, казва Антонио Дачовски.

Жак Офенбах е автор на над 100 оперети и една опера “Хофманови разкази”, чиято премиера не успява да доживее. В България най-поставяни са неговите оперети “Орфей в ада” и “Хубавата Елена”. За последен път оперетата “Хубавата Елена” е поставена преди 10 години. Тази година в постановката си партнират Музикалната академия и Музикалният театър.

“Имаме доста интересни разпределения на ролите. Тази година отново сме включили и от котийските колеги солисти - Хейин Уан, Пан Менчии, Пеньо Пирозов, които влизат в образа на Парис, Аида Пипоян, Теодора Тошева, Джун Ци ще влязат в образа на Елена, царят Менелай е Калоян Ченов (както и Антонио Дачовски), а в ролята на Калхас ще бъде Мартин Димитриевски от Северна Македония”.

В оперетата има и доста образи, които не са включени в оригиналната творба, разказа още Антонио Дачовски и допълни, че освен китайските студенти, в оперетата са включени и такива от Гърция като Анна Елефтериаду, която влиза в образа на Хера. 

В сценографията на Пеньо Пирозов е включена и мултимедия, а впечатляващите костюми са изработени от покойната вече художничка Евгения Раева, която е оставила следа във всички костюми, които е създала.     
На диригентския пулт ще застане проф. д-р Деян Павлов, а режисьор е проф. Виолета Горчева.

Още за премиерата на оперетата “Хубавата Елена” чуйте в разговора на Гергана Пейкова.

Още от Радиокафе